Tam dvärghamster som börjat bita
Hej, ursäkta om detta blir långt, jag har haft min dvärghamster i en månad nu (ja hon är ensam, hon bråkade med kullsyskon och var tidigare adopterad tillsammans med en annan ung hona de trodde fungerade med hon blev tillbakalämnad pga bråk, så hon var rekommenderad att vara ensamhamster).
Hon var extremt tam från första början och hade inget problem alls att bli upplockad, tvärtom så springer hon alltid till handen och vill upp och så fort hon ser mig i rummet kommer hon till öppningen och vill ut. Men nu är problemet att hon har börjar bitas, det började som ett litet nafs då och då men oftast efter jag gett henne en godbit (vilket är förståeligt) men det har nu eskalerat till att hon bits nästan varje gång jag rör henne.
Jag har läst på så oändligt vad det kan bero på:
otvättade händer - jag har provat med nytvättade, spånluktande och "otvättade" och det spelar ingen roll
Otam/buraggressiv - Hon visar inga tecken på buraggressivitet och hon är extremt kontaktsökande och vill alltid upp i min hand det är när hon väl sitter i handen utanför buren eller när hon inte "får göra som hon vill", aka gå rakt ut över höga höjder, som hon bits.
sjukdom - hon är pigg och jag har inte märkt någon skillnad i hennes beteende, det är inte heller så att hon biter när hon blir upplockad eller rörd (som en reaktion på smärta) utan hon kan sitta på en platt hand och börja bitas.
Jag har kommit fram till att det eventuellt kan vara någon form av stress
Hon har även ett udda sovmönster och är vaken majoriteten av dagen och även natten, hon brukar sova runt eftermiddagen. Pga att högskolorna är stängda så sitter jag även ca 3 meter från buren varje dag och studerar, om jag inte har föreläsningar sitter jag för det mesta helt tyst. Jag bor i en mindre studentlägenhet och kan tyvärr inte flytta hennes Bur eller mitt skrivbord så vi inte "ser varandra".
Jag spekulerade om det var faktumet att hon ser mig konstant, och att hon är så pass kontaktsökande att hon konstant vill ur buren när jag är i närheten kunde ge ett stresspåslag, så jag har provat att "täcka" framdelen av buren så hon inte ser mig i några dagar men det resulterade i ett överflöd av gallerbitning.
Understimulering?
Jag har även en hage hon ofta är i under dagarna, ibland vill hon inte tillbaka i buren alls och spenderar majoriteten av dagen där i och verkar föredra att sova i hagen istället för buren på eftermiddagarna. I hagen finns ungefär allt som finns i buren; tunnlar, sandbad, mat, vatten, Hjul, leksaker, broar, toarullar rullade i "lim" och fröblandning (mjöl och vatten) och hon har även grävhörna gjord av kartong och pappersströ. Utöver hagen brukar hon även springa runt på mitt skrivbord eller i soffan under dagarna och verkar uppskatta det väldigt mycket och brukar ofta sova bredvid mig i soffan under kvällarna när jag inte studerar, jag har dock inte möjligheten att ha henne uppe hos mig så värst mycket under förmiddagarna när hon är mest aktiv då jag har ganska krävande studier och måste fokusera, när jag tar raster från plugget och kliver upp vill hon alltid bli upplockad och hon hos mig i ca 5-10 minuter åt gången ca 5-6 ggr om förmiddagarna (för att ge ett ungefär).
Jag har även tänkt om det kan vara att hon är "för" stimulerad, alltså att hon majoriteten av dagen utanför buren och att det i sig blir ett stressmoment. Jag har försökt ha henne kvar i buren och täckt för med en filt så hon inte ser mig men hon blir då helt manisk på att bita på gallret och försöka ta sig ut, vilket stressar mig då jag inte vill att hon ska förstöra sina tänder och det slutar med att hon får komma ut ur buren ändå, vilket hon alltid svarar med ett nöjt kuttrande.
Jag har en hög smärttröskel och hade i början kvar handen för att hon skulle märka att det inte var mat, då hon alltid i början bet pga det, men det går en viss gräns tills jag måste dra bort handen, hon biter så hårt att hon hänger kvar i fingrarna ibland, när hon verkligen hugger sig fast brukar jag antagligen blåsa lätt över nosen eller pussa på hennes huvud så brukar hon släppa. Jag vet att man aldrig ska bestraffa en hamster när dom bits, och vet inte om en puss på huvudet eller lätt blås på näsan räknas som det men har bland inget val när hon inte släpper.
Jag har en gallerbur på 80x50 och har för tillfället ingen chans att få tag på ett akvarium som är större än det och är inom min Budget. Men då hon spenderar majoriteten av dagen i hagen som är ca 3ggr större än buren så har hon ändå plats att "springa av sig". Buren har ca 15cm djup strö och ett nedgrävt tunnelsystem hon brukar gömma mat i, hon har även toarullar på "ytan", två sandbad, en plattform med matskål och vattenskål (hon har även flaska), flera broar och hus. Jag ska i början på april försöka täcka en del av gallret så jag kan höja strödjupet ytterligare så hon får mer grävmöjligheter.
Har ni några förslag på vad jag kan göra? Har någon varit med om något liknande? Ska jag ignorera henne och ha henne kvar i buren under min studietid och låta henne vara i hagen några timmar på kvällen bara? Hon blir så manisk när hon inte kommer ut ur buren under dagarna men på nätterna när hon vaknar vill hon ofta vara kvar i buren och göra sitt, jag brukar sprida ut en matsked fröblandning runt om i buren så hon har att göra under nätterna men känner att jag inte konstant kan sprida ut massa mat under dagarna för sysselsättning.
Jag är lite handfallen vad jag ska göra för att minska bitandet, utöver detta nya bitandet så är hon en helt underbar och rolig hamster som verkligen älskar kontakt och har under denna korta tid blivit helt förälskad i henne.
Låter som att det kan vara stress + för liten Bur som skapat det här beteendet. Skulle rekommendera en Bur utan galler, exempelvis en SAMLA 130. Kostar inte ens 200kr och är en toppenbur. Ge henne mer miljöberikning i buren och testa att inte ta ut henne för att se om du kan få bort beteendet. Dock behöver du ett burbyte först så hon inte gnager på galler.
Kan även vara en underliggande sjukdom även om du inte tycker att det verkar så. Hamstrar är bytesdjur och visar sällan smärta, men att en hamster som tidigare inte bitits börjat med det är tecken på att något inte är rätt. Sen om det är sjukdom, smärta, stress eller understimulering är något du måste ta reda på genom att köra uteslutningsmetoden.
En tripp till veterinären för en allmän undersökning kan ju inte skada, bara för att utesluta eventuell sjukdom eller liknande. Sedan ett burbyte med mer miljöberikning. Börja där och gå sedan vidare om det inte hjälper.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck