Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: tillbehörcampbellsroborovskidvärghamsterallmänt
Läst 306 ggr
[Easy97]
0

Tankar och funderingar kring dvärghamster köp

Hej!
Jag har tidigare skrivit här på forumet angående min omplacerings Hybrid hane som jag tog emot då han sökte ett nytt hem. Som jag fick rekommenderat så bytte jag till Alspån och det visade sig att funka. 👍 Men dessvärre så fick min grabb somna in för någon vecka sedan. Troligen på grund av hög ålder, då han var över 2 år gammal.

Men nu till det jag egentligen vill fråga om! Sedan jag tog emot denna Hybrid hane så har mitt intresse ökat för dessa små fina djur. Jag har verkligen fått upp ögonen för de och kan något ångra att jag aldrig gjorde det tidigare. 😉Men jag är i alla fall glad att det trots allt inträffade.
Under en bra tid då jag hade min Hybrid kille hos mig så funderade jag över att eventuellt köpa ett par dvärghamstrar från uppfödare! Så nu sitter jag här idag och har helt enkelt lite frågor angående eventuellt kommande hamstrar här hos mig.

Jag har då tittat lite över vilken dvärghamster art som jag skulle vilja ha och slutligen kommit fram till Campbells dvärghamster. Men jag har även kikat en del på Roborovskis dvärghamster. Dock av det jag kunnat ta reda verkar populationen av den arten inte så stor i Sverige. Men min fundering är dock att kanske införskaffa båda dessa arter, alltså både Campbells och Roborovskis dvärghamster. Det kan dock såklart bli olika hur det blir med det.🙂

Just nu har jag mest kikat på Campbells uppfödare på bland annat Svenska Hamsterföreningen och Svenska Hamstersällskapet. Även kontaktat ett par uppfödare och kollat runt hos de. Så med Campbells så verkar det vara på god väg.
Dock har det inte blivit så mycket letande efter Roborovskis dvärghamster. Så jag uppskattar om någon erfaren Roborovskis ägare eller om någon vet och kan rekommendera uppfödare av arten? Skulle uppskattas enormt mycket! 😊
Var i landet uppfödarna bor spelar inte så stor roll, men gärna i norra delen om det finns någon. Annars ska jag nog kunna ta mig med bil eller fixa transport.

Jag har just nu ett akvarium på 1005040 cm och ett terrarium på 1205050 cm. Utifrån den information jag har fått och läst på om så ska Roborovskis vara väldigt så aktiva och snabba för sin storlek. Därav är planen i dagsläget att Campbells dvärghamstrarna skulle då bo i akvariet och Robbarna i terrariet. Om det såklart blir så att jag lyckas få hem båda arterna, annars lär det bli lite annorlunda. Dessa skulle då vara inreda med så mycket naturlig inredning som möjligt. Alltså för det mesta inredning av trä. Jag har redan nu köpt in lagliga trähus, tunnlar, corklogs, trä broar för att kunna ha sanden i, plockat in stenar och lite annan inredning utifrån m.m. Såklart även vattenflaskor och matskålar. Jag har även 5 stycken trähjul på 20 cm i diameter till hamstrarna. Funderar dock på om dessa endast då ska stå i lekhagen?
Till lekhage så hade jag tänkt mig en garderob som jag använde till tidigare hamster med måtten 1008050 cm. Som då skulle vara inred även den med berikande och naturlig inredning, lite annat smått och gott m.m. I hagen skulle de troligtvis vistas varje dag, eller eventuellt så ofta det går. Beroende på tiden att rasta två hamster par/grupper under en ibland angränsad tid. ☺️

Värt att tillägga är att jag troligen hade använt mig av alspån som Bottenmaterial och hushållspapper som bomaterial. Fast om någon har erfarenhet och tips av annat Bottenmaterial så tar jag gärna emot det! Fodret jag givit min förra hamster var Bunny DvärghamsterDröm Expert som jag i största möjliga mån även skulle ge dessa kommande hamstrar. Såklart även Färskmat i form av nyttiga och varierade grönsaker (m.m.) ett par gånger i veckan.

Detta är alltså planen i dagsläget men jag får helt enkelt se hur det blir. Men jag tar som sagt gärna emot tips och råd angående både Campbells och Roborovskis, Allmän skötsel m.m. 😁

Tack på förhand!
//Mvh Malin

• Redigerat 2021-01-09 08:09 av [Easy97]
Cireea
2

Det finns, precis som du säger, knappt några uppfödare kvar av Robbar i Sverige i dagsläget. Vi har dock en här inne som är på gång och ska starta upp under 2021, så där kanske du kan ställa dig i kö?
Annars vet jag att Cantata's håller till i Stockholm, kika med henne!

Hjulen kan du ha i buren permanent om du vill, dom behöver inte enbart stå i hagen. Med tanke på hur långt hamstrar kan springa under en natt kan hjulet vara ett bra hjälpmedel för att låta hamstern få utlopp för en del av energin.

