Syskonpar
Hur skapar jag bäst förutsättningar för att få ett syskonpar att trivas ihop? Tänker inredning i buren osv Ska iordningställa ett akvarium som är 150 cm långt
1) jag antar att det är dvärghamstrar du har då de är de enda flocklevande hamstrarna. Jag förmodar även att du har/ska köpa från en professionell uppfödare.
2) endast ett kön, annats får du snart massa småttingar via inavel.
3) se till att det finns MINST två av varje. Två Hjul, två matskålar, två vattenflaskor och så vidare.
4) skulle även rekomendera att fu ställer mat och vattenskålarna i olika sidor av buren. Exempelvis en vattenskål och en matskål i vänstrahörnet och det andra sättet i det högra. Detta gör att den ranglåga inte stoppas från att äta/dricka av den ranghöga. Se även till att de har mycket att pyssla med så de får utlop för energin.
Övrigt torde uppfödaren kunna hjälpa med då jag bara har generella kundkaper och inte så djupgående fakta.
Utöver det som #1 skriver så vill jag också informera om att större inte alltid är bättre. Många gånger bråkar dvärghamstrar på grund av att buren för stor och därmed har dom fått sina egna revir. Lagom är alltid bäst.
Skulle du märka att din Bur, som är stor, kan leda till lite problematik så kan du testa sätta dom i en något mindre Bur och se om det rättar till det.
Den bästa förutsättningen för att dvärghamstrar ska fungera tillsammans hela livet är att djuren kommer från en uppfödare som avlar flocksmart och som avlar på renartiga djur. Det finns givetvis inte några hundraprocentiga garantier, djuren är trots allt individer och vissa dvärghamstrar trivs helt enkelt bäst själv även om dom kommer från bra linjer med flocksmarta djur. Men man får en bättre grund och bättre förutsättningar när man köper från en seriös uppfödare jämfört med köksavel och grossister som avlar hybrider.
Är det ungar ur din kull som du ska ha ihop eller är det nya?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2: ja jag tänkte ha 2 kvar och i samma Bur om det går, de är tillsammans nu och det är inga problem, lite pip någongång om dagen men de verkar inte osams iallafall :)
#3 Ah, jag misstänket att det var något sånt.
Dom kan nog bara sätta rangordningen, men så länge ingen av dom får sår eller på annat sätt "fryses ut" av den andra så är det lugnt. 😊
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck