Sandbad?
Ok. Mina rullar mest i sanden.
#2: jag har inget sandbad bör man ha det?( Har mycket spån så han kan gräva mycket isället )
#3 Hamstrar tvättar sig i sanden. Speciellt dvärghamstrar.
Mvh
Mig
#3 Man måste inte ha sandbad. Men det är väldigt rekommenderat, för att dem ska kunna tvätta sig eller gräva. 😊
#5: tack för alla svar kanske jag ska skaffa lite Sand åt den lilla
:D
#0: Sandbadet ser bra ut! Stort och rymligt. Den enda nackdelen jag ser är att det är plast. Plast är något man inte vill ha i en hamsterbur av många anledningar:
Det är farligt om hamster gnager på det.
Det kan bli väldigt varmt.
Solen kan störa hamstern när den sover (dvs ljuset).
Det är inte naturligt.
Jag skulle också ha minst 5 centimeter Sand där i så hamstern kan gräva tillräckligt mycket!
Ok! Är det inte många olika leksaker/tillbehör som är i plast? Exempelvis vissa Hjul, rör och ibland använder man ju samma typ av låda fast den är 130 l som Bur. Ska man undvika allt som är i plast? Just Hjul blir svårt för mig då mina kissar i hjulet så då blir det svårt med trähjul. Ska börja ha 7 cm Sand nu😊
Plast är okej så länge de inte gnager på det.
Mvh
Mig
#8 Du kan med gott samvete ha sandbadet i plastlådan som du har nu.
De enda gångerna plast kan vara direkt farligt är om det gäller trånga plaströr och små plasthus som inte är hälsosamma för hamstern att vistas i på grund av för dålig luft eller om man har plast i buren som är rent skadlig vid minsta kontakt (vilket är högst osannolikt att man har).
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2021-07-01 18:47 av Cireea
#7 Jag tycker du ska vara försiktig med det du skriver då flera av dina inlägg på sajten har visat på en viss okunskap.
"Det är farligt om hamster gnager på det."
Det är inte direkt farligt för en hamster att gnaga på vanlig plast. Varför skulle det? Det kan däremot bli farligt om dom får i sig plast i magen, vilket är högst osannolikt med tanke på att dessa djur är skapade för att gnaga. Det kan bli lika farligt om dom får i sig träflisor. Det är som sagt inte sannolikt att hamstern skulle svälja plasten, i så fall är det av olycka och det kan lika gärna hända med trä.
Solen kan störa hamstern när den sover (dvs ljuset).
Solens ljus stör inte hamstern när dom sover, däremot kan värmen göra att dom får Värmeslag och det är helt oberoende av ett sandbad i plast eller om buren är av plast. Det sker oavsett Bur om den står i direkt solljus, vilket den aldrig någonsin ska göra.
Själva ljuset i sig (alltså att rummet blir ljust) påverkar inte din hamster över huvudtaget. Dom grottar ner sig i sitt bo och sover.
Vissa plastsaker kan man med gott samvete ha i buren, det är inte direkt förenat med fara utan man måste se till helheten. Självklart är ett Hjul av plast betydligt mer säkert än ett minimalt plasthus. 😊
- Redigerat 2021-07-01 18:47 av Cireea
Nu när rör kom på tal så vill jag dubbelkolla. Visst är avloppsrören från biltema ofarliga? Tycker att dem i djuraffärer oftast ser lite trånga ut?
#14 Ja dom går utmärkt att använda. Använder dom själv.
#19: sanden är ut att komma från arken zoo. Kan det vara det?
#20: Arkenzoo gör inte produkter vad jag vet.
Men dom säljer. Så ja man kan garanterat köpa där. Och på zoo.se och typ alla djur affärer inte speciellt men det är enkelt att hitta:) brukar beställa från nätet.
Rekommenderar ingen att handla från zoo.se med tanke på deras djurhållning. Men chinchillasand kan man köpa från nästan vilken butik som helst, finns även på Zooplus.
#22 Folk får väl ändå handla var de vill!
🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu
#25 Har jag påstått något annat?
Jag rekommenderar ingen att handla på Zoo.se på grund av det man stöttar genom det. Sen är det väl upp till var och en att ta ett beslut. Förstår verkligen inte problemet.
- Redigerat 2021-07-15 16:40 av Cireea
#26 Om det är upp till var och en - varför då ens rekommendera folk vart de Inte ska handla?
🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu
#27 Det är väl klart man kan ge tips och rekommendationer. Beslutet ligger ändå hos individen. Det är just det, ett tips/rekommendation från min sida utifrån det jag har kunskap om.
Jag rekommenderar ingen butik som säljer djur just för att vi ska få slut på den typ av handel med djur. Sen får alla ta sina egna beslut men man får lov att ge tips och rekommendationer. Precis som att man kan rekommendera en sida att handla ifrån så kan man rekommendera om motsatsen.
Jag har köpt en matlåda i plast, typ en sån här: https://www.willys.se/produkt/Matlada-Vit-101308937_ST som jag tänkt ha som sandbad. Nu har min hamster ett rätt litet sandbad så jag vill fixa ett större. Den borde väl vara ok även om det är plast? Min hamster tuggar inte på nånting (knappt ens på sina tuggleksaker 😅) så jag har ju ingen anledning att tro att hon kommer att gnaga på den här heller. Möjligen provtugga lite bara för att se vad det är för en pryl.
Anledningen till att jag inte är sugen på sandbad i typ glas eller keramik är för att de blir ju så jäkla tunga, speciellt med en massa Sand i! Den här plastlådan väger ju inget.
#29 Ingen som helst fara, kör på den du köpt.
Min hamster tuggar på sin ena sandlåda ( den som hon kissar i ) som är i plast. Är det farligt?