Vilken ras till nybörjare?
Hej! Jag har en dotter som snart fyller 8 år och hon önskar sig verkligen ett djur och häromdagen var vi i djurvän och sprang på dvärg hamstrar. Hon blev kär! Jag har läst lite nu och ser ju att det givetvis är mycket bättre att köpa från uppfödare. Ska försöka se om det går att hälsa på någon också så att både dottern och jag får känna lite hur det är med de små djuren, hur man håller osv. Vill se dottern med dom innan jag bestämmer mig så hon inte är rädd för att hantera de om vi väl har djur hemma. Vi måste veta vad vi ger oss in på. :) Jag är mest orolig för att bli biten och då kommer nog inte jag vilja hålla på med dom sen. Här läste jag också att hamstrar från uppfödare är att föredra då dom är handtama från början. Tror att jag vill ha Campbells, vad tror ni? Tack för hjälpen! :)
Du har gjort helt rätt som tänker köpa från uppfödare, inte bara för att de är handtama utan för att då vet du vem som har fött upp den, får möjlighet att prata och lära känna hamstern och dessutom erbjuder i princip alla uppfödare livslång support. Vilket är toppen när man är nybörjare 🙂
Jag kan tyvärr inte uttala mig om dvärghamstrar då jag sysslar med guldhamstrar men gå in på svenska hamsterföreningens hemsida och titta på de registrerade uppfödarna och kontakta dem. Lycka till!
Tack, ja det känns bäst så på flera sätt. :) Jag har kollat lite och skrev till en som finns i Norrtälje igår så nu väntar jag på svar, jag vill gärna köpa från en rutinerad uppfödare som har bra djur med bra gener. Att få stöd och tips vid behov är guld värt som nybörjare! :) Tack för att du tog dig tid att svara!
Något att tänka på med campbells bara är att vissa av djuren vaktar sin Bur och kan också bitas i buren. Jag har haft två st, varav en inte ville att man var i buren och grejade så då kom han fram och bet i fingrarna. Min andra hane är dock hur underbar som helst, har aldrig bitit och bryr sig inte ett dugg om man är i buren och grejar!
Tack Kimmey för ditt svar. :)
Ja ok, är det vanligt att dom bits/vaktar sin Bur?
Biter dom hårt…? :/
Jag vill ju inte ha ett djur som vi sen är lite rädda för att hålla på med, då fungerar det ju tyvärr inte för varken djuren eller oss. Givetvis förstår jag att alla djur kan försvara sig om dom blir trängda osv men det ska ju inte behöva hända om man tar hand om dom på ett bra sätt med respekt för dom.
Jag tror att det är vanligast hos just campbells, men som sagt. Har ju en kille som sagt en helt underbar campbell också. Ungdjur bits mer än äldre djur då dom "smakar" på nya saker med tänderna, så det är inget konstigt om hamstern skulle bitas lite i början.
Dom kan bitas hårt (så det kan göra ont..), helt beroende på situation. Därför ska man helst prata med hamstern så att den vet att du är där innan du tar upp den så att du inte bara stoppar ner händerna med en gång, för då kan den blir rädd och bitas.
Ok, då vet jag.
Ja, vi får väl se hur det känns när man väl är hos någon och kan hälsa på och träffa dom på ett lugnare ställe än i en djuraffär.
Det finns fem arter av hamstrar. Guldhamster, samt fyra dvärghamsterarter.
Guldhamstrar ska bo själva, och är rätt mycket större. Många rekommenderar därför dom till nybörjare, och speciellt familjer med yngre barn. Dom är lite mer att ta i (även om man såklart ska hantera dom bra ändå), och eftersom dom ska vara ensamma så behöver man inte oroa sig för bråk. Jag har ingen egen erfarenhet, men efter vad jag har hört så är dom lätta att få handtama och väldigt trevliga.
Rysk Vintervit/VV. Passar bäst i par, och är väldigt trevliga och lätta att få handtama.
Campbells. Passar bra både i grupp och par. Ungefär samma temperament som Vintervit. Har större risk för diabetes.
