Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 932 ggr
emiliagronvall
2016-03-06 19:15
0

Akvarium

Hej På min födelsedag fick jag pengar till att köpa ett akvarium men jag är helt ny på detta och har inte ens ägt ett akvarium till fiskar eller nått innan. Akvariumet jag ska köpa rymmer 112 liter och är 80 cm brett/långt eller va de nu är. Min första fråga är: •Kan man diska ett akvarium? -Jag diskar min dunabur 2ggr/månad för att hamstern ska leva i en "hygienisk miljö" Och sedan: •Hur ofta bör man städa buren och byta ut allt spån? -Jag brukar städa 1gång/vecka och då byta allt spån •Kan jag bara byta Bur direkt? •Allmäna tips till en nybörjare inom akvarium!!

[lillelull]
2016-03-06 19:35
0

Nu har jag inte ett akvarium längre men jag har haft det innan och jag brukade städa ca 1 gång på 14 dagar då hamstern var väldigt duktig med gå på toalådan. Inget kiss nånannsnstans och jag tog bort Färskmat varje dag så inget blev gammalt och rotade runt lite så man inte hittade något ev kiss/ gammal mat eller mycket bajs. Så då tyckte jag det räckte med 14 dagars städ intervall. Och då brukade jag plocka ut allt Bottenmaterial med en skyffel och sen så bar jag akvariumet till duschen och städade rent där och sen torkade ur ordentligt/ medans detta så fick lille hamstern vara i en liten Bur som han hade som en " semesterbur" vid städning. Och ja om du kan byta Bur direkt? Vad menar du? :) Om du kan sätta ner han i den nya direkt? Hamstern kan du ju stoppa ner i det nya akvariumet direkt när du har gjort klart och inrett det klart och alla saker är på plats, han kommer rota omkring och kolla runt på allt det nya men de kommer stilla sig fort när han känner sig hemma :) städningen kommer du märka hur ofta du behöver göra beroende på om din hamster då ex kissar å bajsar på andra ställen än toa lådan eller om du känner att se luktar eller är ofräscht. Det kommer du märka precis som du gjort med din andra Bur :) Sen behöver du inte göra så som jag gjorde med att bära det till duschen men jag tyckte det var praktiskt för ja hade en stor dusch och nära till duschen. Nu med mitt Skyline Nagarium så torkar jag bara ur ordentligt med milt rengöringsmedel och sen torkar jag rent med hushållspapper så det inte är vått. Lycka till! Jättekul med ett stort nytt hem. Man får många roliga idéer och kan göra en rolig miljö i akvariet :)

91Marran
2016-03-07 00:10
0

Jag städar mitt två gånger i månaden och mitt är lika stort som ditt. Tar ut kisset lite oftare än så. Det går bra att sätta ner hamstern direkt. :-)

Mvh
Mig