Hamster iFokus

Hamster

Etiketthybrider
Läst 1641 ggr
91Marran
0

Veterinären

Ska ringa veterinären i morgon. Timbuktu magrar av mer och mer och verkar ha ont. Blir nog avlivning på tisdag. Hon biter i händerna och gnager på gallret för smärtan. Fettet i maten ligger nog på 5,6 om jag minns rätt. Och nej hon biter inte för att hon är uttråkad eller att det luktar/smakar gott. Hon är 2år och 2-3 månader. Någon som vet något fettrikt men med lågt protein? Vilka bra frågor ska jag ställa till veterinären?

Mvh
Mig

91Marran
0

Hon är en Hybrid.

Mvh
Mig

Aleya
2

Nu blir jag lite förvirrad, du ska avliva djuret på tisdag men ska besöka veterinären imorgon? Är det då inte bättre att låta hamstern somna in imorgon så lidandet upphör om du märker att djuret har ont? Inte för att vara okänslig, men varför ska du fråga saker till veterinären? Om du ändå bestämt att avlivning är det enda?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Cireea
3

#2 Jag tror nog du missuppfattar. TS ska ringa imorgon och antagligen då be om en tid på tisdag för avlivning. Det var så jag uppfattade det i alla fall.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Aleya
0

#3 ah. Ja jag misstänkte att det var nått jag missuppfattade. Men när det blev kost inblandad i det hela så blev jag bara mer förvirrad.

Medarbetare för Julen

91Marran
0

Jag ringer idag och frågar om det finns en annan utväg. Vill ju inte avliva henne i onödan. Känns inte rätt mot henne.

Mvh
Mig

Aleya
0

#5 men vänta nu. Du säger att stackaren inte mår bra och verkar ha ont. Jag kan förstå att man vill försöka hjälpa. Men när det gått så som du säger är det dags att släppa sig egoism och tänka på vad som är bäst för djuret.

Medarbetare för Julen

91Marran
0

Ska höra om avlivning går att göra på hamstrar under helgen. Gick inte sist jag försökte. Åke buss och krånglade långt bort, fick gå en mil med hamstern åt vardera håll. Tog typ tre - fyra timmar dit. På tisdag/måndag så finns dem närmare (cykelavstånd).

Mvh
Mig

Kirnzy
2

#6 det är väll självklart att man ska höra med veterinären om man kan hjälpa hamstern först innan man bestämmer sig för att avliva. Varför skulle det vara egoistiskt att ge den veterinärvård? Eller tycker du att man borde avliva alla djur så fort dom inte mår bra och verkar ha ont? Eller hur menar du?

Aleya
0

#8 om du läser så har personen redan tänkt avliva hamstern för att den inte mår bra. Man får göra som man vill, men om ett djur mår så pass dåligt att den har ont och inte beter sig som den brukar (finns också beskrivet i första inlägget) så är nog avlivning enda alternativet enligt mig. Man får tycka som man vill. Och visst får ts göra som h*n vill.

Medarbetare för Julen

Kirnzy
3

#9 Usch vilken inställning. Djur kan må dåligt eller ha ont av alla möljiga olika anledningar, och då beter dom sig många gånger inte som dom ska. Du menar alltså att man aldrig ska ge ett djur veterinärvård? Att om en hund har ätit något dåligt och har ont i magen, mår dåligt, och inte är lika pigg som vanligt (beter sig annorlunda) så ska man åka in och avliva direkt? Det låter helt sjukt. Avlivning kanske är det sin gäller för TS hamster även om hen inte vill det, och visst är det hens val. Men jag tycker absolut inte att det är fel att fråga veterinären om man kan hjälpa den innan. Att TS tänker fråga veterinären och är beredd på att avliva om det behövs tycker jag är jättebra, inte det minsta egoistiskt.

Aleya
0

#10 inställning ? Du får tycka vad du vill och jag tycker vad jag vill. Men varför jag ens ifrågasatte var då ts direkt i första inlägget skriver om avlivning. Men jag tänker inte gå mer ot för att du vill sitta och börja starta nått slags bråk över internet.

Medarbetare för Julen

91Marran
0

Hon är pigg i övrigt och springer runt, så finns chansen så vill jag ta den. Förstår hur du tänker. Har man en tanke på avlivning så borde det vara akut och något som behöver göras. Min tanke var innan att hon har brist på något och därmed ont. För hon kutar upp ryggen mer än vanligt, eller så ser det bara ut så för att hon är smal. Var ni något tips på någonting med mycket fett att ge med lågt protein?

Mvh
Mig

91Marran
0

Ringde veterinären och ska återkomma på måndag om inte det blir bättre.

Mvh
Mig

Cireea
0

Hur gammal är hamstern? Jag blir orolig när du skriver att hamstern magrar av, kan vara tecken på ålderdom och att det inte är så mycket tid kvar.

