Hjul
Hejđ, jag lade ut en bild pĂ„ min Bur innan och mĂ„nga sa att jag behövde ett Hjul till min guldhamster. Men i buren aktiverar han sig sjĂ€lv och mĂ„r bra och dĂ„ kan det vĂ€l inte skada att vĂ€nta med ett Hjul. Det Ă€r vĂ€l bĂ€ttre om han klarar sig sjĂ€lv och har kul utan att springa runt i en cirkel vĂ€lldigt lĂ„ng tid? Har jag fel? Han har testat ett tefat men han springer lixom snett i den och jag ska sĂ„klart bestĂ€lla ett vanligt Hjul men undrade om det inte var bĂ€ttre att strunta i det nĂ€r han inte Ă€r i behov av det? RĂ€tta mig gĂ€rna. đ
Nja hamstern springer ju oftare,det Àr normalt att hamstern springer hela natten dem kan ju springa mil en hel natt i det vilda
En hamster mĂ„ste inte ha springhjul men vissa uppskattar att ha tillgĂ„ng till det, speciellt om buren Ă€r stor sĂ„ Ă€r hamster i mindre behov att ha tillgĂ„ng till springhjul. Hamstrar har ju ej tillgĂ„ng till springhjul i naturen men de kan fĂ€rdas rĂ€tt lĂ„ngt nĂ€r de Ă€r vakna, bl.a. dĂ€rför rekommenderas större burar Ă€n t.ex. en mini-duna till hamstrar. Alla djur som fĂ„r tillgĂ„ng till springhjul behöver man vara uppmĂ€rksam pĂ„ sĂ„ de inte visar beroende-beteende. Man kan ge dem tillgĂ„ng till springhjul i perioder eller t.ex. tillgĂ„ng bara i rastmage, vissa tider under dagen i buren osv. Ăr viktigt att hjulet Ă€r tillrĂ€ckligt stort och ej gjord sĂ„ att hamstern kan rĂ„ka skada sig pĂ„ hjulet - inga maskor eller "galler-rĂ€nder" - kom inte ihĂ„g vad det heter.
SĂ„klart viktigt att ha annan aktivering i buren ocksĂ„ đ
(Jag minns inte om jag har sett bild pÄ buren sÄ du fÄr gÀrna visa igen och beskriva mÄtten)
PÄ hamsterföreningen stÄr det "Bör ha" men det syftar till storleken och att man ha ge hamstrar tillgÄng till Hjul, men inte till att det Àr ett mÄste till att ha Hjul. Finns ocksÄ hamstrar som inte anvÀnder sina Hjul alls
http://www.hamsterforeningen.se/v%C3%A5ra-arter/guldhamster/bur-och-inredning-18550627
https://hamster.ifokus.se/articles/59f2192b8e0e74163d0032c7-hjul?articles-1
#2 tack för svar. Japp, min Ă€r en duna mini men jag planerar att köpa en ny. En detolf eller en IKEA lĂ„da för de har jag hört bra om. Han fĂ„r springa i hjulet nĂ€r jag har honom ute men det vill han inte göra. Han vill hĂ€llde bara springa runt :-) Han förstĂ„r inte riktigt hur man anvĂ€nder den hĂ€ller. Jag har inget Hjul, men ett sĂ„nt dĂ€r tefat. Jag tror att de tefatet Ă€r lite för litet för honom men han anvĂ€nder det Ă€ndĂ„ inte, ska jag köpa ett nytt? Vad tycker du? đ
Jag tycker att min Bur Ă€r super liten, kĂ€nner mig taskig nĂ€r jag lĂ„ter honom varaa dĂ€rđ men han fĂ„r komma ut ofta och som sagt ska jag köpa en ny. NĂ€r jag köpte buren trodde jag att det var en duna multy för det har jag haft till mina andra hamstrar. Jag har Ă€ven ett galler Hjul men det lĂ„ter jag honnom inte anvĂ€nda för det Ă€r farligt. Men tycker du jag ska köpa ett Hjul? Tror du han behöver det?đVad tycker du Ă€r bĂ€st, duna multy, detolf eller ikea lĂ„da?
Kortsidan: ca 38 och lÄngsidan Àr ca: 55cm
Ser att jag formulerade mig lite konstigt mot slutet - tycks ha försökt skriva tvÄ formuleringar samtidigt men tror det framgÄr vad jag försöker förmedla: man kan lÄta hamstrar ha tillgÄng till springhjul*, men det Àr inte ett mÄste.
