Enbart torrfoder
Hej hej!
Har läst lite olika om det där med mat till hamstrarna. Min Signe får Brits torrfoder och lite grönsaker i en påse oftast bara, Färskmat kanske någon gång i månaden. Räcker det? Är den sortens mat bra? Vill bara dubbelkolla så jag inte missat något.
- Redigerat 2020-12-24 19:37 av blåbärskulan
Brit Animals Hamster Complete är inte direkt en fullvärdig och naturlig foderstat för en hamster. Bland annat så får inte hamstern möjlighet till att utföra sina naturliga instinkter så som att skala fröer m.m. Vilket trots allt är viktigt för hamsterns naturliga behov och välmående. Därför är en sorts bra anpassad fröblandning för hamster arten man har att rekommendera. Då hamstern då kan utföra sina naturliga instinkter, genom att t.ex skala fröer.
Utifrån näringsinnehållet så är inte näringsvärdena helt fullvärdiga och skulle kunna önskas vara något annorlunda på vissa av beståndsdelarna. Fiber halten på fodret är ca 5,0% och det bör minst ligga någonstans mellan 8-10%. Alltså är fiber% alltför låg. De andra näringsvärdena ser ungefärligt bra, visst kan man önska de något högre eller lägre. Men det är dock godtagbart och ungefärligt tillräckligt bra.
Jag har personligen hört många som använder sig av både fröblandning och pellets. Men detta är dock inget att rekommendera om man inte är väl insatt i hamstrars näringslära. Då näringsvärden rubbas och ändras när man blandar två sorts olika Foder.
Det är väl en guldhamster du har, om jag inte minns fel? Jag är personligen inte så väl insatt i guldhamstrar. Men Bunny HamsterDröm Basic/Expert är Foder som kan vara bra att titta in på.
Annars kan även att blanda ett eget Foder vara ett alternativ. Men som sagt tidigare så krävs det en del kunskap inom hamstrars näringslära för att kunna sammanställa ett bra och nyttigt Foder för sin hamster. Så detta är personligen inget jag rekommenderar om man inte är särskilt insatt och har tillräckligt med kunskap om hamstrars näringsbehov.
Vad menar du med grönsaker i en påse? Angående färskmaten så skulle du gärna kunna öka mängden Färskmat till någon gång i veckan, eller eventuellt 2-3/gånger vecka. Bra tips på Färskmat finner du i artikeln om Färskmat här på Hamster iFokus. Tänk på att ge hyfsat varierad Färskmat och vänja din hamster vid ökänd Färskmat successivt.
- Redigerat 2020-12-25 14:54 av Robbo&Breton
#1: Okej tack för infon. Trodde det räckte eftersom det säljs i butiker som arken osv. Det var även det som djuraffären hade och rekommenderade till hamstern då det var bra mat enligt dom. De sa att inget annat behövdes. Grönsakerna är en påse med grönsaker i bara. Kommer inte ihåg märket men finns i djuraffärerna. Frön ger jag henne ganska ofta som godis. Bunny hamsterdröm har jag läst om. Men det finns väl bara att beställa? Tycker det borde finnas bra mat även i djuraffärerna. Det finns ju så mycket till katter och hundar. Det står ju på påsen att det är bra mat för den.
"Brit Animals Hamster Complete är ett komplett fullfoder för hamstrar. Fodret är av mycket hög kvalitet och innehåller alla de näringsämnen den friska hamstern behöver, med en optimal blandning av spanmål, örter och frukt och inget tillsatt socker. Brit Hamster innehåller extra tillsatta vitaminer och en låg andel fett och kalorier. Fodret innehåller även linfrö för god smak och balanserad matsmältning."
Så då borde det väl ändå räcka med den maten. Sen lite grönsaker vid sidan om och frön som jag redan ger henne?
Ja, det är en guldhamster jag har förresten.
- Redigerat 2020-12-25 18:01 av blåbärskulan
Är verse-laga bättre då? Där står det ju också att det räcker med det som mat, så sätt. Men självklart vill jag ändå ge henne lite grönsaker och frön/nötter vid sidan om.
- Redigerat 2020-12-25 18:04 av blåbärskulan
Jag gav också Brit pellets till min hamster när jag fick hem henne, men bytte till Bunny hamsterdröm just för att hon skulle få skala fröer och utföra såna naturliga beteenden vilket är väldigt viktigt för hamstern. Jag beställer Hamsterdröm via zooplus, väldigt smidigt!
#5: okej :) ja min gillar ju brit maten väldigt mycket. Frön får hon av mig vid sidan av. Så jag vet inte hur man ska göra.
