Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhamsterallmänt
Läst 895 ggr
Cireea
5

Planer och mål 2021

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Förra årets inlägg där vi berättade om våra planer och mål var givande för flera av oss. Nu är det nytt år och därmed behövs ett nytt inlägg för alla som vill ha en plats att skriva om sina planer för det kommande året.

Mina planer för i år är att nå min dröm att få avla fram rex dominant spot. Jag har rex och jag inväntar en dominant spot hane som väntar på mig uppe i norra Norge. Vi ska bara planera in ett passande datum för överlämnandet. Så i år blir det av, det vet jag!

Utöver det hoppas jag kunna fortsätta avla på oddeye, det är en svår gen då man inte riktigt vet hur den nedärvs. Jag har en hane här hemma som är oddeye, och hans mamma är oddeye, så jag hoppas på fler.

Vad har ni för planer och mål under 2020?
Det behöver inte vara just uppfödning. Allt hamsterrelaterat är välkommet.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
Mitchika
0

Min plan är att fortsätta undvika frestelsen med dina underbara oddeye-hamstrar så att jag inte slutar upp med sjutton stycken här hemma. 😍

Den här sajten är farlig, jag blir så hamstersugen varenda gång jag kommer in här..

Nu blev jag jättenyfiken. Hur ser en rex dominant spot ut? :D

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Cireea
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

#1 Haha ja dom är så farligt söta dom där oddeye 😍

Jag har aldrig haft äran att äga en så har inga egna bilder på just rex ds, men lägger in en bild på en rex och några dominant spot. Rex är ju bara ett hårlag, så det innebär en dominant spot (fläckig hamster) med krullig päls och morrhår.

Men jag kan lägga upp rex ds sen när det kommit här hemma 😍 Ännu mer dröm hade ju varit en rex ds oddeye.

• Redigerat 2021-01-01 03:39 av Cireea
Thea.1
0

#2: gud så söta😍

:)

Robbo&Breton
0

#2: Nämen vilka sötnosar! Hoppas det går vägen för dig med att lyckas få fram Rex dominant spot och lite mer oddeye.

Mina mål och planer för i år är att försöka nå mitt mål att kunna börja avla på robbar. Kan dock erkänna att det mer eller mindre går lite segt. En förhoppningsvis fin och bra avelshona har jag nu fått tag på efter ett intensivt halvår av letande. Nu återstår det endast att fortsätta leta efter en bra avelshane. Är ju dock lite sådär med det nu. Men jag får hoppas på det bästa!
Det tråkigaste för i år är nog att jag precis upptäckte att min lilla troligen kommande avelshona tyvärr är sjuk. Jag får i alla fall hoppas på att hon tillfrisknar snart och blir bättre!

Om allt går som tänkt blir det förhoppningsvis även att kanske testa på att skaffa ett par Campbells dvärghamstrar och testa på att ha dom i ägo. Men prioriterar dock att försöka gå någon vart med att få min första hamster kull, innan det blir kommande planer.
Just nu känns dock allt lite segt och hopplöst. Men det kanske återupplivas snart, får i alla fall hoppas på det.😊

Hampton
0

#4: Jaaaa, mer Robo-uppfödare till folket! Lycka till med att hitta hannen, hoppas lillan kryar på sig.

Personligen har jag som mål att fixa rör till att sätta ihop ordinarie buren med s.k. ‘Ökenburen’ så att Puttesnufsan får mer rum att röra sig på.

Samt att införskaffa Bunny Hamsterdröm-foder.

Mitchika
0

#2: Ånej.. jag kan förställa mig hur vackert det måste se ut och med odd-eye på det.. Herregud, det kommer vara för bedårande!

Du får aldrig lyckas med det! 😅

(Självklart hoppas jag och håller tummarna stenhårt för att du lyckas med det! Jag försöker bara motstå hamstersuget och du gör det inte lätt för mig med dina sötnosar och planer. 😍)

L_819
1

jag vill nog skaffa en kompis till Sam, så mitt mål blir väl att övertala min familj till det!

91Marran
1

#7 Vilken art är Sam? Du får uppdatera om hur det går.

