Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 4064 ggr
paula.wb
0

några frågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

min ena dvärghamster klättrar mycket på gallret och ibland tappar han taget och ramlar ner. (ganska högt) är det okej eller kan han skada sig? han har mycket leksaker som han leker med också men han gillar att klättra på ALLT! vill inte att han ska skada sig ju! om han klättrar på mig är det okej för då har ju jag koll men inte så lätt att ha koll på buren 24/7. så min fråga är om det är okej eller inte? 

sen kan han också sova på konstiga ställen som i rören eller under springhjulet, är det normalt eller? 

Jag undrar också vad för mat man kan ge dom (typ godis) morötter älskar dom. men vad mer kan jag ge? I måttlig mängd såklart :) 

På tal om ingenting så tycker jag att vissa kan skriva ganska elaka kommentarer och det tycker jag är väldigt dåligt. folk skriver ju här för att få svar på sina frågor istället för att googla allt, då man kan få väldigt olika och fel svar. 

Jag tror ingen skriver här för att dom inte bryr sig om sin hamster! så va lite snällare istället för att bli arg för någon frågar något som är självklart för dig. 

får jag någon elak kommentar så kommer inte jag vara snäll tillbaka :) 

No H8! <3 sprid kärlek inte hat! 

här kommer lite bilder på mina gosetroll :)

[eliinmeyer]
1

Om du tror att han kan skada sog så kanske du kan på något sätta in en kartongbit så han inte kan klättra högre upp, ellef något liknande, du kan säkert hitta någon video på youtube :) personer jag rekommenderar är hoppinghammy och erinsanimals :) där kanske det finns något, vet att det finns något om att få dem att sluta gnaga på gallret på erinsanimals kanal, kanske några av de sakerna funkar för att få han att sluta att klättra. Sen kanske han gillar klättringsleksaker, så testa bygg eller köpa sånna :) Sen det med att de sover på konstiga stället är normalt, min föredrar oftast att sova bakom sitt Hjul, det är ingen fara ;) Jag håller med om det att vissa är väldigt taskiga och lite för hårda då man bara ber om hjälp, detta hände mig nyligen. Klart jag vill min hamster gott, annars hade jag inte brytt mig från början ju. Lycka till med klättringen ;)

Evovva
2

Vad har du för slags Bur? Gallerburar klättras det mycket i och risken är att dom skadar sig om dom ramlar ner. Det bästa är ett akvarium . Där kan dom inte klättra och ramla.

paula.wb
0

#1 jätte bra tips! tack så mycket! :) Jag har kollat på många inlägg och det är alltid minst en dålig/elak kommentar och de är tråkigt tycker jag! skönt att du håller med mig! vi vill ju bara väl, annars hade vi inte frågat om nånting :) kramis

paula.wb
1

#2 den här buren har jag :) jag har mycket klätterleksaker och annat i den men han klättrar mycket ändå. tckte det var en stor bra och rolig Bur för hamstern

[eliinmeyer]
0

Hur stor är buren? Om du vill ha en ny Bur som inte är dyr fast bra, för att det är plast och han kan då inte klättra, så kan du köpa en samla låda från Ikea (130 l) den är billig och stor och han kan inte klättra i den. Kan kan behöva göra lock dock om du har höga saker som han kan klättra på. Bara en idé då buren på bilden inte såg så stor ut, men jag vet inte :) Har du ett annat Hjul än de på bilden, det tror jag är litet, för dvärghamstrar ska ha 20 cm Hjul (rekommenderas, men jag har för mig att 15 cm funkar också, men ta 20) Kram :)

[lillelull]
4

Hade helt klart rekommenderart dig att byta Bur, han kan faktiskt skada sig rejält, tyvärr är de små liven väldigt sköra och ramlar de fel kan de bryta ryggen och sen är ens lilla älskling borta! 
Det finns många begagnade, billiga, burar lite överallt faktiskt och man kan även ex köpa ett vitrinskåp på ikea och göra roliga lösningar.
Jag själv har haft akvarium innan som jag hittat på blocket men nu slog jag på stort och skaffade mig en sån här, mycket plats att leka och man får plats med mycket inredning då den är nästan 1 m lång men den kostade också… 🙂

Men gallerbur är inget att ha enligt mig till någon hamster.

