Bästa burarna?
Hej! Vilka är de största och bästa burarna enligt er? Vill gärna ha olika sorter eftersom jag vill uppgradera min hamsters Bur 😊
- Redigerat 2021-06-06 12:07 av HaMsTeRpLaMsTeR123
#5: får fråga vilken har du nu?? Bara lite nyfiken, kommer absolut inte klaga eller gnälla :)
#6 Har en massa olika burar i förrådet. Nästa gång det blir dvärghamster (Troligen en omplacering från blocket) så blir det min imac fantasy 3 trevåningsbur. Ska köpa fler våningar är tanken.
Blir det en guldhamster så kanske det blir min 130L samla. Den är lite liten dock om man ska ha Hjul i. Hjulet tar ju upp nästan halva buren. Får leta efter en större Bur i så fall. Min duna fun large eller vad den heter är jobbig att städa. Annars så är det en bra Bur.
Får se hur det blir i framtiden. Kommer troligen att skaffa en hamster när mina gerbiler har gått bort.
Mvh
Mig
#8: hamstrar kan klättra ja men de bör inte göra detta. De har dåligt djupseende och kan därför lätt skada sig om de tror att de är nära botten när de hoppar/släpper gallerrt bara för att falla och skada sig. Skulle rekomendera en Bur med större bottenuta istället om du kan :)
Edit: som exempel, min första hamster Linus sprang runt på mitt täcke. Helt plötsligt såg han min datastol en bra bit från sängen. Jag lyxkades fånga honom med kudden mitt i luften så det vlev mjukt för honom.
- Redigerat 2021-06-07 11:24 av Jillyana
#8 Kan du länka till buren du pratar om? Aldrig hört talas om förr.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jag har aldrig haft problem med gallret på något vis. Inget bitande alls. Har en våning till som inte är med på bilden.
Skulle jag få problem så kan jag byta Bur. Använder den bara till dvärghamster.
Jag vet att de flesta tycker att galler är fel, men så länge de inte gnager eller klättrar så ser jag inga problem.
Mvh
Mig
#11 Känns galet litet att sätta en hamster i den där, den är ju minimal. Inga grävmöjligheter med så låg botten heller 😥I en tråd med frågan om "bästa burarna" så räknas inte din som det i alla fall med alla brister..
- Redigerat 2021-06-07 13:32 av Cireea
Vet ni någon som är större än Ikea detolf?
Ta bort mitt inlägg om buren.
Mvh
Mig
#13: det finns en större som är ca 2m. Det galler dock och räknas lite som en kaninbur. Jag kan länka buren nedan.
https://www.arkenzoo.se/ferplast-krolik-200-205x60x50-cm?79552
#13 Akvarium, finns riktigt stora du kan kika på 😊 Kanske kostar lite mer men det är ju upp till en själv vad man vill betala. Annars kan man bygga eget för att få måtten man vill ha.
Rekommenderar inte den i #15 av uppenbara anledningar.
- Redigerat 2021-06-07 15:38 av Cireea
#14 Jag raderar inte inlägg eller kommentarer hur som helst då det skapar "ihåliga" diskussioner där delar av konversationen saknas, vilket jag vill undvika i största möjliga mån. 😊 Gäller det rena personangrepp, hot, troll eller liknande så plockas sånt bort såklart. Annars får man helt enkelt stå för det man postat. 🌸
Tack så mycket🥝 ska se om det blir en större Bur, eller bara har kvar den jag har :D
- Redigerat 2021-06-07 16:42 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Bästa buren enligt mig är en Ikea pax garderob som man lägger på marken. Den är jättestor, och man kan ha i mycket spån där. Är rätt billigt
#19 Hur har du löst det med lock och botten på den? Tänkte att det i längden behövs något för att skydda botten mot fukt och kiss för Att undvika mögel.
#0: jag har en Bur med plast runt och galler lucka. Funkar jätte bra ifall hamstern gräver för då sprätter det inte ut spån eller vad man nu har i buren :)
#22 Vad är det för Bur? 😊
det är en Ferplast Duna Multy Hamsterbur :)
#20: jag har inte den buren, tycker bara den verkar bra 😅 man kan göra en egen lock, och man har en träskiva eller något liknande på botten som man får med i paketet.
