Två hamster honor osams
Hej jag har två Campbells honor som jag fick för ungefär en vecka sedan. Innan dem har jag haft en Campbells harne, han hette Bob. Dem jag har nu heter Fia och Lisa. Problemet är Lisa vill göra saker med Fia fast det vill inte Fia. Så fort dem möts någon stans så börjar dem slåss och Fia skriker (bara Fia). Det här händer väldigt ofta jag får till och med sätta ut buren ur mitt rum på natten så att jag ska kunna sova. Vet någon nått som jag kan göra, snälla jag vill ha något tips.
Är du säker på att de inte är hybrider? Var är de köpta? Hos uppfödare eller djuraffär? Tänkte så du har stamtavla.
#2: De är köpta i en djuraffär och där levde dem med 5 andra.
#1: Den är ganska liten jag har också funderat på om det är det som är problemet. Men längden är 53cm, bredden är 38cm och höjden är 36cm. Jag har en till Bur som är lite större, jag tänkte byta till den idag.
Hybrider klarar sällan att bo ihop tyvärr då dom har svårare med kommunikation. Hybrider är en blandning mellan två arter och det medför att alla djur har olika andel procent av arterna. Det i sin tur gör att det uppstår problem när två hybrider försöker kommunicera, vilket då ofta leder till allvarliga bråk.
Är någon skadad?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#5: mm jag tänkte det, tack! Men tror du en Bur med längden 70 cm, bredden 44 cm och höjden 42 cm blir bra?
#6: Nej det är inga allvarliga bråk och ingen är skadad. Jag tror bara att dem retar sig lite på varandra.
#6: Jag fick ingen stam tavla med när jag köpte dem från djuraffären så jag tror nog att de hybrider. Men samtidigt så känns det inte som att dom är det för bråken är inte så allvarliga, ibland klarar de att inte bråka när dem träffas. Dem är också systrar men jag vet inte om det spelar någon roll.
#10 Utan stamtavla räknas djuren som hybrider. Så dina är hybrider.
#9: Jag har två hus och jag hade ett Hjul men jag ska ha två nu och vattenflaska har jag bara en men jag har en annan som jag kan sätta in.
#11: Aha ok , så då kommer jag kanske behöva dela på dem någon gång i framtiden?
#13 Det behöver inte bli så, men risken är betydligt högre med hybrider än de som är renartiga. Seriösa uppfödare avlar på rena djur med dokumenterade bakgrund. Man jobbar också med flocksmarta djur just för att dom ska fungera bättre tillsammans och minska risken för att man måste sära.
Sen finns det alltid en viss risk, oavsett var man köpt djuren, att dom måste säras på. Det är inte alla individer som vill ha sällskap och det är inte alltid som just dom två man satt ihop fungerar tillsammans.
Du får vara uppmärksam på hur det utvecklar sig.
Såg att du inte haft som särskilt länge, kan hända att det bara handlar om att ordna rangordning mellan de två. Svårt att veta när man inte är där och kan själv kan analysera beteendet. Hur som helst, håll ett öga på dom.
#14: Ja det ska jag göra tack!
Den buren kan bli bra. Det är en bra storlek. :)
Mvh
Mig
#16: okej :)
Hejsan nu har dem levt tillsammans i nästan en månad och allt är bra nu. Idag så låg dem i huset tillsammans när jag kom hem. Dem är bra kompisar nu, tack för alla svaren och tipsen.
Härligt! 🌸
Borttaget:
Sorry, klickade och fick bara fram två inlägg. Såg att det hela verkar ha gått bra! tummen upp
- Redigerat 2020-12-01 23:56 av Hampton