Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterbeteende
Läst 352 ggr
Grus grus
0

Hur får guldhamster tam?

Det känns som att vi försöker med allt. Det har inte blivit någon förändring på över två månader. Det är precis samma hela tiden. Han hackar tänderna, han har bitit oss, han vill verkligen inte vara med oss. Om vi har honom i handen kan han hoppa nästan som rakt upp för att komma bort från oss. Han är inte bitsk hela tiden. Men hacka tänder gör han mycket. Vi får klappa honom, det verkar han tycka är ok, så länge vi bara klappar på ryggen. Vi får lyfta honom ibland, oftast använder vi hamsterhiss. Men han visar så otroligt tydligt att han inte alls är intresserad av att vara med oss. Tar vi ut honom i hagen, går han till ett ställe och sätter sig där i hörnet ända tills vi lyfter tillbaka honom i sin Bur. Flyttar vi honom från hörnet, går han till ett annat ställe och sätter sig där. Inte alls intresserad av att utforska sin miljö. Vi gömmer mat i lekhagen och tänker att han ska våga lite mer då, men han är inte alls intresserad.
Om vi inte väckte honom på kvällarna för att träna med honom, skulle vi aldrig se honom. Han kommer inte ut förrän det blivit helt tyst i huset. Min man sitter ofta uppe till sent på kvällarna, men guldhamstern kommer inte ut ändå. Ibland kan jag höra honom kl.03. Någon gång har jag faktiskt gått upp då för att se om han är mer mottaglig då, men han går bara in i huset när jag kommer.
Jag börjar känna mig besviken på hela situationen. Han är köpt från uppfödare med orden att han är lite blyg. Så något gör vi ju fel eftersom han är sån här hos oss. Jag frågade specifikt angående hur handtam han var, eftersom tanken var att vår femåring skulle få sin egna guldhamster. Vår andra guldhamster är så mysig och aktiv och kommer när man ropar och är jättesocial.
Så om nu ingenting förändrats på två månader, finns det fortfarande en chans att få honom tam och vilja vara med oss? Eller är det såhär han kommer vara för alltid?

Cireea
0

Vissa hamstrar vill helt enkelt inte ha mänsklig kontakt. Alla hamstrar är unika individer, vissa är jättesociala medan andra vägrar all kontakt. Jag har själv stött på några såna individer, det händer inte ofta men det finns klart dom som föredrar att inte ha kontakt.

Med det sagt så tänker jag att det "bara" gått två månader. Ja det kan kännas som en lång tid men om det nu är en bebis vi pratar om och inte en äldre omplacering så är det inte alls konstigt att det kan bli såhär.

Dels går hamstern igenom en enorm utvecklings fas under dom första 5-6 månaderna i livet. Dom går från små bebisar till tonåringar och slutligen når dom ett vuxet stadie. Det är mycket hormoner som är i omlopp. Sedan har hamstern lämnat allt det trygga, och även om hamstern var handtam hos uppfödaren så kan en flytt påverka den process som uppfödaren startat. Om ni sedan låtit hamstern vara ensam en del i början så påverkar det också hanteringsprocessen ytterligare. Då kan man behöva börja om från början med hela alltet.

Vi uppfödare lämnar inte "färdiga" individer till er köpare, det hade varit omöjligt att nå en fulländad process på bara 3 veckor (eftersom vi påbörjar hantering vid 2 veckors ålder). Ni får hem er bebis mitt i processen och det är jätteviktigt att ni fortsätter den när hamstern kommit hem. Alla som säger att man ska låta hamstern vara i några dagar eller så mycket som någon vecka är helt fel ute, det kommer bara ge negativ påverkan på den process som vi uppfödare påbörjat.
Sedan är det som sagt en stor omställning för en bebis att flytta, så även om den var jättevan vid händer och hantering hos uppfödaren så är ni helt främmande för hamstern. Miljön och ljuden är helt nya och era lukter och röster också. Det kan påverka vissa individer otroligt mycket medan andra skiter fullständigt i om dom flyttat. Kanske har ni fått en individ som helt enkelt blivit väldigt påverkad av flytten.

Ha lite is i magen och mycket tålamod. Går det inte så går det inte, då kanske han helt enkelt inte vill ha mänsklig kontakt och ni märker ju om han trivs så. Men ge inte upp än, han är så pass ung att det kan vända!

