Varför gör min hamster så?
Fullt normalt, den bygger upp sitt bo bara.
Skulle dock rekommendera att du tar ut plasthuset som syns på avsatsen samt springplattan. Plattan är tyvärr inte bra för hamsterns rygg då dom springer snett.
Du har dessutom lagt till etiketten guldhamster och då är plattan definitivt för litet utöver snedbelastningen på ryggen. Rekommenderar minst 28 cm Hjul i plast eller trä istället.
Tycker mig kunna se en saltsten i buren också. Ta ut den också då den inte tillför annat än möjliga njurproblem för din hamster.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2021-06-27 17:56 av Cireea
Jag tror inte ens att plasthuset är i laglig storlek. Jag hade skaffat ett hus till i trä i lagliga mått :) Kolla upp så att det du har är lagligt bara.
Mvh
Mig
#2 Är så irriterande att sånt får säljas över huvudtaget 😰
- Redigerat 2021-06-27 18:32 av Cireea
#3 Jag förstår inte heller varför det får säljas. Många som köper innan de läser på om djuret. Är det många som köper, så kommer det fortsätta att säljas.
Mvh
Mig
#1: När jag läste om hamstrar ska de ha en salt sten?
#2: När jag läste om hamstrar så stog det inget om hus storlek. I affären sa dom att det var bra.
#6 Om du läser på om ett djur, så läser du på om vilka lagar som gäller. Det gäller alla djur.
Mvh
Mig
Är det guldhamster du har eller en dvärghamster?
#5 Vart läste du det? Jag tycker att det står överallt att hamstrar absolut inte ska ha saltsten! Var det på nån butiks hemsida?
#9: Jag läste på flera hemsidor och det stod att dem skulle ha saltsten. I affären också.
#8: guldhamster
Saltsten ska dom absolut inte ha. Det är rent skräp och leder bara till problem om något. Fodret ger nog med salter och allt utöver det kan ge problem med njurar. Ta bort den omgående.
Precis som att vadd, gallerhjul, små Hjul och mineraldroppar i vattnet alla är sånt som en hamster inte ska ha.
Huset regleras av lagen, och dom två du har på bilden är för små enligt lag. Läs på om vad lagen säger om guldhamster. Huset måste vara minst 15x15x10. Lagarna hittar du på Jordbruksverkets hemsida, men du kan även kika igenom vår artikel om "hamstrar i lagboken" här på sajten. Den finns i vår artikelgudie som jag länkat nedan.
Tyvärr har sällan personalen på djuraffären någon bra kunskap om vad en hamster behöver och inte. Här på sajten har vi flera bra artiklar om Bur, Bottenmaterial, Hjul, hus och annat. Rekommenderar att du sätter dig och börjar läsa på ordentligt om vad som krävs 😊
Länkar till vår artikelguide:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1452132/artikelguide
Samt allmän skötsel:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1449061/allman-skotsel
- Redigerat 2021-06-27 23:36 av Cireea
#13 det har hänt väldigt många olyckor i hamster världen med just vadd som bomaterial. Dels så tvinnar sig vadd och då kan det vara lätt att fastna med benet/benen. Det kan leda till amputering. Sen så kan vaddet också fastna i hamsterns kindpåsar när den ska bära runt på det, i värsta fall kvävs hamstern. Det finns säkert fler dåliga saker med det men det var det jag kom på just nu.
#13 Det har också förekommit flera fall där hamstern fått tunna trådar runt halsen och strypts till döds.
Även att vadd kommit ner i magen och hamstern avlidit på grund av att vaddet inte kunnat passera genom kroppen.
#3: så länge man har fler hur en bara ett så går det ju bra? Vadå förlitet? Fattar inte. Om man har fler större ska man slänga det lilla huset?
#16 Varför ens ha små hus över huvudtaget?
Minimala plasthus är inget som gynnar hamstern oavsett om du har ett till större.
Båda husen på bilden är olagliga som hus.
- Redigerat 2021-06-29 11:47 av Cireea
#17: Nej för att det andra huset är större än 15x15x10 och min hamster hade det lilla huster som mat förråd
- Redigerat 2021-06-29 19:18 av Hampano
#18 Stämmer inte.
Trähuset på bilden är 19 x 11 x 13 cm 🤷♀️
Tillägg: Vilket gör att ena måttet är för litet även när man mäter där huset är som störst.
Förstår inte vad det här är att diskutera egentligen, det viktigaste är att hamstern har hus som är tillräckligt stora, bra ventilerade för deras skull och följer lagen.
- Redigerat 2021-06-29 19:36 av Cireea
Trähuset har inget rakt tak, så det blir inte godkänt. För längst ner blir det bara några centimeter. :)
Mvh
Mig
#20 Precis, måtten är ju från den högsta punkten vilket blir missvisande.
Lägger till det som en edit i mitt inlägg ovan så det blir ännu tydligare.