Mvh
Mig

Cireea
4

#6 Jag har haft några ds oddeye, en av mina favoriter var Red. Världens finaste. 🥰

Robbo&Breton
1

#9: Nämen vilken fin! De här oddeye är ju bara för fina.😍

Dina oddeye får ju mig smått på tankar att skaffa en guldhamster i framtiden….något som jag inte trodde skulle hända. Men vem kan stå emot så fina hamstrar. 🥰

Mitchika
1

#9: Jag tänker låtsas att jag inte såg det där.. 😍😍😍

L_819
0

#8 Han ska vara en robo enligt förra ägaren :)

Robbo&Breton
1

Som det ser ut nu så verkar det som jag har hittat en bra avelshane. Han är dock endast ungefär 6 veckor i dagsläget. Så det blir helt enkelt se hur det blir med det och hur han utvecklas i framtiden.

Hoppas dock på att det kan bli något av det i framtiden! Lär dock dröja ett tag till innan en eventuellt parning sker. Då han är så pass ung . Om det nu även blir så att hanen kommer passa i avel.
Får uppdatera här när jag vet mer hur det blir med den hanen som nu förhoppningsvis kan bli min framtida avelshamster!😊

Cireea
1

#13 Håller tummarna för en fin utveckling så att han kan användas i din avel.

Robbo&Breton
1

#14: Ja, får verkligen hoppas på det! 🥰

[Hamster tjejen]
0

Jag ska börja avla med stamtavla!
Helt klart!

Cireea
3

#16 Tror snarare att du bör fokusera på att lära dig om rätt hamsterhållning, genetik och hur en etisk avel bör se ut innan du börjar prata om att avla igen.

[Hamster tjejen]
0

👍 tack för tips!
Då blir det mitt mål!

Robbo&Breton
0

På söndag blir det troligen att åka och hämta en härlig Agouti grabb från Cantata’s som kommer bli min förhoppningsvis blivande avelshane! 😍

Får verkligen hoppas på en bra och stabil utveckling hos honom. 🥰

Cireea
0

#19 Så kul!! 😍 Håller tummarna för dig.

Jag ska också åka och hämta en blivande avelshona inom kort hos Hamsterhiet. Ska lägga upp lite bilder på henne här på sajten när hon kommit hem. Vet dock inte vilken dag jag hämtar än.

Robbo&Breton
0

Jag får verkligen hoppas att det går vägen med den hanen! 🥰

Ser fram emot härliga bilder och en bra utveckling på din blivande avelshona. 😍

Cireea
0

Jag hämtar hem min bebis imorgon 😍

Robbo&Breton
0

#22: Nämen så härligt! Glöm inte bara uppdatera med bilder sen. 😍😉

Cireea
0

#22 Det ska jag komma ihåg 😂

Robbo&Breton
0

#24: 👍

Cireea
2

BEBIS!!

Thea.1
0

#26: nej men jag smälter😍

Robbo&Breton
0

#26: Så vacker liten tjej! 😍 Hur gammal är hon nu? 🌻

Cireea
0

#28 Lite över 5 veckor är hon 😊

Robbo&Breton
0

#29: Så härligt. 😊 Håller tummarna för en fin utveckling hos henne! 😍

Cireea
0

#30 Ja jag hoppas hon fortsätter utvecklas fint.
Hon är jättetrevlig, lite kinkig såhär nu när hon lämnat syskonen men annars väldigt nyfiken och framåt. En riktig attityd har hon 😂

Robbo&Breton
0

#31: Det kan man dock förstå, när det helt plötsligt inte är några syskon man bor med. 😂 Låter ju dock som en riktig härlig tjej. Hoppas på fler bilder på henne i framtiden! 😉

anma04
0

#26: Såå fin😍

Robbo&Breton
1

Nu är han här! 😍 Riktigt trevlig och härlig liten robbe. Även väldigt framåt och social redan nu. 😁

Thea.1
0

#34: så söt!

Cireea
0

#34 Men vilken liten sötnos!

Vilka härliga "rör" i björk, var har du köpt dom?

Thea.1
0

#36: Jag vet inte vart #34 e ifrån men har oxå sånna och dom är ifrån fidos :)

Cireea
0

#37 Är det en fysisk butik endast?

Robbo&Breton
0

#36: Jag minns dessväre inte varifrån de är då det var ett bra antal år sedan jag köpte de. Men har dock för mig att det var från någon utländsk internetsida, men är inte helt säker på det. ☺

Thea.1
0

#38: Ja tror det bara är en fysisk butik tror inte dom har någon hemsida sådär men hittade dessa liknade i Trollhättan om du bor i närheten :D tror man kan peta ut de hö som ligger i

Cireea
0

#40 Attans, lite för långt bort bara för lite inredning 😂 Får kika om jag hittar det online någonstans.