#6:
Min älskar också Brit. Utgår ifrån att det finns något i det som hon behöver, även om det inte är fullvärdigt. Brukar mixa en liten del med en större del Versele-Laga och lite pumpfrön då och då.
Håller med #1 här, jag skulle gått efter en bra fröblandning som ger hamstern utlopp för sitt naturliga beteende. Pellets ger inte den möjligheten, tyvärr. Dessutom är värdena i Brit inte riktigt där dom bör vara.
Jag rekommenderar Bunny Hamsterdröm från Zooplus. Det är ett av de bästa färdigblandade fodren på markanden som har rätt värden och bra innehåll.
Utöver fodret kan man ge varierad Färskmat cirka 2-3 gånger i veckan.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#8: hm okej. Konstigt att de skriver att den är så bra då och att inte någon butik säljer den sorten istället. Man tycker ju att djurbutiker borde sälja bra saker.
#9 Bara för att något är bra så betyder inte det att de fysiska butikerna säljer det eller ens kan sälja det. Dom flesta djurbutiker säljer skitsaker, allt från rent olämpliga burar till saltsten och hamstervadd. Så att saker säljs i djurbutik är inte någon kvalitetsstämpel i sig skulle jag vilja säga.
Så vitt jag vet finns inte Bunny Hamsterdröm i någon fysisk butik i hela norden. Kanske kan dom inte få till en bra deal med företaget som distribuerar fodret , kanske säljs det helt enkelt inte i fysisk butik eller så kanske det endast finns i butik i specifikt utvalda länder. Finns många orsaker till varför den fysiska butiken inte har fodret.
Hur som helst är Bunny Hamsterdröm ett toppenfoder med bra värden och innehåll, hade det funnits i större kvantitet hade jag använt det till mina djur. Tyvärr blir det lite för dyrt att köpa tillräckligt många av de små påsarna för att det ska räcka när man har uppfödning.
- Redigerat 2020-12-25 23:33 av Cireea
#9 Som även #10 skriver så betyder det inte att sakerna man kommer från fysiska djurbutiker är bra. Man hade nog gärna önskat att så var fallet. I dagsläget är dock fortfarande mycket bristande kunskap i hamstrars skötsel och behov, som man i djurbutiker inte vet om. Tyvärr är det ju inte direkt så att man kan förlita sig på vad de i djurbutikerna säger, angående någon produkt men även t.ex innehållsförteckningen på ett Foder. Producenter av ett Foder till hamstrar har oftast en del kunskap om deras näringsbehov. Dock är kunskapen fortfarande bristande och otydlig på vissa håll. Vilket gör det svårt att få fram ett fullvärdiga Foder på marknaden. Man kan inte helt och hållet förlita sig på att de står på förpackningen att fodret som exempel är: komplett och fullvärdigt. Med stabilt och bra innehåll. Som hamsterägare så måste man själv ta intiativ och leta upp pålitlig fakta om fodret är bra. Personligen tycker jag inte man ska ge beskrivningen av fodret så mycket uppmärksamhet och istället i första hand titta på näringsvärdena, se att de stämmer över och innehållet i fodret. För att eventuellt upptäcka om något skadlig och inte allt för bra livsmedel finns i fodret. Som hamsterägare får man helt enkelt själv ta och samla på sig massa nyttig information och inte lita på vad personal i djurbutiker säger och även vad som står på t.ex förpackningen på ett Foder, som t.ex att det är ett komplett och bra Foder. Att det står någonstans eller rekommenderas som bra produkt behöver inte alls betyda att det egentligen är bra. Man får ha detta i åtanke.
Bunny HamsterDröm räcker gott till om man har en eller eventuellt ett par hamstrar. Det är helt enkelt ett bra och prisvärt Foder att satsa på. Lite mer problematisk blir det ju som #10 skriver, när man har en uppfödning eller hamstrar i större skala. Då det blir väldigt dyrt i längden när man ska köpa massa 500 g påsar.
- Redigerat 2020-12-26 08:47 av Robbo&Breton
Nej det där om att en sak är bra bara för djuraffären säger det vet jag om, tex hamster Hjul av metall eller andra saker som inte är bra för hamstern. Men jag har faktiskt inte sett det på arken tex. Iallafall inte de arken affärer jag varit i. Men just mat trodde jag att man kunde lita på vad de sa. Likaså om det står på paketet att maten är bra. Tycker det är konstigt att företaget själva får skriva att den är bra då? Det är det jag tycker är fel. Isåfall borde man ju kunna klaga om det så de tar bort texten om att den är det. Tycket också det är konstigt om det bara finns en sorts Foder som är bra.
