Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: guldhamsterbottenmaterialfoder
Läst 287 ggr
Liliythia
0

Ny hamster - Rätt eller fel?

Ska få en ny guldhamster nu på fredag, 5 veckor gammal, och har en ny Bur, en Ferplast Criceti 100 ( begangnad), och ville bara veta om jag för rätt med vården:

Burspånet är carefresh Vit, 3 Påsar i buren (en kompis som hjälpte mig ville hälla i alla de 6 jag köpte, men jag tog bort det mesta så det är inte till toppen av gallret, då buren öppnas på toppen o vill ej att Min hamster ska bli en Mini-Houdini och bryta sig ur mitt på natten).

har en 32 CM trähjul, Versele-Laga mat (ska vara blandat med mealworms, frön och annat), och dessuton har två träbroar, en stor tub som jag grävt ned i bäddningen, ett trähus och keramikskålar både för mat och sandbad. Har en bestämt mig än för om vattenflaska eller skål med vatten i buren.

Cireea
4

Din hamster kommer kunna klättra upp till taket eftersom sidorna är gjorda av galler dom också i en Ferplast Criceti 100. Jag skulle hellre rekommenderat en Bur utan galler för att förhindra dels klättrandet men också gallergnag.

Låter som att du behöver mer inredning, det du beskriver är väldigt lite och kan lätt göra en ung hamster rastlös. Jag skulle öst på med ännu mer tunnlar, broar och sen även en hel del kartonger och kanske några grenar utifrån också.

Till fodret, är det ett färdigt Foder du köper? Vilket i så fall? Versele-Laga har några olika.

Varför vänder du dig inte till din uppfödare med dessa frågor? En seriös uppfödare kan ge dig massor av nyttig information om Bur, Foder och annat.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Liliythia
0

#1: Tack för idén med mer inredning, ska fixa det, ville mest bara veta om det var för lite eller så.

denna är maten jag har: https://www.versele-laga.com/en/gb/nature/products/nature-hamster , och vi har annan pellets mat också, till mina förra hamstrar brukade jag blanda versele-laga, och lite pellets och några få solrosfrön eller pumpafrön.

Tyvärr så är buren begagnad så dem saknar vissa saker, som plattformarna och så, men har hört att hamstrar inte riktigt behöver plattformar, utan mest bara bädding så den kan gräva ner sig.

Uppfödaren har varit snäll och hjälpt mig med de flesta saker, som rekommendera maten (hade den innan till förra hamster), men vet att fler åsikter än bara en kan hjälpa stort också.

sp0ngeb0b
0

#2: Plattformar kan vara bra att ha ovanpå ströet. Om man har tjockt med strö (vilket man bör ha för att hamstern ska kunna gräva) så är det bra om man inte ställer tunga saker ovanpå där, för om hamstern skulle gräva under t.ex. hjulet så kan tunneln braka ihop så får den det över sig. Så därför kan det vara bra att ställa hjulet och andra tunga saker på plattformar. Men du kan pyssla ihop egna plattformar, har t.ex. sett Victoria Raechel på youtube visa hur man enkelt gör egna. Då får du också dem i precis rätt storlek och höjd så att de passar i din hamsters hem. Annars kan man ha en djupare grävdel och en med bara lite strö, där man ställer Hjul m.m., så har jag i min Bur, men den är också ganska stor så det får plats utan problem att ha det uppdelat (vet inte hur stor den buren är som du ska ha).

91Marran
0

Hade fått in en tolättpellets under sandbadet. Hamstern kom under och mosades ihjäl. Så plattformar är bra att ha.

Mvh
Mig

Liliythia
1

Har kollar på Victoria Raechel i typ en vecka i förberedelse för denna hamster, tack för alla Idéer!

#3: min Bur e en Ferplast Criceti 100, den är 77 CM lång, 47 cm bredd och 38CM djup. I en video från Victoria Raechel så säger hon att den är bra, bara att hjulet som den kommer med e för liten, men jag har ett 32cm Hjul.

Jag har keramikskålar med sandbad och mat,och en plastskål med vatten, och hoppas på att det inte kommer skada. Om jag märker att den gräver ner sig under så kommer jag försöka antingen DIY:a en hylla eller köpa en från Vetzoo eller Arken zoo, vilket e de två affärerna jag bor nära och har åtkomst till.

sp0ngeb0b
0

Jag hade nog fixat plattformar till det ändå, för då står de mer stabilt än de gör på ströet. Om du har ett hus (med platt tak) som är lite nergrävt (men som står på botten) så kan du ju ställa sakerna på taket. :) Ett sådant kan man ju om inte annat fixa av kartong, om man vill. Det hade jag i början, sedan gjorde jag ett av trä i stället.

HaMsTeRpLaMsTeR123
2

#5: glöm inte att Viktoria Raechel inte alltid har rätt, och det kan vara bra om du har lite självkritik :)

Ferplast criteci 100 är en gallerbur, vilket tidigare människor i tråden har kommenterat. Om din hamster börjar gnaga eller klättra i gallret så kan det vara bra att byta till en icke gallerbur.

91Marran
0

Mvh
Mig

IKEA Variera hyllinsats vit, skåp organisatör liten : Amazon.se: Hem & kök
Jillyana
0

#8: Är det hål på planen eller bara indäntningar?

91Marran
0

#9 Det är små hål men för små för att tassarna ska fastna.

Mvh
Mig

Jillyana
0

#10: okej, för små för klorna med?

Cute hamster
0

#11: man kan täcka över hålen med ett papper eller kartong

Varning! ⚠ Jag är hamstergalen! 🐹🥰✨

Jillyana
0

#12: så långt tänkte inte jag XD