Robotovskis. Passar bra i grupp eller par. Minsta arten, och svårare att få handtama. Mer en "titta-på-i-buren/rasthagen"-hamster. Inte lika vanlig som VV/Campbells.
Kinesisk. Funkar tyvärr sällan i par/grupp, men det är faktiskt lag på att dvärgar ska ha en kompis så jag anser att man åtminstone ska prova. Vet tyvärr inte så mycket om deras temperament. Ovanlig.
Jag har haft en VV, två Campbells och tre robbar och till barnfamilj skulle jag rekommendera VV eller Campbells om ni vill ha dvärghamster. Enda hamstern som har bitit mig är robbe-honan, och det var för att hon blev väldigt mån om reviret efter att hon fått ungar (fick olika kön från djuraffär, tyvärr, vilket resulterade i ungar. Köper bara från uppfödare numera). VV:n och Campbellsen har varit underbara och inte nafsat något. Köper man från uppfödare och inte stör hamstern när den visar att den vill vara ifred samt hanterar den rätt, så är det liten chans att bli biten.
Från uppfödare är det dessutom mindre risk att dvärgar börjar bråka, och om dom mot förmodan skulle göra det, så är det många uppfödare som kan ta tillbaka en och erbjuda en ny unge att prova med. Det är dock bra att ha en ordentligt stort Bur (jag rekommenderar största SAMLA-lådan från Ikea), och gärna två av allting: hus, matskålar, vattenflaska osv för att minska risken för bråk.
//Jessie
Skulle inte heller rekommendera robbar, just för att dom är så små och spralliga. Har haft 7st och de är verkligen inte hamstrar man kan gosa med, utan mer titta på.
Tycker verkligen att du ska åka till uppfödare och hälsa på, så ska du nog se att ni hittar en liten plutt eller tre som fångar ert hjärta :)
Ja, jag har läst en del nu sista dagarna och förstått att det krävs lika många av varje sak som man har individer i buren. :)
Sitter just nu och tittar på burar också och inser att de flesta ser ut som cirkustält… jag vill egentligen ha en bra, enkel och stor Bur men sen inreda med naturmaterial, dvs köpa de som finns i trä och annat när det gäller hus, trappor, Hjul m.m.
Tack, hoppas att jag hör ifrån den jag mailade till snart för dottern tjatar hål i huvudet på mig snart när jag nu råkat avslöja att jag själv letar information och fakta om vad som krävs för dvärghamstrar i familjen. ;)
Försöker tala om att även uppfödare har semester. :D
#9 Som Bur rekommenderar jag ett stort akvarium, eller största SAMLA-lådan (: Köpta burar kan se roliga ut, men dom är oftast väldigt dyra om man jämför med SAMLA:n. En duna-bur i samma storlek går på minst 500kr, medan SAM;LA:n kostar 149kr. Många är dessutom väldigt svår att inreda och städa.
Bra att du tänker satsa på naturmaterial. Plast är ju inte så bra att tugga på för småttingarna. Hjul finns faktiskt i trä, kan dock bli besvärligt att rengöra om (när) hamstrarna kissar i det. Sen måste man faktiskt inte ha Hjul heller om man inte vill.
//Jessie
Jag tycker att det ser så tråkigt ut med de stora plastbackarna… även om dom är billiga, men jag kanske är trångsynt. ;)
Ev. försöker jag se på Blocket om det finns någon begagnad Bur som är i bra skick och sen köper jag ändå inredningen separat. Ska kolla lite vad som finns när det väl är dags (om det blir nåt). :)
Nej det känns ju inte alls naturligt att inreda med bara plast i buren, och som sagt de gälla färgerna är inte riktigt min melodi. :D Har sett Hjul i trä i affären men att dom skulle kissa i det hade jag inte ens tänkt på, haha.
Jag trodde att dom behövde Hjul i buren?
