Hamster fastna - måste skriva av mig
Jag gråter än… Nyss lät jag min hamster springa fritt på golvet då han gick bakom min byrå. Han kunde komma ut men sedan fastnade han på något vis så fötterna inte nuddade marken. Han skakade på både fötter och händer för att komma loss.. Tillslut fick jag honom loss och då bara grät jag.. :( jag fick verkligen panik och behövde skriva av mig..
Ta det inte så hårt på dig själv! Olyckor händer. Huvudsaken är att han mår bra och inte är skadad. Det brukar se mycket otäckare ut än vad det är. Jag blev själv jätteorolig när jag hittade mitt marsvin på golvet efter att han försökt hoppa in till de andra marsvinen, men han mådde bra! :)
Ett tips är att sätta för ställen han kan fastna på med ex någon bok/träkloss/galler med små hål så är risken väldigt liten för framtida olyckor. Det märks att du bryr dig om din hamster eftersom du blev så orolig för hans skull och det är både en fin och viktig egenskap 🌺
Tack så mycket grejen är att han även försöker klättra på sin samla lådas väg och komma ut hela tiden så mår även dåligt över det :/ men ännu en gång tack! Byron var inte helt tryckt mot vägen det var därför han kunde komma in där.
2# I feel ha eller vad man ska säga.. Min första hamster var expert på att ta sig ur sin Bur. Hon lärde sig öppna gallerdörrar, så jag köpte en plast Bur.. Efter 2 timmar var det ett hål lika stort som min hand i väggen på den. Köpte en ny, trög gallerbur vilken hon även den lärde sig öppna, så i slutändan fick vi ha hänglås på buren D: men det gick jätte bra XD 0# Förresten, ta det inte så hårt c: Som tidigare sa, olyckor händer och huvudsaken är att han mår bra O inte är skadad.. Fick panik också när min första hoppade ner flertal gånger från 1meters byrån som hennes Bur till en början stod på, men hon mådde bra! Och som sagt, ställ för någon planka, bok eller något för ställen där han kan fastna.
Har du hittat någon lösning? :)
Har henne springandes i badrummet istället. Jag trodde att byrån var helt stäng på bakstidan med men såg sedan att det var som hål längst nere :/ annars kan jag ju bara trycka in byrån ordentligt och sedan låta honom springa i mitt rum :) eller menar du med att han försöker klättra på sin samla lådas vägg?
Då hoppas jag att avloppet och andra kryphål är tilltäppta ordentligt! Du kan pröva att skjuta in byrån ändå in till väggen och se om det hjälper något, eller kanske pröva att dra ut den ett par centimeter så att han kan gå bakom. Det kanske är lite spännande :) Kommer han upp ur lådan? Man kan lätt fixa ett bra tak med ex. hönsnät.
Nej han kommer inte upp ur lådan. Men tycker det är smartare att låta honom springa i badrummet för där är det renare ( inga småsaker på golvet och så) Han är van med gallerbur så det är därför han försöker klättra på lådans vägg, Tror han är understimulerad :/ Men ska beställa hem Hjul och andra grejer till honom snart :) #6
Okej! Ja, det låter som en bra lösning sålänge han inte kan smita ner i avloppet för det blir betydligt mycket krångligare än om han är bakom byrån. Bra att du har en plan för att göra det bättre för honom! Vad har du för inredning? Man kan med fördel gå ut i skogen och plocka både blåbärsris, sten och grenar som de kan gnaga/klättra på :)
Jag tänkte faktiskt gå ut och plocka grenar och stenar sedan frysa dom & lägga in i buren :) ska även försöka ha honom ute 1 timme varje dag i golvet och även bygge någon hage :) igår satt jag med honom 45 min i toaletten :)
Men vad roligt! Det kommer han säkert att tycka jättemycket om! Fortsätt så! 👍
Han är väldigt aktiv & därför har han mycket spring i bena så jag tror att Hjul + vara ute på golvet/hagen kommer bli mycket uppskattat!
Det håller jag med om! Uppdatera gärna om hur det går :)
Självklart jag jag göra det! Kan även tillägga att jag fixat några hemmagjorda leksaker och tänkte köra lite agility :D tänkte även göra en hage men har inte tillräckligt höga kartonger :/ vet inte om jag hinner ta ut honom idag för nu på vintern vaknar han typ 12-1 ;/
#13 Vad roligt! :D Kan du inte använda dig av böcker, hyllor, skokartonger eller annat? Kan du inte försöka lära honom att vakna vid en mer passande tid? :)
Ett tips är att köpa mycket "leksaker" och inredning och tuggleksaker och lägga i buren så att han har mycket att göra så han slipper hoppa mot väggen.
Hello It's Me... :3
Min hamster är helt galen i att klättra men jag har ett väldigt stort problem och det är att han gnager sönder gallret på sin Bur! Vad ska jag göra?😢
#16 Har den tillräckligt med grenar och annat att tugga på, samt leksaker och aktivering? Blåbärsris är väldigt uppskattat hos marsvin. Ett akvarium kanske skulle vara bättre för den annars?