Underhålla guldhamster?
Hej! Jag har under 3 veckor nu haft min hamster i en detolf! Jag ändrar om i buren 3-4 ggr i veckan, sprider alltid ut hennes fröblandning och har 2 delar av buren med mer underlag för att hon ska kunna gräva. Hon är ute i en relativt stor rasthage minst 1,5h/dag. Ändå envisas hon med att häva sig upp och gnaga på gallret som ligger uppe på detolfen.
Har ni några tips på hur jag kan göra buren ännu roligare så hon inte vill vara i gallret? Det känns som jag gjort vad jag kunnat, men någon kanske sitter på något mirakel-tips som hjälpt er?
Bifogar bilder på hur det ser ut efter kvällens om-möblering!
Grejen är att när en hamster väl börjat gnaga galler så blir det liksom en fixidé och då är det sällan dom slutar oavsett hur mycket aktivering dom har i buren. Det enda sättet är då att ta bort möjligheten för hamstern att nå gallret i sig för att få stopp på beteendet.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1: har du några tips på hur jag ska göra för att hon inte ska nå?😅 tycker jag inreder så hon inte bör kunna komma upp där men varje natt vaknar jag av att hon är där och gnager😞
#2: kanske att ta bort lite underlag så att hon inte når åt gallret?
#2 Jag skulle försökt hålla koll på var hon tar sig upp. Troligtvis via Hjul eller om du har något högt hus? I så fall försök placera dom på ena sidan av buren med lite mindre Bottenmaterial där.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Till TS: Känner verkligen med dig! Vet hur jobbig denna sits är. Vår förra guldhamster var på liknande sätt och man blev både ledsen och frustrerad över att VAD man än gjorde - så var det aldrig tillräckligt…
Vår tjej var tyvärr hyperaktiv hela sitt liv. Till slut accepterade jag bara läget å konstaterade att det bara var så hon var å det hjälpte mig att inte anklaga mig själv.
I ditt fall finns det ingen förklaring till att hon beter sig så här. Hon har en lyxig STOR Bur å du aktiverar även henne utanför buren. Precis som tidigare personer skrivit så får du försöka hindra henne från att nå toppgallret. Jag löste problemet med genomskinlig bokplast - en del underifrån med klistret mot gallret å en ovanifrån med klistret mot gallret. Behövdes bara på ett ställe där hon nådde gallret från hustaket.
Lycka till!
🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu
Jag hade satt för sidorna på buren som är ut mot rummet. Då kanske den känner sig säkrare. Det har fungerat för mig.
Mvh
Mig