Hamster iFokus

Hamster

Etiketteruppfödningetik-och-moral
Läst 199 ggr
Amina_teo
0

Lagar och regler kring avel?

Hej! Jag stötte på ett instagramkonto där en person hade köpt två dvärghamstrar som visade sig vara en hona och en hane och där ägaren då bestämde sig för att hen skulle börja med uppfödning (jag antar att det inte kan ha varit målet från början eftersom hen trodde hen hade två av samma kön) och vad jag förstår medvetet presenterade hamstrarna för varandra. Nu verkar det som att honan som är 12 veckor gammal har fått en kull.

Jag får känslan av (efter vad jag sett i olika grupper och på instagram) att det är rätt många (särskilt unga tjejer) som liksom helt utan kunskap avlar på sina hamstrar. Jag är själv helt oinsatt i avel men undrar om det inte finns lagar och regler som man MÅSTE följa vid avel eller kan vem som helst liksom bara göra lite som man vill? Tycker tex att avla på för unga hamstrar borde gå under någon djurskyddslag.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Undrar också det..

Jillyana
0

Så vitt jag vet finns ingen lag på kunskaper eller liknande vid avel på djur. Vem som helst, aom äger ett eller flera fjur får avla på dom bäst de vill. Däremot så säger djurskyddslagen att fjuren ska skyddas från bla. Onödigt lidande.

Om det är bra eller inte är en anna sak än vad lagen säger i detta sammanhang.

[Elina07]
1

#0: som #2 skriver får djuren inte lida.
Jag är lite intresserad av det kontot du skriver om. (Inte för att stötta, utan för att kolla in det.)
Eftersom du säkert inte får skriva Instagram konto här, så skulle du kunna skicka ett dm här på iFokus till mig?

Jillyana
0

Om du är orolig skulle du kunna kontakta polis eller jordbruksverket. Orosanmälningar/anmälningar om misstänkt djurplågeri kan alltid göras. Men tänk på att en ”onödig” anmälan tar tod från en ”riktig”.

Amina_teo
0

#3: Jag vill inte outa personen eftersom jag misstänker att hen är väldigt ung så jag håller det för mig själv.

#4 Det finns förmodligen djur som far mycket värre än en hamster som blir parad när hon är 8 veckor. Jag var mest nyfiken på om det fanns några lagar och regler som man måste följa när man sysslar med avel.

Sen fattar jag ju att det finns regler som etiska uppfödare följer. Men om det fanns liksom några grundkrav.

Jillyana
1

#5: Jo det finns det ju såklart! Men som svar på frågan, Nja!

Så länge man "tar bra hand om djuret" så kan ingen göra något. Detta innebär mat+vatten samt Bur med strö för en hamster då det inte är lag för Hjul. För hundar kommer också lagstyadgad promenad. Hästar har lagstadgad utevistelse och tillgång till artfrände också. Tyvärr räknas hamster, marsvin och kanin oftast som "barndjur" för de flesta, vilket innebär att de inte har lika mycket krav som ett större djur.

Herveaux
0

#4: Orosanmälningar eller anmälningar om vanvård och liknande görs till Länsstyrelsen i första hand. Bra att du rekommenderar det, ville bara fylla på med vart man vänder sig. 🙂

// Harley

Jillyana
0

#7: ah, okej :) tack för infon <3

Amina_teo
1

#6: Det är så sorgligt. Men gissar att dessa hamstrar förmodligen har det bättre än grossisternas hur som helst. Det finns så många djur som far riktigt illa. Men jag önskar att om man nu vill avla för att det är gulligt med bebisar (det verkar som sagt vara en trend bland unga tjejer vad jag har sett på instagram) så önskar jag att de läste på, åtminstone lite grann :/