Hjul - hur länge?
Hej!
Jag tycker att Herkules springer mycket i sitt Hjul - jag blir orolig efter bara ett par minuter och undrar därför; hur länge får han springa i sitt Hjul innan jag bör ta bort det? Han har massor av aktiviteter att göra i sin Bur och får komma upp ur buren relativt ofta så det finns inga problem med att han skulle ha en tråkig miljö.
Men tillbaka till frågan: Hur länge är lämpligt för en hamster att springa i sitt Hjul? När bör man överväga att ta bort det?
Tänk på att en hamster springer många många många kilometer under en enda natt ute i det vilda. Så att din hamster springer i sitt Hjul i några timmar är ingen grej. 😃
Om nu din hamster skulle bli besatt kommer du märka det för då springer han maniskt utan att sova, äta, dricka vatten, tvätta sig och göra sina behov. Vi pratar alltså om en hamster som springer 24/7 utan stopp.
Men att hamstern springer till och från i hjulet under flera timmar är inget att oroa sig för alls. Det är helt normalt.
Dock ska man ju aldrig låta hjulet ersätta tid utanför buren, även om din hamster har Hjul så bör han ändå få komma ut och utforska utanför. Man kan ha en hage eller sätta hamstern i sängen, på soffan eller i ett hamstersäkrat rum. 🙂
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1 Vad bra då vet jag. Så det är normalt för honom att springa i upp till 20-30 minuter i sträck, kanske längre? Tänker bara på vad jag ska ha för "marginal" för hur länge han får springa i sträck.
Han får absolut komma upp och utforska, dock inte i den mängden som jag hade föredragit (pga vissa orsaker), men ut får han allt komma! Oftast varje dag :)
#2 Ja, det är inget att oroa sig för. 🙂Han pausar när han behöver en paus!
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck