Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
Läst 521 ggr
mullsi
1

dvärghamster på intåg, ensam?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Det var ett tag sen jag hade hamster. Har numera tamråttor. Men jag har fått agera jourhem åt en liten grabb (född 14/10). Jag har bestämt mig för att behålla honom, och tänkte då om han vill ha en kompis. Men jag har aldrig satt ihop 2 förut, och vet inte några uppfödare i Stockholm. 

Vad bör jag tänka på? Vill inte köpa ifrån ett zoo, så om någon kan rekommendera någon uppfödare vore det bra :)

Detta är grabben, han är även vit på magen, är han vintervit tro?

Tack på förhand!

mullsi
0

Oj, Menade att jag misstänker att han är Cambell. :)

Olivia8383
0

Om han är från djuraffär så är det mest troligt att han är en Hybrid, en blandning mellan campbells och vintervit. Är han från uppfödare så vet tror jag att han är vintervit, är inte så insatt i dvärghamstrar. I Stockholm vet jag att eldängens finns och roslagens. Kolla på Svenska Hamsterföreningens hemsida: www.hamsterforeningen.se ;)

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

Olivia8383
0

Som sagt så vet jag inte vilken art han är ;)

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

mullsi
0

Ja han är från zoo tyvärr :( men, de båda arterna vill väll i vilket fall som helst ha en polare? tack :)

Olivia8383
0

Ja de båda ska bo 2 och 2. :)

Scorpio97
1

#4 Ja, båda arterna bör ha en kompis, dock är det viktigt att du listar ut vilken art din hamster är först. Campbells och vintervita har nämligen lite olika "språk", så om man försöker sätta ihop dom med varandra slutar det väldigt lätt i bråk. Det är  även därför det kan vara svårt att sätta ihop en Hybrid med en kompis, eftersom man inte vet vilken av arterna den är mest lik i beteende. 

Det är dessutom ganska svårt att se skillnaden, men prova att ta lite fler bra bilder så kanske någon här kan lista ut vilken art det är. Vet du vilken djuraffär han är ifrån? Några få djuraffärer tar in från uppfödare, men dom flesta tar in från grossist.

Ska du skaffa en kompis bör det vara en liten unge. Man kan prova att sätta ihop dom på neutral yta. En annan metod är att dela buren i två (med något där dom kan se och känna lukten, men inte röra varandra) och sedan byter man sida på dom flera gånger per dag. Deras lukter blandas då och det kan bli enklare att få dom att funka ihop. När dom bor ihop bör man ha en stor Bur, med två av allt (två vattenskålar/flaskor, två hus, två Hjul osv). Sen är han ju fortfarande ganska ung, vilket ökar chansen att han kan tillåta en kompis.

Många uppfödare kan dessutom ta tillbaka ungen om det inte skulle funka. Uppfödare brukar dessutom ha vana av att sätta ihop hamstrar och kan hjälpa till med tips och råd.

//Jessie

mullsi
0

Jag ringde till zoot, och de sa att det var en sibirisk dvärghamster, det är väll samma sak som vintervit?  

#6 vte du hur de"pratar" allstå om det är några stora skillnader.

Scorpio97
1

#7 Sibirisk dvärghamster är ett namn som djuraffärer hittat på. Det kan vara en campbells, vintervit eller Hybrid. Men då är din troligtvis från grossist, alltså en Hybrid.

Jag vet tyvärr inte hur olika dom pratar eller om det går att lista ut på beteende vilket "språk" den pratar. Det finns ju folk som har lyckats para en campbells med en vintervit så dom kan inte ha jätteolika språk, men risken är som sagt större att dom börjar bråka.

//Jessie

mullsi
0

Så jäkla trist att zoo kan sälja djur, blir så mycket korsningar och skit :(

Men är det bättre att prova med en liten ifrån en uppfödare och se hur det går, eller ska man låta grabben förbli ensam?

Scorpio97
0

#9 Ja, djuraffärer borde inte få sälja djur :/

Jag skulle prova, men prata med uppfödaren först och kolla om den kan ta tillbaka/köpa tillbaka ungen om det inte skulle funka. Det kan ju hända att han är jättelätt att sätta ihop med en kompis, och hamstrar har väldigt stort utbyte av varandra så jag tycker man bör prova.

//Jessie