Dock blir jag oroad över att han bitit er. I vilken situation har det skett? Har ni trängt er på och att han därför känner att det är enda utvägen?
Har ni fört en dialog med uppfödaren? Är det här en seriös uppfödare vi pratar om eller en "uppfödare"? För det är skillnad på seriös uppfödare och köksavlare.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

sxnoo
0

#1: vad är köksavlare? är det inte när man bara parar och parar tills hamstern inte orkar mer? (ksk lite off topic vet ej)

sunoo

Cireea
0

#2 En köksavlare är ett ord som används för oseriösa uppfödare. Alltså folk som sätter kullar utan kunskap, mål eller stamtavla på djuren. Dom registrerar inte djuren eller är med i någon förening utan avlar lite hipp som happ. Djuren kommer från butik eller från en annan köksavlare.
Ofta sådan som tar kull för att "hamstrarna är så söta" eller "så snälla", vilket inte är en god nog anledning att sätta ungar till världen. Det finns alltså ingen större mening med aveln mer än att det var kul eller för att djuren var fina.

Här kan du läsa mer:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1494711/varfor-ska-man-stotta-uppfodare

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
  • Redigerat 2021-12-03 18:48 av Cireea
sxnoo
0

#3: Ah, fattar nu!

sunoo

Grus grus
0

#1: ingen köksavlare. En uppfödare som registrerar sina kullar, men ännu inte fått sitt prefix eller vad det heter, godkänt.
Jag har pratat med uppfödaren, och jag tror att hon tog illa upp och trodde jag kritiserade henne. Hon sa att hon inte alls kände igen beteendet. Jag menade inte att kritisera utan be om råd. Jag sa att han har ju visat beteendet hos henne då han blev rädd när hon skulle lyfta honom. Så det blev nog lite fel där. Hon sa att hon kunde ta tillbaka honom, men jag har väldigt svårt för att göra det. Han är ju en familjemedlem nu. Om han vill bo hela sitt liv i buren, så får han väl det. Men vi vill inte ge upp än.
Hon rådde oss att blåsa på honom, och det funkade. Men nu har vi slutat med det, för han blev bara mer rädd för oss. Men det är därför jag inte vänder mig till uppfödaren igen, för jag vill inte att hon ska ta illa vid sig.

Cireea
0

#5 Oj, vad tråkigt bemötande måste jag säga.
Det är jätteviktigt att få sådan här information från våra köpare så att vi kan utvärdera aveln. Låt säga att flera ur samma kull uppvisar samma beteende, då kanske det är en linje som man bör stoppa då ungarna uppvisar ett oönskat beteende.

Väldigt märkligt av uppfödaren att ta illa vid sig av en sådan sak. Det är ju jättebra och viktig information som du delat med dig av och givetvis ska du få stöttning och råd längst vägen när det behövs.

Märkligt att be dig blåsa på hamstern, det tycker jag absolut inte var ett okej råd från uppfödarens sida. Precis som du beskriver genererar det bara mer rädsla och osäkerhet då ni blir symbolen för något negativt.

Jag skulle satsa på att börja om hanteringen från ruta 1. Börja med att prata och bara vara nära buren och rör gärna runt i bottenmaterialet, leksakerna, matskålen eller liknande utan att bry er om hamstern. Han kommer snart bli nyfiken på vad det är ni pysslar med och då kan ni ta ett steg framåt och kanske sträcka fram handen med något gott. Ta små steg då denna individ verkar osäker och rädd.

Amina_teo
0

Vi har ju haft en rädd hamster (se rädd hamster-tråden), han har visserligen inte bitits men varit otroligt rädd och hoppig. För oss har jag upplevt att tålamod har varit nyckeln. Och godis 😁.

Vi har flera gånger backat ett steg för att senare komma framåt två och verkligen följt hans takt. Och nu efter tre månader går han upp i handen.

Däremot har vi aldrig någonsin väckt vår hamster. Vissa kvällar har han inte kommit fram innan vi har lagt oss så det har gått dagar vi inte har sett honom. Ibland har han kommit fram vid tio och ibland vid tolv. Men nu senaste veckan är han ofta framme. Ibland en stund mitt på dagen. Ikväll var han ute vid åtta och ibland kommer han fram på morgonen när han hör oss. Så det har ju gått från att han aktivt ignorerat oss till att han kommer ut när han hör oss sen typ ett par veckor tillbaka.

