Rädd hamster
Hej! I söndags fick vi hem vår efterlängtade hamster. Han är superrädd och vi har stort tålamod med honom. De första tre dagarna fick han vara helt ifred i sin Bur och boade in sig bra i sitt hus osv. Nu har vi börjat sitta utanför buren och prata med den och har någon gång stuckit ner handen i buren - vilket vi märker att han blir ganska stressad av och tryckte i ett hörn bara så vi har bara gjort det en gång och sedan gått tillbaka till att bara sitta utanför och prata.
Nu till två problem - buren skulle behöva städas en del. Skulle behöva plocka bort strö, lägga dit nytt, byta Sand osv. Hur gör jag det utan att stressa ihjäl stackarn?
Det andra är att han är uttråkad, men vi kan ju inte plocka ut honom så han får springa av sig eftersom det inte går att närma sig honom och vi vill ju inte att han blir rädd för oss. Så vad har ni för aktiveringstips? Jag funderar på att vika in godis i en toapappersrulle, är det en bra idé?
Han är bara 6.5 vecka gammal så vi hoppas att han ska tycka att vi är ok snart men har läst om hamstrar som aldrig blir tama så är också lite nervös att han kommer vara rädd för alltid eftersom han är så extremt försiktig. Vad är era erfarenheter?
- Redigerat 2022-01-15 16:12 av Cireea
Om du vill ta upp honom utan att röra vid honom så kan du testa med en stor kopp som du kan låta han gå in i.
Toarullar är en ganska bra tuggleksak 🙃
Lycka till!!
Vad har ni för Bur och aktivering idag?
Om han kom i söndags låter det tidigt med skifte av Bottenmaterial redan 🤔
Var är hamstern köpt?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Han har en duna-bur (den största varianten) och i den har han rör och en gungbräda. Läste att man skulle vänta med Hjul tills de var äldre.
Han är köpt hos en uppfödare men verkar inte ha blivit hanterad alls. Så vet helt ärligt inte om de var så seriösa.
Jag tänkte inte byta ut allt strö utan ta bort det som känns smutsigt men framför allt tror jag att han skulle behöva mer strö, det gick åt den påsen jag hade när jag fyllde buren i söndags men tror han skulle må bra av lite djupare lager.
Hjulet kan du sätta in direkt om du vill. Här är Cireeas skötsel artikel 😊
#5 Du är nog i fel forum.
Mvh
Mig
#3 #7 Det är en seglivad myt. Är hjulet stort nog är det ingen som helst fara för hamstern att använda ett Hjul redan som ung. Att en hamster skulle bli "osocial" eller "beroende" handlar inte så mycket om ålder utan snarare individen i sig. Skulle man man märka att det inte fungera med Hjul på heltid så sätt in det några timmar varje kväll.
Angående aktivering utöver Hjul så behövs mycket mer stimulering i buren. Lägg in exempelvis kartonger, broar och grenar (från säkra träslag givetvis).
Strö gärna ut lite frön i bottenmaterialet också eller slå in/göm lite foder/frön i kartonger så hamstern får jobba lite för att komma åt det goda.
"Uppfödare" säger väl inte så mycket, alla är uppfödare från första kullen oavsett om det är seriöst eller inte. Hade uppfödaren prefix? Har djuret i fråga en stamtavla?
Även djur från seriös uppfödare påverkas av en flytt, vissa individer påverkas mer än andra oavsett hur hanterade dom är innan flytten. När vi uppfödare säljer ungar vid 5 veckors ålder är dom mitt i hanteringsprocessen, det är alltså inte en färdig process utan ni som köpare måste fortsätta arbeta med djuren när dom kommer till er. Sedan kan det givetvis gå några steg tillbaka om djuret blir väldigt påverkad av flytten. Men helt ohanterad ska dom givetvis inte vara.
Angående bottenmaterialet så hade jag inte bytt ut något såhär tidigt utan låtit det vara för att han ska känna trygghet. Vill du däremot lägga till lite mer så hade jag gjort det även om han är kvar i buren. Bara gör det lugnt och metodiskt så ska det nog gå fint.
Tack för tips! Ikväll har vi gjort iordning en mjölkkartong och en godisgömma. Jag har även beställt en trätunnel och lite annat smått och gott så hoppas vi att han kan sysselsätta sig lite bättre framöver :)
Ja precis, skulle vilja fylla på med strö, men då gör jag det och byter Sand lite försiktigt.
- Redigerat 2021-09-23 20:08 av Amina_teo
#11: Tack för tips! Ikväll har vi gjort iordning en mjölkkartong och en godisgömma. Jag har även beställt en trätunnel och lite annat smått och gott så hoppas vi att han kan sysselsätta sig lite bättre framöver :)
Ja precis, skulle vilja fylla på med strö, men då gör jag det och byter Sand lite försiktigt.
#10: Vad bra jag är på att svara i rätt meddelande haha..
#11 Jag rekommenderar inte att du använder mjölkkartonger. Dom har en tunn tunn hinna av plast invändigt. Lärde mig det själv då en av mina lyckades separera plasten från kartongen 😅
Och var inte rädd för att ösa på med kartonger. En kartong gör inte mycket skillnad utan lägg in massor av olika storlekar och utformningar. Det brukar vara väldigt uppskattat även om det kanske inte ser så fint ut.
