Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1832 ggr
[eliinmeyer]
2016-03-27 21:22
0

Snabbt svar!!! Våfflor?

Hej, kan hamstrar äta vanlig våfflor?

[AnimeV4]
2016-03-27 22:26
0

Mjölk eller andra mejeriproduker med laktos ska de nog inte ha. Inte heller socker.

[eliinmeyer]
2016-03-27 23:02
0

#1 va? Jag har aldrig hört att de inte kan få mejeriprodukter? För jag har hört många gånger att man kan ge saker som pannkaka och välling osv? Även ost och ägg, det är ju mejeriprodukter? Yougurt vet jag också att man kan ge, men jag tänkte specifikt på våffla med tanke på att de har bakpulver i sig, vilket pannkaka inte har

[AnimeV4]
2016-03-27 23:06
0

#2 Jag är inte säker, så jag skrev "nog". Jag tänker mest på laktosen, som inte är bra för många andra djur🤔

LinneaPuh
2016-03-27 23:06
1

Mejeriprodukter med laktos ska de inte ha, så då är det ett nej med våfflor. Yoghurt kan man ge men det ska vara laktosfritt och så lite wocker i som möjligt

[eliinmeyer]
2016-03-27 23:14
1

Okej för på typ alla listor över allt där det står vad man kan ge för Färskmat som innehåller protein och så så ska man ge anemaliska produkter, antingen kött eller mejeriprodukter

[eliinmeyer]
2016-03-27 23:14
0

Det står till och med på svenska hamsterföreningens sida att man kan ge ägg och så

[AnimeV4]
2016-03-27 23:18
0

#4 Tack!

#5 och #6 http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/mjolk-och-mejeriprodukter/ Ägg och animaliska produkter är inte mejeriprodukter🙂

Rutabaga
2016-03-27 23:43
0

Laktos är det väl egentligen bara (vissa, främst europeiska) människor som tål som vuxna. Inte "naturligt" att dricka/äta mjölk varken för  hamstrar eller andra djur.

Och ägg är som #7 säger inte en mejeriprodukt 😉Många vilda djur äter fågelägg om de får tag på ett, men det är sällan man hittar ett glas mjölk eller en ost i den syriska och turkiska naturen där den vilda guldhamstern bor 😛

Vänligen, 

Elin 

Evovva
2016-03-28 00:05
0

Ägg är ingen mejeriprodukt. Mejeriprodukter kommer från mjölk. Man kan ge yoghurt. Brukar ge fruktyoghurt någon gång då och då. Men våfflor är inte så bra då det är bakpulver i. Bättre att ge pannkaka  ibland men inte för ofta

[eliinmeyer]
2016-03-28 00:07
0

#8 det är ju i o för sig inte så naturligt att få tag på en kokt kycklig i det vilda heller men det betyder inte att de inte kan äta det? Jag förstod inte riktigt var du läste på den sidan där du länka, hittade det inte, men kan man inte ge ost alltså? För jag har sett att många gör det. Det är ju även en källa för kalcium osv. Sen varför skulle shf säga att det är ok med välling och ost och pannkaka osv om det är farligt för dem?

[AnimeV4]
2016-03-28 00:31
0

#8 Sant där! Känns konstigt, för det känns så naturligt att dricka mjölk :O

#10 Jag skulle bara konstatera att ägg inte hör till mejeriprodukter. En liten bit ost skadar nog inte att ge som godis, men det finns säkert bättre saker (ex. rå svensk nötfärs) om du är ute efter fett och animaliskt protein🙂

Cireea
2016-03-28 02:01
2

Det råder vissa delade meningar angående hamstrar och mejeriprodukter, vissa säger att dom är laktosintolerant medan andra menar att en bit ost, lite yoghurt eller lite av någon mejeriprodukt ibland inte är någon större fara.

Jag är av den åsikten att jag hellre ger annat men en bit ost vid enstaka tillfällen har aldrig skadat mina hamstrar. 🙂 Men jag skulle nog inte ge våfflor, ge hellre något annat smaskigt till din hamster såsom rå nötfärs, stuvad spenat eller lite Barnmat.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Rutabaga
2016-03-28 10:47
1

#10 Haha, nu började jag tänka på vilda hamstrar som kokar kycklingbitar i en liten, liten gryta över en öppen eld 😂Så gulligt! Hamstrar dödar ju och äter insekter i naturen och det är väl inte lika stor skillnad på det och kokt kyckling som mellan insekter och mjölkprodukter, antar jag.

Ost var mest bara ett exempel på mejeriprodukt, hårdostar (som prästost och liknande) brukar faktiskt vara så gott som laktosfria i och med att vasslen skiljs från resten av ostmassan under tillverkningen eller något åt det hållet. Så ost borde vara okej att ge då och då. Jag är själv laktosintolerant och kan äta hårdost, men magen protesterar om jag äter  någon annan sorts ost eller ren mjölk😞

#11 Ja, jag vet! Så coolt att vi människor har envisats med att dricka komjölk i många, många generationer tills att det nu känns helt naturligt!