Sett att många har lekhagar åt dom också som dom är ute i varje dag, det kanske räcker med Hjul i den då? Då får den vara i plast om det är i den bara. ;)
Kan man ha dom utomhus vid bra väder? Då menar jag skyddade under t.ex. själva gallret bara från buren, så att dom har gräs att äta fritt t.ex. :) Det kanske inte är något som dom själva uppskattar så mycket som man som människa vill tro. :D
Tillägg till min fråga om utomhus här ovan, jag menar att det är i närvaro av en vuxen som sitter med på gräset bredvid och inte att dom lämnas själva på tomten. :)
Jo, lådorna ser ju rätt tråkiga. Jag har duna-bur åt min nuvarande dvärg (Campbells, hans bror dog tyvärr så han bor ensam). Vore inte mitt första val, men jag bor hemma och mamma anser att man ska ha en hamsterbur åt en hamster och "inte en låda". Annars skulle jag helst vilja ha akvarium (: Ser fint ut, hamstern kan se ut och man kan välja ett ordentligt stort.
Du kanske redan vet det, men gallerburar är inte så bra. Och om du skulle välja att köpa guldhamster istället för dvärg, så måste du desinfektera begagnade grejer ordentligt pga papova-viruset. Det kan ju dock vara bra att göra om du skaffar dvärg också.
Har man stor Bur och hamstern får komma ut och springa i rasthage varje dag, så behövs inte Hjul alls, om man inte har en väldigt aktiv hamster. Vill du ändå ha det i rasthagen så rekommenderar jag flying saucer/tefat framför ett vanligt Hjul. Ger något mindre belastning på ryggen.
Man kan ha dom ute om det är rätt väder. Det får inte vara direkt sol, blåsigt, regn. Såklart måste man passa dom noga då. Brukar vara uppskattat. Annars kan man plocka gräs och örter och ge dom i buren också.
//Jessie
Ja, det har du rätt i, akvarium ser jättefint ut! Kanske ska kolla på nåt sånt alternativ istället… Blir ju mer cleant då. :)
Jag läste att gallerburar inte är så bra, men därför blir jag också lite förbryllad när alla burar jag hittar har rätt mycket galler…
Visste inte om viruset, men mycket bra att veta, tack!
Ja det hjulet har jag sett, bra tips!
Ok, ja precis jag förstår ju att det finns faror men även rymningsrisker. Ja det klart, så kan man ju också göra, ta in lite natur. :)
Tack för alla dina svar, det är guld värt för mig som nybörjare! Jag vill inte ge oss in i något som vi inte vet vad det innebär. :) Finns ju så mycket frågor som dyker upp titt som tätt ju mer man surfar runt och läser/tittar. :D
Ja, man kan ju kika lite efter akvarium på blocket och så. Ibland finns det jättebilliga om dom har fått någon liten spricka så att dom inte håller vatten längre.
Det är tyvärr inte så många som har tänkt på nackdelarna med gallerburar, eller resonerar "djuraffärer säljer dom, så dom måste vara bra" eller "inget har ju hänt än, så". Hamstern kan dock få stora skador på nos och tänder om dom gnager på gallret, och dom kan faktiskt få livshotande skador om dom klättrar och ramlar ner.
Jag tycker det är underbart att du tar dig tid och frågar, så fråga på du. Det är alldeles för många som bara går in på en djuraffär och köper en hamster och litar blint på vad personalen säger. Och det blir oftast inte så bra. Så det är bara roligt att kunna hjälpa! (:
//Jessie
Ja, började leta direkt. :D
Men det är bra med något slags lock gissar jag ändå så man helt plötsligt inte har dom på upptäcksfärd. :)
Nu blev jag helt inställd på akvarium/terrarium istället för Bur. :) Kanske är lite bökigare att städa dom men hellre det och friska glada hamstrar.
Jo men precis, det är ju galler på "alla" burar så jag har tyckt att det är lite skumt.
Åh tack, jag vill ju inte bli den som sen kommer och inte kan ta hand om djuren för att jag har köpt ett som vi tyckte var gullig och såg söt ut i buren på djuraffären.
Jag själv har haft kaniner när jag var liten men såhär när jag tittar i backspegeln så hade vi nog behövt mer information om dom innan även fast dom inte for illa på något sätt. Nu som förälder själv så vill jag visa dottern att det här är något som vi alla måste ta på allvar om vi ska ta oss an djur som är helt beroende av oss för att dom ska må bra och ha det så bra man kan ha det.
Hon sitter själv och letar information och tittar ut platser, skriver listor på vad dom behöver ha i sin Bur.