- Redigerat 2020-12-26 10:03 av blåbärskulan
#12 Finns fler Foder men Bunny Hamsterdröm är lätt att få tag på och billigt Vet annars att många beställer från tyska sidor (exempelvis från Mixerama som har bra foder). Vet även att Djurlycka har blandningar man kan komponera ihop, dock inget färdigt Foder som du bara kan ge direkt ur påsen.
Så att det bara finns ett Foder stämmer inte, men det är prisvärt och lätt att få tag på. Sedan finns Hamster Crispy Muesli, där måste man dock mixtra lite för att det ska bli helt rätt då det är lite för fett och behöver tillskott av kalcium och fosfor. Vilket jag inte rekommenderar att man ska hålla på med om man inte vet vad man gör.
Sedan finns det pellets som är helt OK, men jag rekommenderar aldrig pellets som basföda. Det är långt ifrån naturligt och främjar inte alls hamsters naturliga behov. Det minsta vi kan göra för hamstrarna vi håller är att ge dom ett bra liv med så mycket naturlig stimulering som är möjligt. Att ge en fröblandning är en enkel sak att göra för dom.
Okej. Jo men frön har jag gett henne innan med men vid sidan om. Har köpt verse laga till henne nu iallafall med lite allt möjligt i. Hon verkade gilla det mycket. Så jag blandar det och maten av brit nu istället.
#14: Som tidigare nämnt så är det inte alls stabilt om du blandar den maten med pelletsen. Tror det har varit ganska så tydligt framståt i tråden att det inte direkt rekommenderas att göra, om man inte har bra koll på hamstrars näringsbehov och tillräckligt med kunskap för att kunna sammanställa en tillräcklig mängd från olika produkter till ett fullvärdigt basfoder. Då näringsvärdena i kosten som du blandar samman med två olika sorters Foder ändras och kan komma att ha alldeles för ojämna värden.
Men du kanske har koll på hur värdena ligger nu när du använder två sorters Foder?
Annars rekommenderar jag starkt att om du har möjlighet och kan att beställa Bunny HamsterDröm. Så är det en stabil och inte alltför dyr foderstat om man har enstaka hamstrar.
Som även #13 nämner så är det inte bara det som är det ända bra fodret på marknaden. Men ett av de bättre som inte kräver någon justering på näringsvärdena. Annars finns det som tidigare nämt i inlägget av Cireea olika sorters blandningar från Mixerama. Jag själv beställer en del Foder därifrån för nuvarande. Dock för Roborovskis Dvärghamster, så har inte så mycket erfarenhet av Foder till guldhamstrar därifrån. Slutligen kan man som sagt även köpa in något hyfsat bra Foder och sedan balansera värdena på det. Så de blir bra. Men detta kräver som sagt mycket kunskap och att man vet vad man gör.
Men jag har använt enbart Brit hela tiden, har inte blandat förut. Nu skaffade jag ett nytt Foder häromdagen och blandat det med den nya. Det är väl inget fel med det? Man ska ju inte byta Foder helt på direkten sägs det. Nötterna och fröerna hon fått har varit som godis, det var inget Foder. Så jag har inte blandat tidigare. Nej jag vet att inte allt är bra. Det var inte så jag menade utan att jag tycker att de som arbetar i affärerna ska vara kunniga. Hon jag pratade med igår var det iallafall. Göra eget Foder tänker jag inte göra för det kan jag inte.
- Redigerat 2020-12-27 16:39 av blåbärskulan
Det viktigaste är väl att hamstern mår bra.
#16: Jag ber om ursäkt, blandade ihop saken med tidigare konversation i tråden. Men såklart är det en successiv övergång som gäller efter att man håller på att byta Foder. Vad är det för nytt Foder du har köpt till din hamster?
Huvudsaken är såklart att hamster mår bra, ja. Men till det krävs flera stabila och behövliga grundstenar. Som då även i detta ämne, att hamstern får utlopp för sin naturliga behov och att fodret den får är nyttigt och hälsosamt.
#18: köpte verse laga. Ja, hon har en stor detolfbur med massor av leksaker och grejer. Så det är lugnt.
#19: Yes, det är ju bra med buren och att hamstern har mycket aktivering.
Jag är dock något tveksam mot fodret. Då bland annat näringsvärdena inte direkt stämmer överens helt och hållet. Vad jag har sett har det bland annat en väldigt hög fett halt.
Skulle fortfarande tipsa om Bunny HamsterDröm. Men om du inte har möjlighet till att köpa det så är det såklart förståligt. Ingen kan tvinga dig till det. Men för hamsterns bästa är det såklart ett stort plus.
Glömde skriva att det är Versele laga nature jag har. Ja det var lite mer fett i det såg jag, men det kanske ändå är bättre än Brit då?
Skulle kunna prova det också någon gång.
- Redigerat 2020-12-27 19:13 av blåbärskulan