En Detolf har mÄtten 163x43x37 cm nÀr den anvÀnds som Bur, med en bottenyta pÄ 7009 cm^2.
Samla 130 liter har 78x56x43 cm, men Àr smalare nertill bottenytan Àr mindre (mÄtten finns nÄgonstans i forumet), men om man vill kan man anvÀnda tvÄ stycken Samla 55 liter som har 78x56x18 dÀr ena anvÀnds som botten och den andra som lock, dock kan man inte erbjuda hamster lika högt med strö med Samla 55 liter som i en Defolf eller Samla 130 liter - eller det blir iaf svÄrt och bökigt. Bottenytan pÄ Samla 55 liter Àr nÄgot mindre Àn 4368 cm^2.
Det Àr ju ganska stor skillnad pÄ bottenytan mellan Defolf och Samla, större Àr sÄklart alltid bÀttre men man kan ocksÄ behöva anpassa efter vad man har rÄd med och hur stor yta som finns tillgÀnglig i hemmet. Detolf kan dock hittas för ett billigare pris Àr om den köps helt ny pÄ t.ex. blocket, shpock, lopps, second hand osv. Samla 130 Àr lite högre Àn Defolf vilket gör att man kan ge högre med strö men jag tror inte att hamstern klagar pÄ den höjdskillnaden.
Jag har inte bra koll pÄ duna-burar, finns en del olika storlekar, men alla har "lite samma problem" (samt samma för tvÄ stycken Samla 55) med att man kan inte erbjuda hamstern lika högt med strö som i en Samla 130 eller Detolf. Men i en duna-burar brukar det sitta ett fÀrdigt hÄl för vattenflaska, vilket ocksÄ begrÀnsar hur högt med strö man kan ge, och om hÄlet inte anvÀnds för vattenflaska och ej tÀcks sÄ finns det mÄnga fall dÀr hamstern har börjat gnaga dÀr och i vissa fall lyckats rymma.
Sen har jag svĂ„rt att sĂ€ga om hamstern "behöver" ett Hjul eller inte, liksom springdisc, i detta fall. Om du skaffar större Bur relativt snart och erbjuder honom att rastas utanför buren sĂ„ skulle jag inte tro att han behöver det, just nu iaf. Finns bĂ„de smĂ„ och stora springdiscar och jag tror guldhamstrar behöver den större sorten - liksom de behöver ganska stora Hjul om de ska ha det. Discar sĂ€gs vara skonsammare för deras ryggar men om hjulet Ă€r tillrĂ€ckligt stort ska det ju inte vara nĂ„got problem. SĂ„ det beror lite pĂ„ vad DU tror din hamster behöver/skulle tycka om, samt hur mycket pengar du till lĂ€gga ut pĂ„ tillbehör (+ bur). Tycker sjĂ€lv attspringhjul och springdiscar inte att de Ă€r sĂ„ dyra (finns billigare och dyrare modeller samt olika priser pĂ„ olika hemsidor) men man kan ocksĂ„ hitta dem för billig slant begagnat - se bara till att rengöra dem ordentligt innan du ger dem till hamstern! LikasĂ„ med ny Bur. Ăr en god idĂ© att rengöra ordentligt första gĂ„ngen Ă€ven om det Ă€r en ny hur och ej begagnad, men extra viktigt nĂ€r det handlar om begagnade saker - jag skulle rengöra Ă€ndĂ„ Ă€ven om sĂ€ljaren Ă€ger att de Ă€r rengjorda för man vet aldrig hur de har rengjort, hur noga, rengjort överallt/missat stĂ€llen, och med vad.
Det gĂ„r ocksĂ„ att hitta stora begagnade akvarium som Ă€r bra mycket billigare Ă€n om de hade varit nya. Finns folk som kan ge sina gratis bara man kommer och hĂ€mtar dem. Ett tips Ă€r t.ex. att sĂ€tta upp lappar i omrĂ„det man bor och sĂ€ga att man erbjuder att hjĂ€lpa folk göra sig av med oönskade akvarium gratis mot hĂ€mtning - nĂ„got i den stilenâŠ
Hittade denna trÄd om duna multy: https://guldhamster.ifokus.se/discussions/54e9d27c8e0e7448670030b1-for-och-nackdelar-med-duna-multy
Okej, tack sĂ„ mycket, ska nog göra detđ