Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3436 ggr
ememem
0

Sätta ihop dvärghamstrar

Jag har lite funderingar på om det går att sätta ihop min Norton som är 9 mån med Thevenin som troligen är runt 3 mån. De är två vintervita dvärghanar.

Jag är lite rädd för att de ska börja slåss och skada varandra, men hur vet jag om de slåss för att rangordna eller om de verkligen bråkar.

Hur ska man bäst gå tillväga om man vill testa om det går? Jag är medveten om att det kanske inte alls är möjligt och att de kanske måste leva åtskilda men det hade ju kunnat vara trevligt om de kunde ha varandra att leka med.

Mollle
0

Vad jag har förstått så går de ju inte till attack direkt utan man kan märka hur de successivt bråkar mer och mer och man kan då dra slutsatsen att de inte kommer trivas ihop och hinna skilja dem åt innan någon blir allvarligt skadad.

Håller med dig om att man såklart vill att de ska bo tillsammans om det går så att de får sällskap.

Hade ett inlägg som hette Dvärghamsterhanar som lär finnas bland de senare. Handlar om mina 2 hanar, som iofs har bott ihop alltid.

Tipset jag har är att när du märker vem av dem som är mest dominant, ta ut den och rengör buren från alla revir och dofter. Låt sedan den lite mer underlägsna hamstern bo i buren själv en dag eller 2 så att det blir hans revir och han känner sig trygg och lite kaxigare där. Sätt sedan in den dominanta hanen. Förhoppningsvis blir han lite mindre uppnosig då och de blir på en mer jämn nivå.

Hoppas det löser sig!

ememem
0

Kan man vänja dem successivt med varandra? Även om det skulle bli som så att de inte kan bo ihop så hade det ju varit trevligt om de accepterar varandra i lekhagen eller så att jag kan ha dem ute samtidigt.

Vänjer de sig vid varandras dofter?

[iurochskur]
0

Man kan försöka låta dom leka tillsammans innan man låter dom flytta ihop, jag gjorde så med en hane och hona som jag skulle para. Det gick smidigt för mig att sätta samman dom sen.

Buren dom sedan ska bo i ska vara fri från doft av någon av dom.

Lycka till!

Zheverez
0

två hanar i så olika åldrar kan gå att få att trivas ihop men allt hänger på deras eget kroppspråk.

har de ett bra språk så inga missförstånd sker funkar det om de möts på neutral plats som är stor nog så den ena kan gå undan om det hettar till. badkaret brukar funka bra.

ta korta stunder med noggrann övervakning så du fort kan stoppa bråket om det blir för hett.

de kommer bråka lite för att göra upp om rangordningen.

bråkar de så nån blöder då är det allvar och de bör inte bo ihop.

är båda lika envisa och vill vara boss så kommer det inte att funka.

den ena måste lära sej att vara underlägsen den andra.

ungefär en v brukar det ta innan man ser om det kommer att funka el inte.

innan de träffas så rulla dom i varandras sandbad då får de varandras lukter och luktar inte så mkt okänt.

ett lågt pip från den ena är ingen fara det är mer som en varningssignal men ett högre hjärtskärande pip då är det allvar på g så lyssna på pipen och ta ut den som skriker först. kolla alltid igenom dom efter bitskador.

funkar det sen att ha båda ihop så ha en stor Bur med två av allt, Hjul, hus osv så slipper de bråka om såna saker.

enbartmalin
0

En helt ny Bur med helt ny inrednign är det bästa, annars blir det till att städa städa städa riktigt ordentligt. :)

Hälsningar Malin

Bellen
0

Aså tills dom är 2 månader kan dom inte vara tillsammans så jag tror att det inte går

enbartmalin
0

#6 Och varför skulle dom inte kunna det?

Hälsningar Malin

Royalz
0

#6 Detta handlar om Dvärghamstrar, inte Guldhamstrar. Och dävrghamstrar kan man ha ihop.

Charlie2006
0

Mina här hemma funkar oftast men det beror ju på vilka individer och hur man sätter ihop dom. Har funkat med en hane som var 12 mån och en hane som var 3. Men man får testa sig fram om det funkar.

Hoppas det funkar med dina :) För dom har massa skoj ihop och ligger ihoprullade i en hög :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ememem
0

Det går lite segt fram här hemma. Norton är uppenbart den överlägsna och Thevenin tycker jag visar sig underlägsen och slänger sig på rygg och springer ifrån Norton men jag tror inte riktigt Norton har fattat det utan fortsätter jaga honom som om han måste visa sig överlägsen.

Börjar överväga att strunta i att försöka sätta ihop dem och istället ha dem separat =(

Mollle
0

#10.

Jag skulle nog faktiskt rekomendera dig att vara riktigt försiktig med dina små vänner. Jag ville så himla gärna att mina två hanar skulle bo ihop, för de har alltid bott ihop och nu är de 12 veckor.

De uppförde sig precis så som du beskriver. Thunder jagade efter Molle och Molle kastade sig på rygg och pep.

Trotts detta fortsatte Thunder jaga Molle och jag tänkte precis som du att det kan väl räcka nu för det är ju så uppenbart att den underlägsna faktiskt har gett sig.

I fredags när jag och min pojkvän hade gått och lagt oss så vaknade vi av att Molle pep riktigt högt. Jag rusade upp och fick verkligen lyfta isär dem för de rullade runt i en hög och bråkade. Eller ja, Molle blev ju mer eller mindre attackerad. När jag kollade igenom Molle sedan så hade han 3 st sår som blödde.. =( Jag ångrar verkligen djupt att jag inte särade på dem tidigare men jag ville ju så gärna att de skulle vara tillsammans… Vill inte tänka på vad som hade hänt om vi inte hade varit hemma osv…usch..

jag tycker du ska ha dem ihop om det fungerar men om du märker att de börjar bråka successivt mer och mer så vill jag verkligen råda dig att hålla dem under uppsyn.

Nu bor Molle och Thunder i vars en Bur och jag tror dessvärre att de trivs bättre med det. Även om det verkligen inte var vad vi hade tänkt när vi köpte dem =)

Lycka till och håll oss uppdaterade! =)

ememem
1

# 11 Usch då! Vad skönt att ni var hemma.

Jag köpte en mini duna till Thevenin i veckan så nu har de en varsin och det känns mycket bättre så än att behöva oroa sig över att de ska bråka och trots att det blev väldigt trångt hemma hos mig nu men finns det hjärterum så finns det stjärterum =)

tjena
0

så man kan alltså inte para ihop hamstrar om de inte är några veckor eller nåt sånt?

Cireea
0

#13 Gammal tråd från 2009.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Inlägget är låst för nya kommentarer