Hamster iFokus

Hamster

Etikettertillbehörskötsel
Läst 125 ggr
[Elina07]
0

Uppfödare och springplatta?

Hej!
Kollade på uppfödarkartan för att se uppfödare i närheten där jag bor.
Klickade in på en uppfödares hemsida och läste lite. Det stod på skötselråden att uppfödaren hade springplatta till sina hamstrar😱
Ni som föder upp, springplatta är väl det sista ni skulle rekommendera?

Jag skriver inte vem uppfödaren är.

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#0: är det en seriös uppfödare?

Man KAN använda springplatta, det rekommenderas inte dock pågrund av alla risker. Dels så böjs deras rygg vilket leder till ryggskador längre fram, dels så är det jätte enkelt att de faller av i farten och flyger in i något.

Mycket bättre med ett Hjul ✨🥝

Cireea
0

#1 Kartan har bara seriösa uppfödare.

Jag avråder starkt från springplatta och anser inte att det är något dom "kan" använda. På grund av hur dom springer på plattan så snedbelastas ryggen (oavsett storlek på plattan) vilket i sin tur kommer leda till problem. Så nej. Absolut inget jag rekommenderar.

Om du vill kan du skicka ett PM till mig med prefixet så ska jag kika upp uppfödaren.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

91Marran
0

Jag hade största plattan till en dvärg. Bytte sen till Hjul då plattan tog för stor plats. Skulle aldrig använda det till en guldhamster.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#2: okej, jag missade att det var just kartan..

[Elina07]
0

#4: Det är lugnt :)
Blev mest chockad över att det var seriösa uppfödare med stamtavla som har springplatta

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#5: ja, det är ju hamsterns hälsa här som påverkas :/

[Elina07]
0

#6: Jag hade en springplatta till min hamstern en gång, men det var bara för att jag skulle "stänga" av övervåningen på en liten Bur innan jag byta till en annan.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#7: nu blev jag förvirrad haha 😂

Använde du springplattan som lock?

[Elina07]
0

#8: Nejnej😂
Jag använde den istället för hjulet då jag skulle byta Bur.
Jag hade denna https://www.crtzoo.se/smadjur/burartransport/hamsterburar/smadjursbur-olimpia

Ingen Bur som jag någonsin skulle rekommendera. Jag hade den som första buren innan jag visste bättre :(

Mycket skojig bur för möss och dvärghamster tex. Massor av gångar att springa i och roligt att titta på. Tillbehören i buren på bilden ingår. Färgen kan variera. Hela plastfronten på den övre delen är öppningsbar.
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#9: oj…

det är ju superbra iaf att du förbättrat dig!

Tänkte bara säga, att om du ska byta Bur igen så är det bättre att hamstern är utan Hjul ett litet tag än att ha en springplatta. Du kan aktivera hen på något annat sätt så länge 😊

Du kanske redan vet det men aja

[Elina07]
1

#10: Ja, det är väldigt bra att jag har lärt mig.
Hade olimpia som första Bur, sedan byta jag till en Bur helt i galler 😱 Sen byta jag till den största Dunan, vilket jag skulle ha gjort från första början.

Man lär sig av sina misstag.