#25 träskiva kommer inte hjälpa mot fukt från exempelvis kiss och det börjar mögla efter ett tag. Jag hade nog satt en vaxduk i botten.
#25: Eller t.ex plexiglas
#26: jag har tidningspapper under spånet
#28 I en bokhyllebur gjord av trä?
#26: då vet jag inte hur de som hade dessa burar gjorde😅
#29: nej
#31 Minst samla 130 säger jag alltid. Sen anpassa till större om hamstern behöver det 😊
#32 då var ju ditt svar helt oväsentligt till min fråga då det handlade om träbotten i exempelvis en bokhylla.
#33: ahaaaa:D
#33: Insåg nu att jag var lite otydlig i min fråga.
Vilken storlek på Marrakesch buren skulle du rekommendera till en guldhamster?
#35 Jag hittar bara en storlek på den buren så ja.. den.
- Redigerat 2021-06-20 17:45 av [Elina07]
#0: Hej! Jag tänkte skriva ett ganska långt svar här bara så jag täcker allt som gäller hamsterburar, hehe.
Gallerburar
Gallerburar är inget jag skulle rekommendera, av många anledningar:
- De kommer oftast inte i tillräckligt stora storlekar.
- Botten brukar inte vara tillräckligt djup för tillräckligt mycket spån (minst 20 cm för dvärghamster och 25 för guld).
- De är gjorda av plast, plast är aldrig bra för hamstrar.
- De är väldigt dyra, och det går att hitta mycket bättre och större hamsterburar för mycket mindre priser.
Akvarium
Akvarium är bra, bara du hittar en tillräckligt stor och gör ett eget lock. Är dock väldigt dyra, men går att hitta begagnat :)
Ikea har många bra hamsterburar. En populär Bur är SAMLA lådorna, är dock alldeles för små, allihopa. PLATSA är också en bra serie (man vänder stommarna upp och ner så de ligger ner) , bara den som är 120 x 80 är tillräckligt stor, är också den jag använder :) Ikea PAX är också en helt otrolig serie med perfekta hamsterburar, väldigt stora men väldigt bra! :D
Slutligen vill jag bara säga att en hamsterbur ALDRIG ska vara mindre än 120 x 50. Lycka till!
#41 Enligt din åsikt ska den inte vara mindre än så. Men det är DIN åsikt. Vilket är viktigt att vara tydlig med.
#44: håller med dig.
Min åsikt är att man SKA följa Jordbruksverket regler kring minsta burmått. Men större är ju bättre som du säger🥰
#43: yes
#42: ok, MIN åsikt :)
#44: om större alltid är bättre, varför inte bara säga till folk att utgå från en stor hamsterbur?
Större är inte alltid bättre, nej.
#49: huh
Större burar är inte alltid bättre.
#52 Ja, hamstrar är ju enskilda individer precis som oss.
För det mesta fungerar stora burar med mycket aktivering och berikning men för vissa individer går det helt enkelt inte oavsett hur mycket man stoppar ner i muren för att berika och stimulera. Det blir för stort.
Därför får man alltid se till individen och utforma buren därefter 😊
#52 Jag skulle endast vilja understryka att för dvärghamstrar i par/grupp kan en allt för stor Bur även leda till att hamstrarna börjar sätta revir och vilket vidare kan göra så att bråk uppstår.
Annars är det precis som #53 nämner, alla hamstrar trivs inte att bo stort. Därför får man alltid anpassa sig efter individen och vad denne trivs med. 😊
#54 Ja precis, bra tillägg!
#41: Kan tillägga att en till anledning till att man inte ska ha gallerburar är risken till gallergnag och klättrande i gallret.
Mina åsikter:
Den största Ikea samlan (130 L) är tillräckligt stor för hamstrar.
Hamstrar behöver minst 15 cm strö, ju mer desto bättre, men minst 15 cm.