paula.wb
0

#5 och  #6 den bilden på buren är från google, jag har ett mycket bättre Hjul annan matskål osv :) tyckte buren va cool och rolig bara och den va ganska billig men nu idag har jag städat burarna, har massa burar :) så nu har jag dom som är av plast bara och inte jätte stora. med en övervåning till (används inte nu) 

och har inrett jätte fint tycker jag :) kan lägga ut bild när min pojkvän kan hjälpa mig ta kort och föra över det till datorn för jag kan inte de hehe :) 

men tack för hjälpen! ska ta en funderare om Bur byte :) men så jag har just nu funkar med tror jag :) 

men mina är inte helt tama än så jag försöker hela tiden men dom biter mig och så ibland :( ger dom godis med handen och det tar dom utan att tveka men om jag lägger en godis i handen så kan dom hoppa upp i handen och äta godisen och sen bits mig i fingrarna :( vad gör jag för fel? kram

[eliinmeyer]
0

Du kanske gräver med fingrarna i godiset inna du lägger det i handen, så de känner fortfarande lukten av det och tror att det finns mer mat. Du kanske kan använda bara en hand till att ge godiset och en annan till att placera godiset i handen, eller använda en sked, så dina händer har så lite kontakt med godiset, jag vet inte riktigt

Evovva
3

För att få hamstern tam och inte bita så krävs det tålamod. Det som oftast gör att hamstern biter i fingrarna är att man luktar gott mat eller godis.  Det jag brukar göra är att sprita mina händer och vänta tills den starka doften är borta. Sedan brukar jag hålla på med händerna i buren, prata med lugn röst och bara vänta. Ha handen stilla när hamstern kommer fram och låta hamstern bestämma takten.

[eliinmeyer]
0

#9 är det inte farligt för hamstern om han skulle slicka på dina fingrar eller så och får i sig lite av spriten?

91Marran
0

Man kan fästa kartonghyllplan med hjälp av tandpetare. Håller bra om det är en hård kartong. Rekommenderar att du sätter dit ett till hyllplan så att han inte trillar så långt. :-)

Mvh
Mig

[lillelull]
2

.. Handspriten torkar in väldigt fort så nä de är ingen risk.. Man tar ju inte i hamstern direkt efter man"handspritat"

ÄlskarHamstrar12
1

Många skriver väldigt hårda och elaka kommentarer har jag också märkt väldigt tydligt. Tycker det är så synd att man inte kan svara på ett trevligare sätt ibland. Men även fast man försöker skriva en snäll kommentar kan den misstolkas vilket även det är väldigt synd. Gallerklättrandet: Pröva som ovan säger att lägga in mycket klätterleksaker ( dock ej för höga). Du kan även sätta in ett fallskydd. Med fallskyd menar jag att du lägger in en eller 1 eller två handunkar i buren så att dom blir som en våning. När hamstern klättrar och sen faller kommer hamstern bara falla på handduken :) Hen kanske behöver komma ut lite mer? Om du anser att han har bra med aktivering i buren men även utanför så tycker jag att du ska byta Bur. Slutar hamstern när du ger hen nya leksaker? :)

[lillelull]
3

#13 Vem är det som du anser är otrevlig och hård/elak i denna tråd och i allmänhet elak?? 🤓

[lillelull]
2

Handukar av frotte är inte bra för hamstern för de kan lätt fastna i det så du tänker på det om du ska använda dig av detta.

ÄlskarHamstrar12
0

Menade inte i denna tråden, utan mer allmänt :) #14

[lillelull]
4

#16 Då kan du inte direkt uttala dig om att " många är elaka " 
Skicka ett PM om du har problem med något ex jag eller någon annan har sagt och lös då " problemet " istället för att generalisera och säga att det är många elaka här på forumet.

Majaa12
4

#0 #13 Tror inte att någon här är ute efter att vara elak. Det kan uppfattas olika och det kan vara bra att läsa flera gånger. Att någons inlägg inte innehåller massa glada smileys betyder inte att det är menat att vara elak. Framgår det inte jättetydligt med raka ord där någon verkligen är arg eller liknande är det bättre att utgå från att det är menat för att hjälpa. Har inte sett en enda kommentar från någon här på forumet som inte vill hamstern väl. Det är skillnad på att vara elak och berätta vad som är rätt. 👍

Sen är det som #17 skriver, det är bättre att prata med just den personen det handlar om istället för att skriva att många är elaka. Det kan göra att folk drar sig från att skriva alls.

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

[eliinmeyer]
0

#18 dock tror jag personen bara pratar rent allmänt om att man kan försöka hålla en schysstare ton här. Och det behöves inte massa smileys för att se glad och trevlig ut, men tex "jag tror du kanske behöver en större Bur, för den du har nu verkar för liten" är trevligare än "du har en alldeles för liten Bur, köp en större Bur med en gång eller ge hamster till någon med vett!". Det senare exemplet kan jag se skrivs ofta. Så jag tror det var så personen menade

[lillelull]
4

Dock tror jag skon klämmer lite hos dig #19 då du ständigt påpekar att alla är irriterade och elaka här på forumet.