Vänligen, 

Elin 

[eliinmeyer]
2016-03-28 10:57
0

Så ni rekommenderar igen ost? Men ägg funkar? Och inga pannkakor eller så? Hur kan man se om sin hamster är laktosintlerant förresten? Och om man kan ge det som godis, hur ofta "ska" man göra det då utan att det blir för ofta? Han älskar ost så mycket, så vill ändå att han kan få det sällan som EM godis mer :)

Evovva
2016-03-28 11:05
0

En liten ostbit en gång i veckan är inte farligt men att ge en liten ostbit varje dag är inte bra då det är salt i ost och det ska inte hamstern ha . Pannkaka är lika dant inte för ofta.

Rutabaga
2016-03-28 12:23
1

#14 Jag skulle tro att alla hamstrar är laktosintoleranta, sedan finns det variationer i hur mycket laktos olika individer tål. Du kan blanda ihop lite pannkakssmet gjord av laktosfri mjölk eller havre-/sojamjölk och göra en liten plätt åt din hamster om du vill vara helt säker. En bit vanlig, mild hårdost då och då är som sagt inte farligt.

Vänligen, 

Elin 

[eliinmeyer]
2016-03-28 14:13
0

Men vad för sorts Barnmat kan de få? Någon viss smak/märke? Hur ofta blir för ofta osv?

Cireea
2016-03-28 14:23
1

#17 Smaker kan man variera men det ska inte finnas lök eller salt i barnmaten. 🙂 Eftersom det inte ska finnas lök/salt i barnmaten så är det smart att ta Barnmat som är för barn upp till 6 månader för då är det lättare att hitta utan. 

Men man självklart välja vilken Barnmat man vill så länge innehållet är lämpligt för en hamster. Jag ger mina lite Barnmat någon gång i veckan. 🙂 Hamstrar som är lite låga i vikten eller honor som är dräktiga/har ungar får Barnmat oftare.

[eliinmeyer]
2016-03-28 19:04
0

#18 så det skulle inte spela någon roll om man skulle ta med blåbär eller mango eller typ köttfärssås? För hamstrar ska ju inte ha kryddad man vet jag. Vilken sort använder du? :)

Cireea
2016-03-28 19:40
1

#19 Du ska , precis som jag sa, undvika Barnmat som innehåller olämpliga ingredienser. 🙂När du ska ge Barnmat måste du tänka på vad hamstrar får äta och inte äta, dom ska exempelvis inte äta stenfrukt och därför ska man inte heller ge Barnmat med mango då mango är en stenfrukt. 🙂

När jag ger så brukar jag kolla utbudet och väljer sedan mat som passar. 🙂Har haft massor av olika sorters Barnmat, vissa mer populära än andra. Det är bara att läsa innehållsförteckningen när man ska handla så det blir rätt.

wildalia
2016-03-28 21:03
0

När jag hade en sjuk guldhamster ( han hade ett sår ) Så fick han mat som han älskade och det var bla pannkakor. En hamter som äter blir friskare fortare. Han verkligen älskade pannkakor. Han dos enare utav ålderdom. Våfflor är i stortsett samma sak. Du kan ge våfflor som godis

[eliinmeyer]
2016-03-28 21:39
0

#20 tycker vara ty det är svårt att kunna utantill allt som hamstrar kan och ibte kan äta, därför tycker jag det är enklare när folk säger mer rak på sak ja eller nej, den och/eller det. Så finns det en viss typ du kan rekommendera som du vet funkar? :)

Cireea
2016-03-28 21:51
2

#22 Här kommer några sorters Barnmat som funkar! Alla är av märket HIPP förutom Kötbullar med lingon som är från Nestlé. 

• Grönsaks - & Kalvgryta (8mån)

• Morot - & sötpotatisgryta med kyckling (8mån)

• Morot, pumpa & Kalvkött (8mån)

• Pyttipanna (8 mån)

• Köttbullar med lingon (8 mån)

• Grönsaker & Kalkon (6 mån)

• Grönsaker med Öring (6 mån)

• Potatis, majs & Kalkon (6 mån)

• Potatis & Broccoli (4 mån)

• Potatis, Broccoli & Ris  (4 mån)

[eliinmeyer]
2016-03-29 00:11
0

#23 tack så jätte mycket! :D Och tack alla andra för era svar! :)

Cireea
2016-03-29 00:17
1

#24 Om du undrar mer över vad guldhamstrar kan äta så har vi en lista med massor av tips på Färskmat inne på Guldhamster iFokus på förstasidan! 🙂