Hamster biter på bur
Hej! Jag har lite problem med att min hamster klättrar på saker i buren och biter på locket. Har en detolf vitrinskåp från Ikea med hemmagjort lock med dubbla lager hönsgaller. Jag tycker jag har tillräckligt med saker och lägger till nya saker och möblerar om ca varannan vecka eftersom jag hört att man inte ska göra det så ofta. Vad kan det bero på och vad ska jag göra. Det kan ju inte vara så bra för hennes tänder att hon biter på hönsgaller
13 åring djurägare!
- Redigerat 2022-02-28 22:08 av Cireea
Kan du visa bilder på buren inredning? Lättare att ge eventuella tips kring det då.
Tyvärr börjar många hamstrar bita på galler som en form av stereotypiskt beteende. Dom gör det som en mani när dom väl börjat. Det kan vara ruskigt svårt att bli av med, allra helst om det inte finns någon egentlig orsak till bitandet mer än att dom gör det som en fixidè.
Annars kan det även handla om stress eller understimulering. Det kan vara svårt att veta så man får försöka med olika knep för att utesluta en sak i taget.
När hon biter, vad gör du då? Ger du uppmärksamhet? Tar ut henne? Tänker om du gör något som belönar beteendet vilket får henne att fortsätta så att det blir en ond cirkel.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1 Jag misstänkte det där.
Du belönar hennes bitande genom att öppna locket. Hon biter antagligen för att få komma ut och genom att öppna och/eller ta ut henne så belönar du bitandet tyvärr.
#3: så vad ska jag göra?
13 åring djurägare!
Efter ett tag om jag inte tar upp henne lignar hon ner sig men när jag ska t.ex upp tidigt dagen efter och ska sova blir det ganska jobbigt när det låter🤪 jag måste uppdatera med nya möbler och leksaker till buren men vet inte vart jag ska köpa det. Vill liksom inte köpa något jättedyrt eftersom hon ska bita sönder alla leksaker så vill jag gärna ha dem i trä vart ska man köpa d?
13 åring djurägare!
#4 Inte uppmuntra beteendet genom att gå dit och ta ut henne.
#5 Ja alltså, inte för att låta hård men hamstrar är ju vakna på sena kvällar och nätter. Så då är det bättre om ni ställer buren någonstans där du inte hålls vaken av ljudet.
Att saker gnags sönder hör till livet som hamsterägare, kolla på exempelvis Zooplus, VetZoo, Crt Zoo och liknande sajter efter tillbehör.
Är för övrigt svårt som sagt att ge inspiration när jag inte vet vad som finns i buren. Kan mycket väl handla om att din Bur helt enkelt inte erbjuder den stimulering som hon behöver.
#6: fattar! Undrar bara om du han hand om sajten eller om du bara är väldigt aktiv ahahah ser dina svar på i princip alla frågor jag kollar in på😂 du e först på att svara åxå!
13 åring djurägare!
#9:
13 åring djurägare!
#10 Det var ett sådant som jag använde först. Fin färg ditt har :)
Mvh
Mig
- Redigerat 2021-10-06 11:20 av 91Marran
#11: tack! Jag har en transport Bur i samma färg🤪 men ska jag pröva att ta bort det ”yttre lagret”
13 åring djurägare!

Så att det blir såhär?
13 åring djurägare!