För övrigt måste jag bara säga att det skulle vara en dröm att låta en hamster flytta hem till dig. Så välplanerat och med bra tankar kring allt från inredning till Foder. 😍

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Robbo&Breton
2

Hej!
Jag tycker det du skriver låter riktigt bra. Beklagar sorgen för hybriden du tog emot. 🌹
Men verkligen härligt att höra att du fått upp intresset för hamstrar på grund av honom. Verkligen härliga och underbara djur kan man minst sagt säga. Tror nog inte det är för sent för dig att få upp intresset för hamstrar.

Tycker att det låter bra att du kontaktat uppfödare av Campbells dvärghamster. Hoppas verkligen det blir några Campbells för dig.😍

Angående Robbarna så är jag själv Roborovskis dvärghamster ägare och kan väl säga att jag mest ägt dessa fantastiska krabater under min tid med hamstrarna. 😉 Jag planerar även att starta upp en småskalig uppfödning av denna härliga art. Första kullen här kommer troligtvis till våren om allt blir som planerat. Om du skulle vara intresserad så finns helt klart möjligt att kanske kunna köpa ett par robbar från mig i framtiden!😊 Det vill säga om du vill vänta en lite längre tid. Dessa skulle då säljas med stamtavla från SHF och eventuellt även SHS. I kullen som är planerad så kommer det troligen mest dyka upp Agouti med eller utan Pied. Dock kan även Blå vara möjlig att dyka upp i kullen. Kan dock vara bra att veta att jag då helst har kvar just den/de som är blå, då vill säga om det blir någon Blå i kullen 😉. Men det skulle såklart bero på antal i kullen och även om det blir som planerat med avelsdjur m.m. Annars kan jag gärna hjälpa dig med kontakt med andra uppfödare av robbar i Sverige, om du vill ha hjälp med det såklart. Dessväre är de flesta inte längre upp i landet än Stockholsmområdet. 😕 Själv så befinner jag mig i Småland. Men det skulle nog kunna gå att lösa på något sätt trots allt.

Jag hjälper dig mer än gärna med fram för allt kontakten och information om robbarna. Om du vill så kan du kontakta mig här via DM på iFokus så kan vi disskutera vidare om det. Eller om du eventuellt föredrar att kontaktas på annat sätt kan du också höra av dig om det. Så ska jag se vad jag kan lösa! 😁

Angående akvariumet och terrariet så tycker jag att det låter vettigt och bra.👍 Inredningen verkar helt klart också bra. Hjulen kan vara bra att ha så många av som det är hamstrar i buren. Alltså om det t.ex är två Robbar så blir det två Hjul m.m. Brukar kunna förhindra eventuella bråk om hjulet. Fast jag antar att du kanske redan har tänkt på det.
Angående rasthagen och om hjulen endast ska vara där. Så skulle jag säga att båda och går bra. Dock får du nog själv avgöra det. Då bland annat vissa individer passar bättre med att endast ha hjulet tillgängligt i hagen, medans vissa föredrar ha det dygnet runt. Det brukar gå ganska så snabbt att se om du exempelvis ser en av hamstrarna springa väldigt mycket i hjulet, nästintill jämt. Så kan det vara bra att individen och kompisen som bor med endast har tillgång till hjulet i rasthagen.
Med rasthagen skulle jag också säga att det låter bra. För att spara på tid om man inte alltid t.ex har tid för att övervaka regelbundet medans ett par hamstrar först springer i hagen och sedan ytterligare ett. Så kan du ju dela på garderoben så både om det i ditt fall skulle bli så, att Campbells och Roborovskis springer på sin egna halva. Blir lika bra även det!

Alspån ska vara bra så om du vill ha kvar det så går det såklart! Själv använder jag också mig av fram för allt Alspån, men även Chipsi Extra och Easy strø. Vilka alla har funkat bra för mig hitills och jag är riktigt nöjd över kombinationen av dessa sorters bottenamterial.

Låter toppen med Bunny DvärghamsterDröm Expert. Men om du så skulle ha ca 4 hamstrar så kan det dock bli lite dyrt med det i längden. Så då kan även blandningar från Mixerama vara bra, som kan beställas via en tysk hemsida. För Roborovski rekommenderar jag då Nessas Roborowski-Mischung. Campbells är jag inte helt hundra säker på. Men har hört från uppfödare av arten att Clamazis Campbell-Mix ska vara bra. ☺️ Med färskmaten så är det som även du skriver bra Att undvika frukter och grönsaker med mycket socker helt och hållet. Här på sajten finns det även en artikel på tips om bra Färskmat. Utöver det så kan du ge de Färskmat ca 2-3 gånger i veckan.