Så nästa steg är besök hos någon helt enkelt. :)
När vi var i affären igår så frågade jag just om det är så att dom behöver en kompis eller om dom lever ensamma och hon sa då att "nej de här hamstrarna lever bäst själva" och så pratade vi lite mer om Allmän skötsel. Senare googlar jag, hamnar på denna sida och ser att det är LAG på att dom ska leva med en kompis. För de i affären var inte t.ex. guldhamstrar som jag nu lärt mig ska leva själva utan just "hybrider" som där på skylten kallades vintervit.
Skrämmande att det är ju just till såna ställen som barnfamiljer/vanliga människor söker sig spontant om man ska titta efter något litet djur och så står dom där och ger ut helt fel information.
Till din dotter, skulle jag nog dock rekommendera en guldhamster, tycker dom är mer pålitliga än dvärgar :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Ja, man bör göra ett lock av galler eller nät (: Har själv haft en hamster på rymmen, och det är inte roligt.
Vissa duna-burar har bara galler i taket, men det är tyvärr dom mindre varianterna. Dom större har även galler på sidan verkar det som. Väldigt synd.
Jag fick kanin när jag var liten, och läste på rätt mycket. Tyvärr läste jag i gamla böcker från biblioteket, så nu i efterhand fick den kaninen inte riktigt rätt skötsel. Han fick lite hö varje dag, och massa gnagarblandning och frukt.. Min första hamster var som en ensam VV, och då litade jag helt på djuraffären. Sen hittade jag hit till hamster iFokus, ändå köpte jag från djuraffär när jag ville ha robbar. Lärde dock mig läxan när jag hittade hamsterungar i buren efter några veckor. Nu lyssnar jag inte på djuraffärer alls, och alla hamstrar från och med nu ska komma från uppfödare.
Det är tråkigt att djuraffärer ger så felaktig information. Men det är för att många djuraffärs-hamstrar bråkar, och det blir dålig publicitet för djuraffären om dom säljer hamstrar som bråkar. Sen tjänar dom mycket pengar på att säga att saltsten, hamstervadd och plasthus är livsviktigt. Och djuraffärer tänker ju tyvärr främst på vinsten, inte djurens bästa. (Dom flesta djuraffärer i alla fall, såklart finns det några bra också)
Det låter som att ni kommer bli ett utmärkt hem för några små hamstrar (:
//Jessie
Jo precis, det är ju för deras vinnings skull dom säljer (som du säger, de flesta affärer) och det är mycket tragiskt.
Såg en bok som jag tänkte köpa till dottern om hur man tar hand om hamstrar men såg att den var skriven 2004 så jag skippade den. :D
Det var nog så vi tog hand om våra kaniner också tror jag, minns knappt. Men information, rätt information, är väldigt viktigt. Är mycket glad att jag hittade hit. :)
Tack!!
Fiona1234
Vad menar du med pålitliga? :)
#20 Då dvärgar lever ihop så är dom alltid på sin vakt, har en här hemma som jag får ett nyp av titt som tätt, vilket gör att som första hamster till din dotter kan göra att hon lätt blir rädd :) Tycker guldar är mer stabilare och inte så fladdriga som dvärgar, svårt att förklara men tror dom flesta vet hur jag menar ;)
Ok, tack Fiona för ditt inlägg. :)
Det är lite svårt att bestämma sig tycker jag faktiskt.
Fick precis höra från en kompis att hon föreslår marsvin eller råttor istället för att dom är mer "keliga" och inte springer runt så mycket bara.
Det är mycket att ta in. :)
Om du inte vill ha ett sprungit djur, så rekommenderar jag helt klart guldar framför dvärgar. Dvärgar är underbara och mysiga, men sitter inte still ofta ;)
Där måste jag nog säga emot Fiona. Tycker det snarare beror på indviden och vilken dvärgart man väljer. Robbar är spralliga, ja. Men Campbells och VV kan vara minst lika lugna som guldar. Det finns mer aktiva också, men det gör det nog hos guldar också. Min nuvarande Campbells sitter hellre i min hand och gosar än springer i rasthagen, och är väldigt lugn.
