Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 870 ggr
Mirre395
0

Alldeles för liten

Hej! Jag har en liten vintervit filur som bor hemma hos mig i en stor och rymlig Bur med massa leksaker och aktivering i. Han är 1 år( +4veckor) och är hur mysig som helst. De sista månaderna har jag lagt märke till att vikten har rasat och nu är han en pojke på 46g. Det låter inte mycket kanske men förr att vara Puff (hamstern) så blir jag väldigt orolig. Puff är en stor dvärghamster till formen och i sina bästa dagar låg han mellan 60-68 utan att vara det minsta tjock/överviktig. Han var faktiskt som mest aktiv då. Nu är han väldigt spinkig och trött av sig. Samtidigt är han otroligt kräsen, mer än förut. Han äter inte normalt utan plockar endast ut det andra godaste. Jag ger honom också lite onyttigare saker för att öka vikten men det blir bara värre för nu äter han nästan bara jordnötter och cocos. Nu till frågan. Jag är som sagt otroligt oroliga för min lilla ögonsten och undrar vad jag kan göra. Han sover mer men det tror jag är pga årstiden. Några tips? Jag uppskattar verkligen svar och skulle bli väldigt tacksam om någon kan hjälpa till. I januari sja jag till veterinären för undersökning ( han har råkat för ännu en ögoninfektion) så då kan jag även ta upp detta. //Miriam och Puff:)

[Pomelo & Gigi]
0

testa lite olika saker och se vad han gillar om det är akut köp hem lite baby mat och låt hon äta det så han får i sig någonting ta en med kött i så han får i sig proteiner och en sak till om du ger honom blandningar tar han bara det han tycker är gott asså inte de han mår bra av (pellets) och då får han inte i sig protein testa att köpa hamster pellets och ge hamsteblandningen som godis

Mirre395
0

#1 Jag ger redan ganska stora mängder protein ( mjölmaskar, hundfoder, hundgodis) och vill inte ge gör mycket heller, jag har hört att hamstrar inte ska ha för stora mängder protein för att hålla sig friska. Barnmat testade jag för ett tag sen men det hatade han. Tror ni att man kan prova med välling?

LillyAmanda
1

Jag ger havrevälling till min och han älskar de. Prova ge olika sorters Barnmat. Det kanske va just den sorten han inte gillade.

**//Amanda

Mirre395
0

#3 tack för svaret! Jag ska prova välling i helgen;) Barnmat med. Kyckling fick han innan. Det ska väl inte vara något fel på det?:)

Besthamster
0

Hur mycket ska en dvärghamstrar väga? (Helst)

Dvärgvädur
0

#5 Privatuppfödda ca 55-65 gram

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Mirre395
0

Imorgon ska vi handla välling:) Idag såg jag att han endast vägde 44g och börjar bli riktigt orolig. Hoppas att det blir bättre:)

Mirre395
0

Hej, jag puttar upp tråden då jag behöver fler tips. Han nappade på välling och får det+cocos flingor varje dag. Ändå har han gått ner till 41/42g och jag börjar få panik. Han verkar vara stressad och jag vet inte vad jag ska göra nu. Jag antar att Barnmat inte är hans grej för jag provade två sorter och han rörde inte en enda av dem. Några tips? Börjar som sagt få lite panik över hu detta ska sluta! Jag fick en tanke om diabetes eftersom att det kan förekomma även för vintervita men jag använder en diet (nästan helt) utan socker. Han kissar ovanligt mycket vad jag kan se. Tacksam för svar!

Majaa12
0

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Tina Torstensson
0

Har du kollat tänderna? Om de är för långa så kan de inte äta och går ned i vikt. Om du inte ser någonting fel på tänderna så måste du ta honom till veterinären med en gång.

Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM

[Ingunn_1969]
0

#8 Testa om han har socker i urinet. Har han det så tyder det på diabetes.

Testa socker gör du genom att köpa stickor på apoteket. Keto-Diastix brukar jag köpa, det är de som finns på apoteken här i Gävle. Diastix räcker egentligen, om du får tag på det.

Sätt hamstern i en ren och torr plastlåda. Vänta tills han har kissat. Doppa sedan stickan i urinet och läs av på märket som visar socker. Det är ljust blått ursprungligen, har de diabetes brukar det bli mycket mörkt brunt på bara några sekunder.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Mirre395
0

#10 Hans tänder är inget problem. Dem är inte för långa och han har inget problem med att slipa dem heller. Tack ändå! #11 tack så jättemycket. Jag ska köpa det så fort som möjligt. Nu bor inte jag i Gävle utan i Stockholm men det borde finnas hör med:) Vet du om vigtnedgång är en av symtomerna av diabetes så att man inte kan göra något eller är det inte försent än? Har du några tips om att få honom att öka i vigt annars. Jag vill verkligen inte att han ska ha diabetes men finns det överhuvudtaget något botemedel?

Mirre395
0

Putt

Dvärgvädur
0

Äter han lika mycket som vanligt? Har han gömt all mat någonstans?

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Mirre395
0

#14 han verkar äta basfodret som vanligt men är inte så pigg på grönsaker längre. Sen är det väl det att han är mer kräsen och äter endast saker han gillar men jag har ingen lust att prioritera det nu när han redan är underviktig. Han är lite knasig och äter maten ibland i matskålen (han hamstrar inte utan sitter och äter) och ibland tar han det till boet så det är svårt att se.

[Ingunn_1969]
0

"12 Ja, viktnedgång är ett av symptomen som kan tyda på diabetes. Törsten gör att de dricker mycket vatten, vilket ger mättnadskänsla/full mage. Diabetessjuka djur kan ofta ha ganska stora magar men vara smala i övrigt. Dåligt humör och trötthet är också symptom. När de blir riktigt sjuka blir pälsen tufsig och sjuka djur attackeras oftast av burkompisar.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Mirre395
0

#16 Okej, han har tyvärr mist sin vän så bråk är inget problem:( Jag har märkt att han har varigt tröttare och som du nämnde en aning tilltufsad i pälsen. Han gick faktiskt upp 2g sen igår och verkar må bättre idag. Tack för svaret!