Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterhamsterinredningtillbehörburar
Läst 192 ggr
91Marran
2022-01-31 14:13
1

Yta!

Läste på Facebook om en som hade en samlalåda 130. Hon visade en bild. Buren var full med roliga saker att göra. Grävlåda och "stort" jul. Det var en guldhamster. Alla tyckte att hon hade för lite tomma ytor. Hamstrar ska ha mycket stora ytor som är fri från grejer skrev flera stycken.

Jag kunde inte vara tyst utan skrev emot och förklarade för henne att buren var lagom än så länge och att hon skulle avvakta och se om hon behövde en större Bur senare. Jag skrev att en uppfödare rekommenderar 130.

Du ska ha akvarium eller 150L plastlådan från ÖoB. Skrev någon.

Hur är det med yta. När det läggs upp burar här med liten fri yta så rekommenderas det att lägga in en massa kartonger som hamstern har mycket att göra.

Så hur har era hamstrar som bor i 130L det i buren? Lägg gärna upp bilder.

Mvh
Mig

[Elina07]
2022-01-31 14:26
1

Visste inte ens att det fanns 150L lådor. Har bara sett som störst 145L på Biltema.

Cireea
2022-01-31 14:41
3

Lådorna på både 145 och 150 liter är mer eller mindre lika stora i botten som 130 liter från Ikea. Det som skiljer dom åt är marginellt.

Mina burar är olika, vissa är överfyllda med saker att göra medan vissa har mindre. Det beror helt på individen och jag anpassar alla burar utifrån varje hamster.

Den här generaliseringen som blivit i hamstervärlden är tröttsam. Man kan inte kräva att alla burar ska se likadana ut, det är som att kräva att allas hem ska vara exakt lika. Det går inte då alla är olika och tycker om olika.

Det är som om folk slutat tänka på individen och istället bara rabblar saker från ett A4.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[Elina07]
2022-01-31 14:43
2

#2: håller med!
Så länge man följer "minsta måtten" så är det inga problem. Men helst mycket större :)

sp0ngeb0b
2022-01-31 15:12
0

Jag har förstått det som att det är bättre för hamstern att man packar in så mycket grejer som möjligt? Hur kul är det liksom med en Bur som är helt tom? Har man mer grejer blir det ju mer att göra, fler vrår att undersöka och mer varierande ytor. Man behöver kanske inte ha "prylar" i sin rena bemärkelse precis överallt, men något som bryter av mot det vanliga underlaget åtminstone. Typ mossa. Speciellt om buren är av det mindre slaget, för annars kommer ju hamstern bli extremt uttråkad, tänker jag!

Jag har inte en 130 literslåda som Bur, men jag har maxat med inredningen i alla fall. Enda "tomma" ytan är grävdelen där jag inte lägger saker pga risken att det brakar ihop om hamstern gräver. :)

Haren9
2022-01-31 16:04
1

Det är väldigt olika med vad man borde ha till sin hamster, vissa hamstrar kan må bra och vara lycklig i en 130 l. Medans andra hamstrar kan behöva mycket mer yta, det beror på individen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Life is not easy, who said it was?

91Marran
2022-01-31 16:29
0

150 L är 78x58x43cm

Mvh
Mig

91Marran
2022-01-31 16:37
0

Klart att de inte gillar 130 när det inte har funnits något för hamstern att göra. Då vantrivs hamstern och då är det fel på storleken på buren.

Man måste ju se efter individen. Jag hade en hamster som hade en 130 och där fick bara ett godkänt hus, ett sandbad och stort Hjul plats och den trivdes. Medan andra har behövt mer/annat att göra. Har man haft flera hamstrar så inser man att alla hamstrar vill ha olika.

Mvh
Mig

niko33
2022-02-01 17:44
0

Hur vet man om en hamster trivs/inte trivs?

[Elina07]
2022-02-01 17:54
1

#8: är stressad, gnager på gallret,

91Marran
2022-02-01 19:51
0

#8 Hoppar på väggarna, springer i cirklar, gnager/klättrar på gallret, leker med vattenflaskan.
Hade en hamster som "skrek" när man tog ut och gjorde rent huset, för den trygga punkten i buren var borta.

Mvh
Mig