Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 443 ggr
Aja85
0

Första dvärghamstern

Hej!
Som rubriken säger, så har jag skaffat mig min första dvärghamster. Är lite saker jag undrar över. Hur vet man om den bits för att den är arg eller för att den "smakar" på en? Också, är det vanligt att de är väldigt aktiva? Kom hem med min igår eftermiddag vid 15-tiden, och hon var redan vaken i djuraffären. Sen höll hon på med sitt Hjul hela kvällen också. Vet att hon sov vid 1-tiden inatt dock. Det luktar lite speciellt ( ungefär som varm urindoft) i hennes Bur. Är det så för att hon brunstar eller har helt enkelt alla hamstrar sin egen doft?

Surpan
0

Gällande bitandet och hyperaktiviteten är det något vi aldrig blev av med hos vår djuraffärsdvärg. Han är fortfarande likadan nu, två år senare.

Lukten vet jag inte riktigt med, alla djur luktar ju lite. Speciellt om de inte är rumsrena. Upplever du att det luktar mer än vad som vore "normalt"?

/Surpan

Aja85
0

Aj då. Är det så illa att ni inte vågar ta upp honom? Hon biter mig så det blöder om hon får hålla på en stund. Vägrar nästan att släppa handen när jag dra bort den. Hon biter på alla saker, precis som om hon undersöker. Men när hon biter mig så funderar jag på om hon vill kolla om jag går att äta eller är sur på mig. Har som sagt, aldrig haft dvärghamster förut, så jag vet inte vad som är normalt beteende.

Vet inte vad som är normalt för en hamster att lukta. I min guldhamsters Bur luktar det bara när han har kissat. Och den guldisen jag hade innan det, i hans bur luktade inget.

Surpan
0

#2 Vi har lärt oss hur vi måste hålla händerna för att han inte ska kunna ta tag. Men får han taget så biter han till blixtsnabbt, rejält. brukar oftast inte gå hål, men är man inte snabb nog att plocka bort honom så gör det ju det. Vi gör så att han får hoppa upp på handryggen med knuten hand istället för i handflatan till exempel. Då får han inte tag att bita. 

Det konstiga är att han verkar inte ogilla oss. Springer han fritt på golvet så kommer han direkt fram till en när man ropar när man kliver in i rummet, och springer fram och sätter sig på ens fot. Så han är ju 'tam' på det sättet. Vi har testat alla aktiviteter i världen för att trötta ut honom, men ingenting funkar. Nu är han gammal och somnar så fort han får springa ett par varv på golvet, men bits gör han fortfarande.

/Surpan