Thea.1
0

#41: Ja😂

Robbo&Breton
0

Längesedan jag uppdaterade här nu om hur det går med avelsplanerna. Men allt har fördröjt sig i och med flera orsaker, och då även hamsterplanerna har stått stilla ett tag.😊

Men för uppdatering om avelsdjuren så har båda utvecklats fin fint och ser ut att bli riktigt bra kommande föräldrar till en nu planerad kull. Idag är även tanken att de kommer sättas ihop, så återstår att hoppas på att det kommer några bebisar inom kort och att allt flyter på så bra som hitills! 😍

Bilder på hamstrarna som förhoppningsvis blir föräldrar till ett gäng småttingar. Hanen är Agouti och honan är
Agouti Recessive Pied.

Cireea
1

#43 Nu äntligen börjar det hända saker hos dig. Vad kul! 😍

Cireea
1

Jag vill uppdatera också nu när vi ändå är igång här i tråden.

Min dominant spot hane, Mosaic, har äntligen kommit hem. Väldigt bastant och bra i storleken, bra utveckling på teckningen också så jag ser fram emot kullen som är på gång här hemma.

Yin har utvecklats underbart och jag är jättenöjd med både hennes storlek och temperament. Social, framåt och ändå mjuk vid hantering.

Mosaic och Yin ska paras vid nästa brunst! 😍
Mitt hopp ligger i att Mosaic bär på rex (finns möjlighet) och att det redan nu dyker upp rex ds som en liten överraskning. Annars kommer det rex ds i en kull längre fram!

Robbo&Breton
0

#44 Ja, äntligen börjar lite saker hända här! 😁 Får ha förhoppningar att inte behöva vänta allt för länge på att parningen skall gå igenom, men återstår att se helt enkelt. 😉

Nämen så härligt att läsa! Skall bli spännande att följa Mosaics och Yin's kommande kull. Hoppas att det dyker upp rex ds i kullen! 😍

• Redigerat 2021-04-06 13:27 av Robbo&Breton
Cireea
0

#46 Håller tummarna för en uppdatering inom kort med bebisnyheter!

Cireea
2

Vägen mot en rex ds har officiellt påbörjats, Yin och Mosaic parades nu inatt vilket kommer ge ds rexbärare. I bästa fall kanske en rex ds redan nu. Ska bli spännande att följa denna kull 😍

Robbo&Breton
0

#48: Åh så kul! Ska verkligen bli spännande att följa kullen. 😍

Cireea
0

Visst bakas det små ds-bebisar i Yins mage, +30g sedan parning. Hon är enorm 😍Nu är det bara några få dagar kvar till födsel.

Robbo&Breton, hur går det för dig? Tror du det kommer smått inom kort?

Robbo&Breton
0

#50: Nämen så härligt! Ska bli spännande att följa Yins kull. 😍

Har vi tur så kanske det kommer smått inom några dagar, men det får vi helt enkelt se. Svårt att vara säker med robbarna som kan vara lite knepiga. 😅Om jag inte inbillar mig något så har jag då sett att Volen boar en del. Så förhoppningsvis hoppas jag att det kommer något smått inom kort!
😉🥰

Cireea
0

#51 håller tummarna för att det dyker upp ett litet gäng hos dig med 😍😍

Cireea
0

Nej nej neeeeej!
Nu visar det sig att hanen jag tänkt använda på min Yin inte kommer gå att avla på trots allt som planerat. Nu måste jag planera om och min rex ds kull dröjer liiite till.

Jag som var så peppad på att äntligen få min rex ds 😭

• Redigerat 2021-07-18 21:11 av Cireea
91Marran
0

#53 Så tråkigt! Varför bör du inte avla på honom?

Mvh
Mig

Cireea
1

#53 På grund av hans hälsotillstånd. Verkar tyvärr som att han inte är så kry och då vill jag inte utsätta honom för en parning. Då får det bli en annan hane helt enkelt. Supertrist men deras hälsa går alltid först! 🌸

91Marran
1

#55 Det är bra att du tänker så. Ja hälsan är viktigare än en kull.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Åh nej vad synd!😭