[eliinmeyer]
1

#20 det kanske det gör, men jag tycker fortfarande man kan säga samma sak fast på ett snällare sätt. Men eftersom du blev arg/irriterad längre upp i tråden så antar jag att du också känner dig träffad och kanske behöver tänka över lite på hur du pratar med folk

ÄlskarHamstrar12
1

TS skrev "På tal om ingenting så tycker jag att vissa kan skriva ganska elaka kommentarer och det tycker jag är väldigt dåligt. folk skriver ju här för att få svar på sina frågor istället för att googla allt, då man kan få väldigt olika och fel svar. Jag tror ingen skriver här för att dom inte bryr sig om sin hamster! så va lite snällare istället för att bli arg för någon frågar något som är självklart för dig. får jag någon elak kommentar så kommer inte jag vara snäll tillbaka :)" Jag fortsatta endast Diskutionen. Jag håller med dig till 100 att om någon är lite otrevlig så ska man självklart påpeka det till personen(på ett trevligt sätt). Skrev även att kommentarer kan misstolkas väldigt lätt och därför låta otrevliga. Nu råkar ju du misstolka min kommentar :) Och det här med att lös problemet är ju något alla måste tänka på. Jag kan ju inte sitta som någon vakt och kolla igenom alla forum för att sedan skicka PM till alla som är otrevliga. Om Jag stöter på någon otrevlig ber jag självklart den att svara lite vänligare :) #17

[lillelull]
3

Var upplever du att jag blev arg i tråden?
Jag ifrågasatte en sak, jag blev inte arg. Det är stor skillnad på detta.

Och jag sa tydligt och klart att om någon UPPLEVT eller MISSFÖRSTÅTT att jag varit arg eller hård kan ta detta med MIG eller de ANDRA "MÅNGA" ELAKA" MÄNNISKOR" PRIVAT.

ÄlskarHamstrar12
0

#18 alla har ju olika uppfattningar om vad som är elakt eller inte. Dom flesta som blir lite upprörda här vill ju som sagt oftast bara hamstern väl. Just när man är upprörd är det ganska lätt hänt att man svarar på ett mindre otrevligt sätt. Håller med dig om att man inte behöver skriva massa smylies för att inte mena något dumt. Det är en stor skillnad på te.x " du bör ta din hamster till veterinär så snart som mögligt. Din hamster verkar lida och behöver då vård." Än " Ta din hamster till veterinär genast! Du kan ju inte bara stå och kolla på när din hamster lider! Du plågar din hamster och det du gör klassas som djurplågeri!"

Majaa12
5

#19 Så har jag aldrig sett någon skriva här? Har sett liknande dock inte alls lika elakt men då är det för att hamsterägaren struntar i vad alla säger och tycker att en för liten Bur (lagligt) räcker till sin hamster. Dessutom är det en hamsterägares ansvar att läsa på allt som behövs innan man skaffar sitt djur. 

#21 Vilka av hennes kommentarer menar du? Allt det hon har skrivit i den här tråden lyckas jag inte tolka som något elakt på något sätt, någonstans. 🤔

Mvh Maja  

ÄlskarHamstrar12
0

* svarar på ett mindre trevligt sätt

[lillelull]
3

Ingen har väl  någonsin sagt 

" Ta din hamster till veterinär genast! Du kan ju inte bara stå och kolla på när din hamster lider! Du plågar din hamster och det du gör klassas som djurplågeri!

(?)(?)

[eliinmeyer]
0

#27 liknande kommentarer har jag sett i alla fall

Majaa12
4

#24 #27 Det är inte direkt det svaret man bör ge i första hand, då är det första du (#24) skriver tillräckligt. Men går det längre än så kan det vara mer åt andra kommentaren som krävs för att få ägaren att förstå. Så är det ju jätteolika beroende på vad det handlar om, en hamster som är snuvig eller som knappt kan röra sig. Det är ju ägarens ansvar att ta ett djur som behöver vård till veterinären och om det är jätteakut bör man vända sig direkt till veterinär. 🙂

Mvh Maja  

[lillelull]
3

#28 Orkar inte ha denna diskussion med dig egentligen  för du verkar ändå inte riktigt förstå vad folk försöker säga men jag tycker inte man kan likna den kommentaren som inte ens finns sagd utan är bara tagen ur tomma luften.

Det är ju så att du  flertal gånger nu rådgör dig om din hamster som är sjuk och gör tre olika trådar angående detta och inte verkar förstå allvaret och  det är ju därför folk verkligen uppmanar dig till att reagera. Vi vill ju att hamstern ska må bra så är det ju bara. Ingen annan vill ju något ont och ingen kommentar är ju skriven med uppsåt att skada dig eller hamstern, utan tvärtom. 

