Bur och inredningsfråga *bild*
Har en gammal Duna som jag tänkte ha till en guldhamster. Undrar dock över inredningen. Hjulet ska bytas ut mot ett större. Men det jag undrar över är gallerrören? Vet att en hamster kan skada sig på ett springhjul av galler, men gäller det även gallerrören? Dom ska sitta i hålen på hyllplanen, så mer som klätter-rör. Men vad säger ni? Tack på förhand!
- Redigerat 2020-12-20 23:20 av Cireea
Jag säger nej till gallerören och även det mesta andra som ä på bilden då det är gjort av plast. Undvik inredning av plast så långt det går, satsa exempelvis på broar och hus av trä. Hyllplanen ser ut att ha en del hål i sig, så dom skulle jag skippat också då tassar och ben lätt kan fastna i dom där springorna.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Keramikskålen ser bra ut, även vattenflaskan. Övriga burleksaker kan bytas mot kvistar, kartonghus, och toarullar tills du kan skaffa träsaker.
Skulle själv ha sparat ‘hörntoaletten’ tills jag skaffat en i keramik/glas (Har du möjlighet att byta ut den direkt, så gör hellre det).
Buren ser ganska liten ut, men det kanske bara är som det ser ut på bilden? Hur stor är den?
#0: nej skippa dom. Hamstern kan fastna i sådana saker.
Har hunnit spana in trixies inredning och har helt ändrat "stil". Kommer att klicka hem en del träsaker innan nya familjemedlemmen kommer.
Akvarie till guldhamster, är det att föredra för att kunna skapa en så naturlig miljö som möjligt? Vill helst ha det ett en större duna. Tror den jag har är en mini? Måtten är 40x57 cm, så den är godkänd men tycker själv den är liten, träinredningen jag vill ha kommer inte få plats 😅🙈 såg ett superhärlig klipp på Youtube där en person gjorde en naturlig miljö i ett superstor hemmagjord(?) Bur o kände att det verkligen va drömmen, tyvärr har jag inte riktigt så mycket plats för en Bur av det slaget ännu.
Min inspiration här nedan!
Ta den stora tunneln, annars kan den nog vara för liten. Har ett trähjul, funkar jättebra.
De har så fina saker till djuren. Det blir ju mycket bättre än plastgrejerna. Då blir nog hamstern glad.
Flexibel bro är inte att rekommendera då de lätt kan fastna med tassarna. Var en här inne som råkade ut för det.
Mvh
Mig
Det är bra med trägrejer, har bara det till min hamster 🐹 Förutom hjulet som är i plast. Trä skulle nog inte funka eftersom hon ibland kissar i hjulet. Äckligt om det sipprar in i trät liksom x) Plasten är ju lätt att tvätta av.
- Redigerat 2020-12-08 15:34 av Meraxes
Som jag sagt tidigare i en annan tråd tycker jag bara det är så konstigt att ens djuraffärer säljer sådana saker som kan vara farliga för djuren. Hade jag haft en djuraffär hade jag känt mig dum då.
Vad tror ni om att inreda buren enligt min skiss, älskar att rita upp hur jag tänkt mig så jag får en uppfattning om hur det taktiskt kommer se ut. Ritningen är inte skalenlig så det kan både bli trängre och öppnare. Svårt att mäta ut hur mycket plats varje sak kommer ta upp. Tänker att det ska vara en ikea glasmatlåda under smådjurstrappan med Sand i och bredvid den, under smådjurstrappan ska jag försöka få till en nivåhöjning med mer matetial, inhängnat med en såndär böjlig trätrappa som många använder, så hamstern kan gräva lite. Resten kanske ni ser vad det föreställer? Vad tror ni? Blir det för trångt med grejer? 😅
#15: missade hjulet! 😅🙈 Får tänka om!
#16: Kolla så att hjulet får plats, det var lite problem att få in ett 28 cm i min. Tror att det kan behövas avskiljas en bit utan/minimalt med strö om den skall få plats, då kan man sätta tex kartong eller trå som avskiljare. Inte för hög avskiljare bara, I synnerhet om din hamster har mycket energi och gillar att klättra.
Såhär blev buren tillslut, lite skillnad mot vad jag först hade tänkt! 😅 Nu är vi på jakt efter en större duna åt lilla Skorpan som barnen döpte honom till! Han är helt underbar 🥰 är han viltfärgad? Och vart kan man få tag på "sprays" (kommer inte på vad det heter på svenska 😅) havre "kvistar", strån? O är det linfrö dom där små bollarna på strån/kvistar som många placerar ut i burarna för att dom ska få jobba/aktiveras lite extra för godbitarna 😃
Och maten ska bytas ut såklart! Köpte en liten påse av samma mat som han åt där så det inte blev för mycket nytt på en gång! Är det bara maten från zooplus som gäller (för okunnig för att blanda själv ännu)?
#18: Nämen, vilken liten sötnos! Det där blir nog bra som temporär bebisbur, bara ni ser till att rasta honom ordentligt. Håll koll på honom, har han mycket energi (mindre risk då han är kille) så kanske en Samla passar bättre.
Bra att du kör med maten han är van vid! Om jag ej minns fel så skall man göra det i början, sedan blandar man ut den med ‘ny’ mat så att det går lättare för honom att vänja sig vid den.
Versele-Lagas Nature till Hamster har högt proteininnehåll och ‘delar’ av ‘riktig’ mat (grönsaker, mjölmaskbitar) ifall barnen tycker att det är roligt. Brit animals hamsterpellets tycker min hamster bäst om, bägge ‘maträtterna’ finns på listor med ‘godkänd’ hamstermat (rätta mig gärna om jag har fel, googlade på dem vid första inköp).
#18: havre kan du lätt odla själv. Plocka ut en del havrekorn från maten eller köp någon näve eller två av ett stall. Lägg havren PÅ lite jord i en kruka och spraya med vattenhåll jorden lätt fuktig så borde det gro bra själv, det tenderar att växa bra under krubborna hoss hästar :)
(Haven kan läggas på eller strax under ytan, vet dock inte hur jag ska redigera på mobil)
Brit tycker jag är bäst :) vad bra byten blev. Mkt bättre med de sakerna. En liten större Bur med sen så blir det nog perfekt. Själv är jag ganska emot sådana plastlådor som finns att köpa, tycker lite synd om djuren då de inte kan se ut och det känns lite billigt på nåt sätt.. Men absolut inget fel. Det är bara min egna åsikt.
Buren menade jag, inte byten.
#25 Härligt!
Skulle satsa på mer Bottenmaterial, gärna 15-20 cm om möjligt.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2: Ja trä är mycket bättre för hamstern! Tänk bara på att om hamstern kissar på trä så är det svårt att få rent och du lär förmodligen behöva byta ut träskivan du använt.