//Jessie
Det är nog helt klart en smaksak. Mina dvärgar är pigga och mycket mer framåt än mina guldar. Min ena dvärg är det mycket fart i medans den andra är lite segare och lugnare. Beror helt på individen, som du sa.
Men för en 8-åring så kanske det lite mer aktiva och ''springigare'' djuret inte direkt passar, sen så är guldar betydligt större och mer att hålla i.
jag tycker också att dvärgar är lite spralligare än guldar men det är till individ till individ som du sa Scorpio97
SVEA
Har en kinesisk dvärghamster med underbart temperament, kunde smaka på fingrarna i början men nu vet han att det är jag och vilket som är maten i handen och inte 😉 men farligt ont gör det inte, räcker att jag säger aj så fattar han.
Han bor ensam och trivs allra bäst så, han bråkade med sin förra kompis innan han flyttade. Kinesen är dvärgen med den längsta svansen, jag köpte han på Arken men då hade han kommit från en uppfödare med kineser. De var dock svårsålda pga av svansen dessutom är hanen kanske inte så jättesnygg med sin ''extra'' bakdel (pung). Men det förbi ser man! No problem! 😃 De är små ''klätterapor'', superduktiga klättrare och enligt mig smarta. Älskar att gräva och rota runt, väldigt nyfikna. Iallafall min pojk. Dock är de ovanliga som sagt, men det finns nog någon/några uppfödare i landet som jag sett.
Har även en guldis som är jättego men han är inte så gammal än, nyfiken och lätt att hålla i. Han vågar jag ha på golvet löst under uppehåll medan jag har kinesen i en hage.. han är så liten, smal och supersnabb så han hade nog försvunnit även om han är tam 😮 Min guld har aldrig bitits (kommer från uppfödare, medlem här!) men han är fortfarande mer för sig själv och inte så sällskaplig av sig. Men alla är olika. Matglada och roliga att titta på. Uppskattar ofta när man ger de nya saker att hitta på.
Guldhamstern är lättare att hålla enligt mig då, men min dvärg är mycket mer livligare och älskar att sitta i handen och äta. Men de är roliga och superintressanta små varelser! ❤️ (Nu blev det en novell.. ☺️)
// Med vänliga hälsningar, Felicia 
~ Ett hem utan hund är bara ett hus ~
Guldhamster inte dvärghamster
Jag tycker cambell låter som en jätte bra ide
eftersom ni är nybörjare så har jag lite tips och sånt ni behöver veta.
saker ni behöver och saker som är bra att ha
Bur (så stor som möjligt) jag rekommenderar verkligen Duna burar finns på Zoo.se från 400 kr.
matskål och vattenflaska
hus ju fler desto bättre
hjul
om ni ska skaffa en cambell rekommenderar jag sandbad och mycket strö så den kan gräva
tunnlar t.ex. toarullar
leksaker (man kan göra egna av toarullar,kartonger mm)
några bra saker att veta:
Det finns 5 olika hamsterater (guldhamstrar som lever ensamma, campbells som lever i grupper, vintervita som lever i grupper, robovski som lever i grupper och kinesisk som lever ensamma) det finns också hybrider (blandning av campbell och vintervit) som ofta säljs i djuraffärer
hamstrar är nyfikna och vill alltid ha något att göra man ska minst (tycker jag) låta hamstern vara ute ur buren i 20 min om dagen ett tips är lekhage. Istället för att köpa en hamsterblandnig (foder) kan man göra sitt eget (hundfoder innehåller mycket protein och kött,havregryn,nötter,undulatblandning mm inte majs). Ge inte hamster hamstervadd eller bomull eftersom de kan fastna och dö i det ha istället toapapper som bo materia. ge inte saltsten till hamstern.FRÅGA INTE EN DJURAFFÄR OM TIPS de vet oftast inte så mycket och ger ofta ut fel information. Städa inte buren för ofta eftersom varje gång man gör det är det som om hamster kommer till en ny plats och det gör de stressade jag tycker man ska städa buren 1-2 ggr i månaden inte mer.
#29 Tråden är ca 4 månader gammal, tror att TS har gjort sitt beslut.
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus