Rymningsförsök
Hej! Jag skaffade min första hamster i förra veckan. Jag har i några dagar låtit honom vänja sig vid sitt nya hem och började igår att försiktigt endast ha handen i buren. Idag när jag gjorde samma sak så sprang han direkt upp i min hand och vidare upp på min arm. Jag lät han vara där en liten stund och väntade på att han ville in igen när han inte gick ner lyfte jag tillbaka honom i buren igen. Han har sedan dess försökt klättra på väggarna mot öppningen och tränga sig mellan botten och väggarna. Han försöker verkligen desperat ta sig ut. Det är nästan som att nu när han har hittat en väg ut måste han ut. Dom här dagarna innan har det inte varit några problem med något. Och han har flera hus leksaker och tunnlar i buren. Eftersom detta är min första hamster vet jag inte vad som kan vara anledningen. Skulle gärna ta emot på förslag med vad jag kan göra. (Orkade inte leta efter ett ledigt användarnamn)
Vad har du för inredning? Kan du visa bilder? Hjul?
Den buren du har är inte allt för stor, och jag skulle själv valt en större Bur för att kunna berika den mer. Det är inte så mycket alternativ i den du har.
Låter som att han fått smak på livet utanför buren och vill utforska mer, dom är till naturen nyfikna och äventyrliga djur. Det går fint att ordna en rasthage som han kan komma ut i när behovet finns.🙂
Om hamstern börjat gnaga galler bör du se till att han inte kan göra det. Detta kan skada hans tänder och mun.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Det är en gammal myt som lever kvar 🙂Du kan med gott samvete använda hjulet så länge det är rätt storlek så hamstern inte springer med böjd rygg, minst 20 cm i diameter till dvärghamster.
Finns behovet så sätter jag in hjulet, oavsett ålder.
Hamstrar springer långt i det vilda och det är svårt att tillgodose det behovet utan ett Hjul. Hjulet är ett hjälpmedel för att hamstern ska få utlopp för sin energi. Allra helst när hamstrarna är unga finns det massor av extra energi.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Då ska han få tillbaka hjulet igen😌