Dvärhamstrar kissar överallt
Hej,
Jag har två dvärghamsterhanar av arten rysk vintervit som som är 11 veckor gamla. De har bott hos mig i ca två veckor.
Allt går jättebra förutom att jag har svårt att få dom rumsrena. De har två lådor med Sand i sin Bur som de endast använder till sandbad och sen kissar de överallt i hela buren vilket gör att det börjar lukta ganska starkt redan efter en dag..
Har ni några tips på hur man får dom att kissa i sandlådorna istället?
Du kan lägga nerkissat strö på den platsen du vill att de ska kissa på så lär dem sig kanske 😊
Jag instämmer med tipset i inlägget ovan. Testa lägga lite Bottenmaterial som är nerkissat i den låda du vill använda som toa, förhoppningsvis kan det få dom att förstå var dom ska kissa.
Annars kan du testa sätta lådan med Sand där du tycker att dom kissar mest, oftast är det ett utvalt hörn.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2: Tack för svar! Jag ska prova med det.
Jag har tittat i buren och kan inte se att de valt något specifikt hörn utan de verkar kissa lite överallt. Jag har tidigare bara haft guldhamstrar och med dom har det här aldrig varit ett problem, de har alla varit väldigt renliga och bara kissat i ett utvalt hörn. Kan det här skilja sig mellan arterna eller är det bara mina hamstrar som är stökiga?
Du kan testa att lägga lite av det kissade bomaterialet i pottan/sandbadet.
Det är vad jag gör iallafall 😉
Och det funkar för mig!
#3 Kan bero på individerna också, vissa är ju ena riktiga grisar 😂
Jag ska göra som ni säger och prova lägga nerkissat bomaterial i sandlådan. Jag hoppas de lär sig och slutar vara grisiga :D
Jag har prövat med att lägga nerkissat strö i toalådan men min hamster bara "näpp!" och fortsätter kissa överallt, mest i sitt hus… x) Jag får väl försöka vidare men det verkar inte som att hon är så intresserad av att använda toan som just toa xD
Upptäckte igår att de (förutom att kissa i hjulen) faktiskt valt ett hörn att kissa i så jag ställde dit en låda med Sand och lade lite av det nerkissade ströet i sanden. Imorse hade de grävt ur allt kissigt strö ur sanden och bytt till ett annat hörn att kissa i..
Jaja jag får väl vara nöjd med att de valt ett hörn iallafall istället för utspritt i hela buren :)
Hej jag har också en hamster 🐹 av samma ras han va lika Dan i början men om du vetat så går det över dom vill nog bara visa den andra att”det här är min mark” så vad inte orolig men du bordet nog städa 🧹 lite mer i början :)
#12 Jag vill bara rätta dig med att det inte finns några raser bland hamstrar, bara olika arter. 🙂Finns det någon särskild anledning att din sitter ensam?
- Redigerat 2021-01-19 12:10 av Cireea