Anledningen att jag frågade om hamsterns bakgrund var också på grund av att beroende på bakgrund kan det finnas olika förklaringar till beteendet. Antingen är det bara flytten som påverkat eller också kan det handla om en dålig avel från dålig linje med nervösa/stressade djur som då visar sig nu.
Hur som helst, fortsätt prata vid buren och rör om i buren utan att tränga dig på hamstern. Ge gott från handen, vågar han sig inte fram så lägg godisen i bottenmaterialet där din hand legat. Lyft ut honom i lekhage via en kopp eller liknande om han inte går att plocka upp. Lär hamstern helt enkelt att du betyder något positivt.
Tack för tips! La mat i en äggkartong och la ner lite andra kartonger jag hade hemma och klippte hål i dem så han kan leka i dem.
Jag tror att han kanske bara har varit nervös efter flytten. Han har ju inte bott här så länge och känner inte oss. Stora framsteg nu ikväll! Testade med en liten hamstergodis i handen när jag ändå stökade omkring med kartonger och fyllde på med mer strö och den tog han från min hand. Sen stökade han omkring bland kartongerna och åt medan jag fortfarande satt bredvid buren.
Tidigare kvällar har han suttit och tryckt i ett hörn så fort man närmat sig men ikväll kändes han som en helt annan hamster. Fortfarande lite försiktig men ändå nyfiken och stursk på ett helt annat sätt 😃
#15 Heja! 😊Det är inte konstigt att en liten bebis behöver tid att landa i nya hemmet. Det är bara fortsätta som du gör så ska du se att ni kommer bli bra vänner.
Uppdatering dag 6. Idag fick vi klappa vår hamster <3. Han springer inte längre iväg när vi kommer utan kommer fram och kollar om vi har godis (vilket vi alltid har) och sen stökar han runt med sitt. Och idag lät han oss alltså klappa honom. Första gången ryckte han till men sen var det inga problem. Ganska stora framsteg från att sitta och trycka i ett hörn och hacka tänder!
#17: åh vad kul att ni gjort så stora framsteg! 😊
#18: Ja, trodde aldrig detta för ens tre dagar sedan. Så mysigt :)
Uppdatering dag 10. Hamstern är fortfarande lite osäker men man kan klappa honom och han vågar sig upp med två tassar i handen om man bjuder på godis :). Det är väldigt kul att se små framsteg varje dag. I helgen tänker jag att vi ska försöka få ut honom i hamsterhagen men förmodligen med hjälp av en kartonghiss. Vi har tillverkat en labyrint av papp som vi hoppas att han ska tycka är spännande men jag är lite orolig att han ska bli stissig och rädd av att vara utanför buren också. Vad är era erfarenheter?
Uppdatering dag typ 35 :D. Vi har nu haft hamstern i lite drygt en månad och det är såklart stora förändringar sedan han kom till oss. Han kommer och nosar när man sticker ner handen i buren. och åker gärna hamsterhiss till hagen där han kutar runt och på oss om vi är i den. Han klättrar inte upp i handen frivilligt men han kan stå i handen om man sätter den framför hamsterhissen eller om man är i hagen. Han tycker inte så mycket om att bli klappad men tolererar det ibland och ibland piper han iväg.
Min uppfattning är att han inte är rädd för oss alls längre, han är bara inte så intresserad av gos, haha. Och det får vi respektera. Han verkar stortrivas i sin nya Bur med alla härliga tunnlar, gömställen och vrår. Han är fortfarande rätt sprättig men tycker ändå att han har lugnat ner sig lite men än så länge är han ju bara 12 veckor gammal.
Det viktigaste för oss är att han mår bra och trivs och det verkar han sannerligen göra. Innan vi bytte Bur gnagde han på buren och gallret i taket (när han kom åt) och sprang som en galning i hjulet men nu är han mycket mer chill. :)
- Redigerat 2021-10-27 09:07 av Amina_teo
Jag tänker att jag ska lägga en sista uppdatering i den här tråden, ifall någon med en rädd hamster googlar sig in här. Vi har nu haft hamstern i ca tre månader (hamstern är nu 4 månader gammal) och igår klättrade han helt obrydd upp i min hand för första gången när jag stack ner den i buren och jag kunde lyfta upp honom. Vi har märkt en förändring under de senaste två veckorna, han är inte alls lika sprättig utan är lugn och inte rädd för sin egen skugga. Han kommer fram när han hör oss och springer gärna runt på oss när han är ute ur buren. Han har gått från att inte tycka om att vara ute till att älska det och nu mer är han ute nästan en timme varje kväll/natt :D
Med det här inlägget vill jag väl mest bara säga att tålamod är nyckeln när man har fått en hamster som inte är så framåt. Att ta det i hamsterns takt och inte misströsta när det ibland känns som att det går bakåt för rätt som det är går det framåt med stormsteg <3
Jag tror inte att vi har en hamster som kommer att sitta still i knät och mysa men jag tror också att man ska vara medveten om innan man köper en hamster att långt ifrån alla hamstrar är det.