Men det är ju ett bekymmer att er hamster bits men han blir kanske rädd och irriterad om han bli väckt?

Det är vår första hamster så kan verkligen bara prata utifrån vår erfarenhet med den så jag är ingen expert 😬

Grus grus
0

#6: ok då gör vi så. En annan fråga : han älskar att bita i tyg. Så fort något slags tyg är framför honom, drar och liksom bäddar han med det. Det gör att han ofrivilligt kan råka bita oss genom kläderna. Finns det något man kan göra åt just den biten? Jag har försökt göra som man gör med hundvalpar, lägga en tuggpinne framför tyget där hamstern just då försöker bita i tyget. Hittills utan resultat dock.

91Marran
0

#7 En hamster ska ha tillsyn minst en gång om dagen. :)

Mvh
Mig

Cireea
0

#8 Oj, det har jag inget bra tips för mer än att försöka avleda. Kanske erbjuda mer bäddmaterial i buren?

Amina_teo
0

#9: Menade inte flera dagar i streck. De dagar han valt att inte komma fram har vi ju sett det det röra sig och hört honom pyssla med sitt matförråd inne i boet men jag har inte lyft på boet och plockat fram honom om han inte vill komma fram.

[Elina07]
0

I en av victoria raechel videos, berättar hon att det kan ta allt ifrån dagar, veckor, månader t.o.m år att få sin hamster tam. Men det är lite ovanligt.

Som de flesta säger: Vissa vägrar kontakt med människor och vill inte bli tama.

Vissa individer är envisa och vill inte bli handtama.

Grus grus
0

#7: han har inte bitit oss så många gånger, men försökt många. Men om vi inte väckte honom, skulle vi som sagt aldrig se honom, aldrig kunna göra någon hälsokoll eller nånting. Vi skulle märka att han var död när han inte ätit sin mat… Så väcka är ett måste.

Grus grus
0

#12: Ja det är väl det vi får ställa in oss på. Vi kommer fortsätta jobba aktivt tills han i alla fall blivit 7-8 månader. Om inget förändrats då, låter vi honom vara resten av hans liv. Men fy vad man känner sig besviken när man varit tydlig med att man ville ha en handtam och intresserad hamster. Visst att man måste fortsätta uppfödarens tämjning, men det här tycker man att en erfaren uppfödare skulle sett.

Grus grus
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är "hagen" vi använder just nu. Vi har fått plocka bort alla gömställen i hagen, för annars satte han sig bara där inne och vägrade komma ut. Och är det större hage blir han jätterädd och sitter i ett hörn. Filt är nödvändigt för han tycker inte om platta ytor som golv och sånt. Den här "hagen" kan han faktiskt röra sig lite i. Vi gömmer godis i vecken i filten och vi kan klappa honom eftersom han inte gömmer sig. Han sätter sig iofs i ett hörn ändå sen efter en stund, men vi upplever honom inte lika rädd här. Vi funderade på att ta ut hjulet också och se om han kanske skulle våga använda det lite. Han använder aldrig sitt Hjul i buren.

[Elina07]
3

#14: ge inte upp hoppet om honom!
Jag kan säga såhär: min guldhamster hane är 11 månader imorgon (5 dec)
Han är inte tam ännu😢
Men jag fortsätter att hantera honom, fortsätter att klappa, och säga hej till honom när han är ute från sitt hus. Jag vet innerst inne att jag kommer få honom tam, men det kan ta sin lilla tid.

Min hamster är van vid mig, då jag hanterar honom 98% av gångerna. Just nu försöker jag att få honom handtam via att ha typ en vante/handske för att försöka lyfta honom.

Jag frågade runt här i hamster iFokus om jag kunde prova att få honom handtam via att lyfta honom med en handske/vante. De svarade att det inte var en så bra idé, då han inte kan känna min lukt. Men jag provar ändå.

Försök att locka ut hamstern med något gott, krafsa i Bur materialet och dricker han ut huvudet, bjud på sallad. Gör du det då blir det lättare för dig att få han tam. (Det funkade för mig). Men alla individer är olika.

Med det är det tipset jag skulle kunna ge till dig. Min hane är inte från en uppfödare med stamtavla, utan köksavlare. Men jag älskar min hamster lika mycket för det🥰

Ha tålamod så ska du se att det kommer lösa sig 🥰

Förlåt för långt inlägg :)