Sen att du säger att jag skriver arga kommentarer i denna tråd förstår jag ej för jag har absolut inte skrivit något elakt och förstår inte hur någon ens kan tycka att det är elakt.

Det är också skillnad på att skriva " ta den till veterinär omgående det är ditt ansvar som djurägare" än att skriva att du är en djurplågare.

Så kom inte här och säg att någon kallar dig för djurplågare.

( Däremot är det du kommer bli klassad som om du fortsätter lägga trådar om din sjuka hamster men inte uppsöker vård.)

[eliinmeyer]
0

#30 jag har väl inte sagt att jag blivit kallad djurplågare? Men ja jag håller med, jag orkar inte diskutera det här med dig heller för du verkar inte förstå vad jag menar så kan vi SNÄLLA släppa detta nu??

Evovva
0

Varför ska man bråka när det viktigaste är hamstrarna och att dom mår bra??

ÄlskarHamstrar12
1

Jag kanske överdrev lite i mitt exempel. Men ibland kan vissa svara på ett sätt som gör att man känner sig som en riktigt dålig hamsterägare. Vill även bara säga att med min kommentar menade jag inte att alla svarar på det sättet såklart. De flesta är väldigt snälla här vilket jag uppskattar starkt! :) Kram

ÄlskarHamstrar12
0

Jag kanske överdrev lite i mitt exempel. Men ibland kan vissa svara på ett sätt som gör att man känner sig som en riktigt dålig hamsterägare. Vill även bara säga att med min kommentar menade jag inte att alla svarar på det sättet såklart. De flesta är väldigt snälla här vilket jag uppskattar starkt! :) Kram

paula.wb
1

oj vad många kommentarer! XD 

bara för att jag har sett att många varit otrevliga i sina kommentarer betyder inte det att jag vill ta det med personerna privat! det är deras egna problem och inte mitt. 

ALLA vill hamstrarna väl här på forumet! så även om jag eller någon annan skriver något som är självklart för er så behöver ni inte svara otrevligt och på ett sätt som om jag inte bryr mig om min hamster!! kan kan peka ut MÅNGA som har vart otrevliga här och jag tycker  inte det är okej. 

om jag eller någon annan har en fråga så svara på den, men inte på ett otrevligt sätt! 

Sen har jag fått jätte många och bra svar här och det är jag så tacksam för :) förstår bara inte varför man ska vara otrevlig mot nån som ber om hjälp! 

Ni som känner er träffade kan ju ta ett djupt andetag och sen räkna till 10 eller 100 om det behövs! 

Puss på er alla goa!

[lillelull]
1

#35 #31 eller så kan ni småbarn gå ifrån internet för ni kan inte hantera kritik och ren fakta eller när man försöker ge konkreta råd utan att använda gulliga ord och tre tusen smilys. Väx upp.

[eliinmeyer]
1

#36 varför är du så arg? Att be någon gå ifrån internet för att man ber folk vara trevliga är väldigt omoget och du som vuxen (vilket jag antar att du är) borde väl veta det? Vem här har använt 3 tusen smileys eller gulliga ord? Att vara trevlig är bara vanligt hyfs och kritik och att vara otrevlig är inte samma sak. Och på vilket sätt är man ett småbarn om man ber om att bli behandlad med respekt och på ett trevligt sätt? Om någon ska växa upp här så är det du. Uppenbarligen känner du dig träffad av Paula när hon skriver att hon tycker man ska vara trevlig mot folk, så då kanske du ska tänka till lite om hur du pratar med andra. Och jag säger det igen. Du kan säga samma sak på olika sätt. Så försök att välja det trevliga sättet nästa gång :)

[lillelull]
1

Tycker bara de är roligt att fortsätta irritera er för ni är så himla jobbiga och tycker alla är elaka och jag tycker bara de är rent skämmigt. Innan ni kom till forumet med tusen idiotiska frågor så var de bättre stämning. D är ni som hela tiden lägger er på tvären för ni är typ som småbarn som blir ledsna när man inte säger allt sockersötat

Evovva
0

Varför denna pajkastning? Man uppfattar saker olika. När man som jag jobbar med barn så vet man att det jag säger till dem som jag menar som en fråga kan uppfattas av dem som att dom har gjort något fel.  Så snälla vi är vuxna människor i olika åldrar som uppfattar saker på olika sätt. Så är livet man behöver inte älta allt i oändlighet. Vore kul att trådarna fick handla om det dom ska göra. Så det är kul att gå in på trådarna. Det är hamstrarna och deras välmående som är viktigast i alla fall eller??

Cireea
1

Låser tråden!
Sådana här diskussioner får ni ta privat.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Inlägget är låst för nya kommentarer