Duna fun mini, hamsterbur
Hej!
Jag funderar på att köpa en duna Bur.
Jag har som sagt guldhamster.
Är det lagligt att ha en duna fun mini till guldhamster? Rekommenderas det?
Tack på förhand 😊
Vänliga hälsningar
- Redigerat 2021-02-25 11:08 av CupcakeΣ(>Д<)
#0: Recensionerna av buren låter inget vidare, bla flera som skriver att den är för liten för guldhamster. 🙁
Jag hade kollat efter en större Bur.
Det finns en bra tråd om burar, vilka mått de ska ha för de olika arterna m.m. som du hittar här:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1444415/bur
// Harley
#1: Så synd!
Då blir det till att kolla vidare.
Du vet inte om guldhamstrar kan passa att bo i samma sorts Bur fast större variant, duna fun maxi?
Vänliga hälsningar
- Redigerat 2021-02-25 11:21 av CupcakeΣ(>Д<)
#2: Ska kolla… 🤓
Hittade en Bur som heter Duna Fun Large med måtten
längd 71 cm, bredd 46 cm, höjd 41 cm.
I Bur-artikeln står det:
Guldhamster ska ha en yta på minst 0,12 kvadratmeter där minsta mått på kortaste sidan ska vara 25cm och höjden minst 20cm.
Duna Fun Large uppfyller kraven på både kortaste sidan och höjden och har ett ytmått på 0.33 kvadratmeter så den är godkänd för guldhamster. 👍
Nackdelar med Duna-burar (från Bur-artikeln) är att gallret och hålet för vattenflaska riskerar att bli gnagda på.
Personligen skulle jag nog titta på gallerfria alternativ bara för att slippa ev gallerklättrande och gnagande, men det är bara min egen åsikt. 😊
// Harley
#3: Tack så mycket!
Jag får fundera på om det ska bli ett till terrarium eller en duna fun large 😉
Vänliga hälsningar
Jag har använt en sådan Bur förut, bytte till en detolf för jag tyckte den var för liten. Så jag rekommenderar inte den. 😅😊
Rekommenderar inte den buren, för liten
:)
Buren har lagliga mått, men det gör den inte lämplig. Väldigt vanligt med gallergnag på gallerdelen, tyvärr. Många som köper dessa till guldhamster byter ut dom då det inte fungerar i längden. Hamstrar blir uttråkade och har för mig att det blir trångt med ett stort Hjul (minst 28 cm för guldhamster).
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Detta blir ett litet svar från alla kommentarerna 😊
Om det vara så att jag skulle köpt en duna fun large, så skulle jag ha tagit bort det översta hyllplanet och därmed ställt in ett Hjul på 28 cm istället.
Men nu har jag sovit på saken och kommit fram till att det inte passar. Buren är väldigt stor och tar upp mycket plats, jag tycker att buren är stor men hamsterns yta att leva på blir mindre. Det känns som att buren bara är massa plast och rör som tar upp onödig plats på rummet där jag har alla mina hamstrar.
Då duna fun burar tar upp mer plats en nödvändigt så lämpar det sig mer att skaffa ett större akvarium som tar upp lika mycket plats i rummet men som ger större boarea till hamstern.
Och som nämnts tidigare, gallret gör ju att de sitter och gnager om kvällarna.
Vänliga hälsningar
Jag hade en Duna mini till min dvärghamster, det var ständigt klättrande och klängande i gallertaket, hon gnagde i gallret samtidigt som hon gick "armgång" i taket.
Min guldhamster bodde senare i den buren en kort period (medan jag väntade på ny bur), och enligt min åsikt var den alldeles på tok för liten för guldhamster.
Nu har hon en samla 130 l från Ikea, funkar utmärkt.