Är hon för varm?
Idag hade hamster varit vaken hela dagen, tömt sin grävlåda full med spån o låg o sov på tom yta!!! Är hon för varm?? Har en termometer brevid buren i mitt rum som visar runt 23 grader. Försöker vädra o få in frisk luft så ofta som möjligt :( finns nått lite kylande som de kan sova på? Ser så otrevligt ut när hon sover där
Ha inte fönstret öppet i närheten av hamstern så den utsätts för drag, hamstrar är otroligt känsliga för hastiga temperaturskillnader. Draget kan dessutom ge din hamster en förkylning..
Jag tycker inte du ska oroa dig för att hamstern somnade där, det händer ibland att dom somnar på knasiga ställen. 🙂
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
En hamster gillar inte direkt kyla.. de kan gå i Dvala om det blir för kallt och de är också känsliga för drag så de inte att rekommendera att vädra massa för hon kan lätt bli förkyld. Om hamstern skulle vara jättevarm då kan den få Värmeslag ramla ihop och bli medvetslös men jag har aldrig hört de hända vid en temp på 23 grader.
Trivs din hamster i sin Bur annars? Hur stor är din Bur? Den ser ganska liten ut på bilden men jag ser såklart inte hela buren. Hur gammal är din hamster? Hur länge har du haft henne?
Jag har ett trähus till min hamster kille men han gillar inte alls att sova i hus, jag har toalätt och lite carefresh och en stor hylla i min Bur och han bygger ett litet hål och sover bakom hyllan. Han väljer att aldrig sova i huset, han har nästan aldrig sovit i hus. Har erbjudit honom alla former av hus men han uppskattar att ligga utanför eller bakom hyllan. Nergrävd till viss del men han syns ändå och tittar upp på dagarna och vaknar ibland på dagen och vandrar omkring lite. Han har en grävstuga i sin Bur som han ibland kan sätta sig och bara börja galet gräva i, han tycker det är roligt.
Vad använder du för Bottenmaterial? Du kanske ska prova med något annat än spån ( de verkar vara det du har)
Har du gjort hål i den lilla lådan på toppen? Lufthål?
Har du kollat igenom din hamster noga? Alltså, så den inte är sjuk, de kan ju vara väldigt bra på att dölja sjukdomar och har du inte en tam hamster så kan de vara svårt att undersöka den men i den mån du kan så kan du kolla igenom hamstern och se ifall det inte är några direkta saker du ser.
Och de där hjulet kan göra att hamstern fastnar med klorna och den kan även få ömma tassar, fastnar hamstern med klon kan den värsta fall snubbla å bryta benet och få sår., man kan klä de med papp på insidan, finns lite olika lösningar på detta, jag använder mig dock av ett trähjul.
Dock är det bättre med ett sånt Hjul än metallhjul såklart men näthjul är inte de absolut bästa heller.
tänkte också fråga om luftcirkulationen på grävlådan, har du något nät eller liknande i taket för att få in luft? 🙂
Jag tycker att du ska kolla igenom din hamster och sedan övervaka henne, utifall du är orolig. Skulle du märka fler avvikande beteenden, eller att hon i övrigt verkar lite slö eller hängig, så bör du kontakta veterinär.
Jag skulle däremot inte vara orolig för att hamstern valt ett tokigt sovställe en natt eller två. Sånt händer ju utan att något behöver vara fel! 🙂Jag menar, jag hade en guldhamster som jag hittade i sin matskål med jämna mellanrum under hela hans liv och då blev han ändå gammal. 😉
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Min nuvarande hamster han gillar att somna på min hals och gör de nästan varje natt om jag är vaken sent 😍
Så det kan helt enkelt vara som #2 säger att hon bara vill sova där.
Haha ja min lilla kille sitter ibland i sin matskål och sen märker man att han somnar till lite om de är mitt på dagen..
Hur har det gått med din hamster TS?