Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburardvärghamster
Läst 305 ggr
anma04
0

Kan hamstrar ha två hem/burar?

Jag ska skaffa 2 dvärghamstrar och håller på och planerar buren.
Jag åker ungefär varannan helg till min särbo och undrar om hamstrarna kan följa med och bo i en annan Bur hos honom?
Just nu planerar jag för en låd-bur som är 79*39cm och den kan man ju ta med i bilen men jag skulle vilja ha en större hemmabyggd Bur så småningom och den går ju inte att ta med.
Så hade hamstrarna kunnat bo i låd-buren hos honom eller blir det för stressigt för dom att byta hem varannan helg?
Jag vill ha en större Bur än samla 130 liter och vet inte om det finns någon annan ”portabel” Bur?
Maxi Duna på 99cm hade jag kunnat tänka mig men den är så dyr.
Blir själva bilresan på 20 minuter stressande för hamstrarna?

blåbärskulan
0

Om du ska ha djur så är bra saker för djuret inte för dyrt… Spara pengar till det isåfall.

• Redigerat 2020-12-19 23:08 av blåbärskulan
Cireea
0

#1 Irrelevant svar för tråden..?

#0 Du måste se till individen om det fungerar med den resan, skulle säga att det är stor chans att det fungerar. Se bara till att ta med lite inredning som luktar "hemma" så ska det gå bra. Första gången kan du även ta med lite Bottenmaterial så det luktar rätt. Sedan är du ju inte där någon längre tid så du behöver ju heller inte byta i buren efter varje gång hamstrarna varit med dit, så det kommer alltså "lukta rätt" även nästa gång.

Biltema har en låda som är något större, kostar runt 300-lappen.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

anma04
0

#1: Jag sa inte att jag inte har råd men jag tycker att 1000kr är för mycket för den buren.

anma04
0

#2: Tack för bra svar!
Jag ska kolla hur stor Biltemas är.
Det är så trist när lådan går in och blir smalare på botten av den, så Ikeas samla är ju inte 78*56 på botten.
Du tror inte det spelar någon roll att den buren som står hos honom är mindre än den hemma? Tänker när det bor två hamstrar i den så att de inte kommer för nära inpå varandra och börjar bråka på grund av det.
Bra tips angående bottenmaterialet👍 Jag kan ju även ta med hus och diverse inredning från den andra buren.

anma04
0

Den största jag hittade på Biltema var på 86l och den jag har hemma nu är 83l (från Dollarstore), så det var inte så stor skillnad.

Men om jag kan ha två olika burar så kan jag ju bygga en större här hemma och ha någon av de olika lådorna hos honom, kanske en Ikea samla 130l eller den på 83l som jag har nu. Det beror väl på hamstrarna antar jag.

Cireea
0

#5 Det ska finnas en 140 liter på Biltema.

Annars kanske du kan ha ett hemmabygge där också? Eller ett lite större akvarium som du bygger nätlock till?

blåbärskulan
0

#0: okej, missuppfattade dig lite där då. jag hade en Duna multy förut som kostade ca 650 kr. Finns ju många begagnade också.

anma04
0

#6: ja det kan jag ju faktiskt också ha. Låda var ju mest min tanke om jag skulle ta den fram och tillbaka men om det fungerar med två olika så behövs ju inte det.
Även om lådor är bra burar, jag har bara inte hittat någon stor nog. Det tar mycket plats att ha 2 av allt😅
Hittade ingen 140l på deras hemsida iaf.

Cireea
0

#8 Hm, märkligt. Det ska finnas, vet många som har den varianten.

I så fall skulle jag satsat på två hemmabyggen eller liknande. Du behöver inte frakta buren fram och tillbaka, det går lika bra att bara ta med lite inredning och Bottenmaterial. Betydligt lättare och smidigare. 😁

anma04
0

#7: Ja begagnat håller jag koll efter men har inte hittat något än. Kollar efter burar och akvarium m.m.

anma04
0

#9: Kul att kunna planera 2 burar😂

Vet du om man kan ha hamstrarna i samma resebur? Med marsvin ska man ju helst inte det då de lätt börjar bråka i små utrymmen.

Cireea
1

#11 haha eller hur, jättekul med flera burar 😂
Ja, dom som bor tillsammans ska åka tillsammans 😊

• Redigerat 2020-12-20 00:43 av Cireea
anma04
0

#9: jag hittade en 140l på Jula, det kanske är den?

Cireea
0

Förvaringslåda med lock
anma04
0

#14: Men vad konstigt att jag inte hittade den😅🙈