Som sagt får du mer än gärna höra av dig till mig så hjälper jag gärna dig med bland annat robbarna. 😊

• Redigerat 2021-01-09 09:27 av Robbo&Breton
[Easy97]
1

#1 Tack, ska kika med henne. Nämen ytterligare ännu en gång tack bli verkligen glad när man hör sånt. Tror det mestadels beror på att jag har varit jour hem för bland annat råttor och kaniner, inom välorganiserade föreningar. Så har därav av erfarenhet alltid noggrant med att läsa på om den djurart jag planerar skaffa.🥰

#2 Tack så mycket. Jag hör nog gärna av mig till dig om det är något jag undrar! Låter som ett riktigt trevligt erbjudande.🥰Har absolut ingen brådska med att skaffa robbarna om det nu blir så. Då Campbells dvärghamstrarna som det ser ut i dagsläget kommer vara leveransklara inom något längre än en månad. Så det kan ganska så lugnt dröja ett tag så jag får lära känna de lite. Såklart kan vi diskutera vidare och kolla alternativet med om jag skulle kunna köpa ett par robbar från dig i framtiden. Det låter ju verkligen bra. Om det inte blir några robbar på andra håll så ska jag se om det kan bli några från dig. Transport och det ska nog inte vara något stort problem.😊

Ja, precis. Hade tänkt lite om antalet Hjul i buren kan vara bra att ha så många som det är hamstrar i buren. Får då se hur det blir med att ha hjulen i rasthagen eller i burarna. Beror ju helt enkelt hur hamstrarna är som individer. Men i största möjliga mån får jag försöka ha hjulen i burarna!
Det med rasthagen låt ju också smart. Har inte tänkt på det tidigare. Kan ju vara ett bra alternativ trots allt. Kanske kan man göra avdelningen så att man trots allt kan ta den isär ibland så de kan springa runt över hela hagen, enskilt i paren/gruppen? Fast jag ska såklart kika närmare på det alternativet!

Tack, för tipsen om Bottenmaterial och Foder! Får kika lite på Mixerma. Verkar ju för övrigt som bra blandningar där. Annars ska nog Bunny DvärghamsterDröm Expert gå bra trots något hög kostnad. Men jag får utforska alternativen ytterligare. Ska även kika lite på färskmaten.😁

Robbo&Breton
1

#3: Ja, verkligen stark rekommendation att kika med Cantata’s. Har ett par robbar från henne till sällskap här hemma. Hon har verkligen fina hamstrar😍. Som det även ser ut nu så kommer min förhoppningsvis blivande avelshane komma från henne. 😉

Det med att dela upp rasthagen på ett sånt sätt ska nog kunna funka. Bara att se till att ha den tillräckligt säkrad under dem tiden då båda hamster grupperna springer samtidigt i rasthagen på varsin sida av den.👍

Kan minst sagt instämma i att det är riktigt härligt att höra att du har det så fint välplanerat över hur du planerar att dina kommande hamstrar ska ha det. 😍

Tveka inte att höra av dig om det är något. 😊

[Easy97]
0

#4: Nämen så trevligt. Hoppas det går vägen med din planerade kull! 😍 Kan väl minst sagt säga att jag är intresserad, om det blir någon. Ska ha kontaktat dig här privat via iFokus.☺️

Låter ju bra med det du skriver med rasthagen. Vet du kanske på vilket sätt man skulle kunna lösa det? Ber verkligen ursäkt för så mycket frågor.

Tack ytterligare än gång. Blir verkligen glad när man får höra sånt. Vill trots allt att mina kommande små krabater ska ha det bra.🥰

Robbo&Breton
0

#5: Ja, hoppas verkligen det kommer något.😍

Min första tanke är att man kan göra små fördjupningar i garderoben, från toppen till botten på bredden, på de sidorna där man vill dela rasthagen. Alltså så du kan trycka in en hyfsat tjock träplatta mellan dessa fördjupningar. Alternativt kan man kanske sätta på plexiglas från båda sidor för att göra det säkrare. Men något sådant ska nog funka! Hoppas du förstod nu vad jag menade, men kan annars bifoga en bild på ett exempel.

Det gör absolut inget att fråga. Jag och flera här svarar nog gärna på frågor och hjälper till. Inget att be om ursäkt för. 🥰

• Redigerat 2021-01-09 19:05 av Robbo&Breton
[Easy97]
0

#6: Tror ja förstår vad du menar. Tack för tipset om att lösa det så!😊

sofia.k.ponten@gmail.com
0

#0: Hejsan, såg ditt inlägg och dina planer. Låter toppen och som att du har intresse för hamstrar. Hur har det gått med dina hamsterplaner? Vi har tre superfina campells som vi inte ser ut att kunna ha kvar. Har därför börjat leta efter ett hem till dem där intresse och kärlek finns. De är brorsor och bor tillsammans. Köpta från uppfödare med stamtavla, födda 200323. Hör av dig om du skulle vara intresserad att få veta mer.Kommer annars snart att lägga ut ett inlägg om dem här på sidan.
Mvh
Sofia

• Redigerat 2021-02-03 23:17 av sofia.k.ponten@gmail.com