91Marran
2

Hon är 2 år och och 3 månader. Tog upp det med veterinären men hon trodde inte att det var problemet (okunnig!) Det är på grund av åldern som jag tänker på avlivning.

Mvh
Mig

91Marran
0

Veterinären trodde på problem med matsmältningen

Mvh
Mig

Cireea
2

Jag tycker det låter som ålderdomstecken. Väldigt vanligt att gamla hamstrar som mår dåligt på grund av sin höga ålder magrar av när kroppen inte orkar med att ta upp näringen samt att hamstern själv äter allt mindre vilket blir som en ond cirkel. 

Hur är det med hygienen? Äter hon bra?
Har du försökt få upp hamstern i vikt med extra fet mat?

Bara för att hamstern är pigg och springer runt betyder det inte nödvändigtvis att hamstern mår bra. Eftersom hamstrar är bytesdjur döljer dom sina smärtor och krämpor oerhört bra.

91Marran
0

Hon äter bra, men har börjat välja ut det som är gott i första hand. Har försökt med lite Barnmat. Ska jag höja kolhydraterna med? Ligger just nu på 65% Jo hon har ju helt plötsligt på senare tid börjat vara mer aktiv på ett annat sätt än hon brukar vilket fick mig att börja bli mer orolig. Känns som att hon försöker dölja sitt mående som du skriver. Är det stressande för henne att åka en cykeltur på 30 minuter så att jag ska avliva hemma istället? Hennes syster var så stressad efter en biltur till veterinären att de knappt kunde söva henne. Hon mådde inte alls bra av att åka dit och fick inget bra avslut på livet.

Mvh
Mig

91Marran
0

Tack för alla svar!

Mvh
Mig

91Marran
0

Hade ni avlivat själva eller tagit till veterinären?

Mvh
Mig

91Marran
0

Hon var hos veterinären som liten och det gick bra i och för sig

Mvh
Mig

Cireea
0

#20 Jag som inte har kunskapen om hur man avlivar själv hade tagit hamstern till veterinären. Har man kunskapen och möjligheten att avliva själv hemma så kan man givetvis göra det. 🙂

Det är ju helt upp till dig hur du vill göra.

91Marran
0

Jag har kunskapen, frågan är bara om känslorna håller sig utanför. Klarar hon att ta sig till veterinären så gör jag det i första hand.

Mvh
Mig

91Marran
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Timbuktu är den bortersta. Tamora Pierce hennes syster närmast. Man ser ju att Timbuktu har sämre päls.

Mvh
Mig

91Marran
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bättre bild

Mvh
Mig

91Marran
0

Syskonen bor inte ihop. De han inte träffa varandra när bilden togs.

Mvh
Mig

91Marran
0

Hon har gått ner fyra gram från igår tills idag. Annars så har hon hållit vikten. Från 34-30g. Hon vill fortfarande ut lika mycket. Hon äter inte upp all mat utan undviker bla. kamutvetet. Hon äter upp fettet och proteinet i första hand. Så länge hon håller vikten så vill de inte avliva. Hon äter gula ärtor (torkade) så inget fel med tänderna. Hon får Barnmat vartannan dag.

Mvh
Mig

91Marran
3

Nu är hon uppe i vikt igen. Hon har fått vara ute lite längre idag.

Mvh
Mig

91Marran
1

Idag har hon varit ute i över en timme och ville inte ur sin boll. Jag fick tvinga ur henne till slut. Idag har hon fått äpple, kyckling och äggskal. Väldigt små bitar dock. Hon vägde 31g innan idag.

Mvh
Mig

91Marran
0

33g. Hon har sovit idag istället för att komma ut. Säkert trött från igår.

Mvh
Mig

Randomzz
0

Hur har det gått?

91Marran
0

Har inte sett henne än idag. Har varit borta sen igår. Ska titta till henne ikväll. I lördags levde hon, vägde henne inte. Igår ville hon inte komma fram.

Mvh
Mig

91Marran
0

Vägde 35 i går. Var ute i bollen länge. Idag är hon också pigg. Frågan är hur länge hon lever till… Hon kan ju springa i timmar i bollen om man inte tvingar ur henne. Hur länge vågar man ha henne i bollen utan att hon springer ihjäl sig? En timme, två timmar?

Mvh
Mig

91Marran
0

Hon har kissat mindre. Kan bero på att jag bytte sandsort. Så bytte precisa tillbaka till den gamla finkorniga. Hon kissar inte i sitt Hjul heller, vilket hon brukar. Hon använder hjulet mindre också, för att hon vill ut mer. Vad kan det vara för orsak att hon kissat mindre. Buren luktar inte kiss heller, så hon kissar inte på annan plats

Mvh
Mig

91Marran
0

Vid 17 får hon somna in

Mvh
Mig

91Marran
0

Avlivning kostade 450:-

Mvh
Mig