Händer detta er med?
Händer det er med att hamstern biter på gallret? Jelly biter som en galning och jag har provat med ättika med funkar ej. Jag släpper henne regelbundet i hamsterhagen och igår var hon till och med ute. Brukar även släppa henne i bollen ca 1 timme varje dag men hon har ändå mycke energi kvar. Har ni något tips?
Boll för hamster kan vara farligt. När hamstern springer in i saker så blir det en rejäl smäll. Bygg en stor lekhage av kartong, det uppskattas hos min hamster
Du kanske har en för liten Bur, hur stor har du?
Buren kanske är för liten som sagt, den kanske behöver annat att knaga på? Jag föredrar burar där det inte går att gnaga på något galler överhuvudtaget, stora duna burar eller samlalådor, vissa hamstrar kan gnaga på gallret oavsett hur stor Bur man har därför tycker jag det är bättre med Bur utan galler som de når alls. Och att ge massa andra saker de kan gnaga på och roa sig med i buren! :-)
Buren är inte för liten! Det är en marsvinsbur och jag bytta för att den andra för liten. Och ja, hon har en duna. Hon har bott i den i en månad nu typ och hon värkar trivas. Men för ca 2 veckor sen så köpte vi ett trähus som både skulle funka som sovplats och hylla/våning. Hon älskar att sova i den och jag vill inte ta bort den för att den var ganska dyr. Men när hon hoppar upp på hyllan så börjar hon bita. Det var värre förr.
Lägg kartong på undersidan av gallret precis där hon kommer åt att bita.
Mvh
Mig
Du kan inte flytta på huset på något sätt så hamstern inte kommer åt gallret? Jag har samma sak med min fast han hänger sig upp och ned i det ibland när han försöker rymma haha
Huset är ganska brett, iallafall 20 cm på sidorna och det är trekantigt. Jag kan nog inte flytta på den men hon reagerade på det där med kartongen. Bra tips! Men jag får inte glömma att hon bara är 4 månader och inte 1 år så hon kanske har mycket av sin bäbis-sida kvar! xD
Ha aldrig hamstern i bollen en timme i sträck. Ska du ha boll så max 15 minuter i taget. Har du hamstern ute i 15 min kan du släppa ut den i buren en stund och låta det springa mer i bollen efter en stund, om den vill. Har du Hjul eller något i buren?
Mvh Maja
Medarbetare på Guldhamster iFokus
Ja det har jag och det är klart att jag inte har henne i bollen 1 hel timme i sträck! Tar ut henne efter typ 10 minuter.
Hamsterboll är induviduellt, så det tycker jag inte att vi ska uttala oss om. Min hamster är lös men går alltid in i bollen och börjar springa i den och väntar på att jag ska sätta på locket så hon kan dra ut på äventyr!
Men ja! min hamster bet på gallret, har en gallerbur så är svårt att göra någonting åt. Jag har dock satt kartong, lindat mellan gallret, på de ställen där hon brukade bita. Ser väl inte jättevackert ut, men nu händer det mycket mer sällan. Brukar gömma godis i massa kartonger och grejer, så hon har att göra om det kliar i tänderna.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bitlåda, full med godis, så har dom lite o göra
Hur har det gått?
Har du gett honom godis mellan gallret, det kan va anledningen isåfall. Han kanske behöver annat att gnaga på? Eller så kanske han är under stimulerad. Sedan kan det ju även så att det blivit ett beroende för honom
Nej, jag har inte gett HENNE godis genom gallret! Vet att man inte ska göra det. Det har gått bättre nu!