Gallergnag..
Hejsan! Nu har min Dubbe börjat gnaga på gallret på hans duna fun. Finns det något man kan göra för att stoppa det. Min pappa läste att man kunde ta ättika med det skiter Dubbe i han slickar bort de och fortsätter. Vad kan man göra? Har ni bra tips? Alla tips godtages! Vill även meddela att vi tagit bort gallret ett tag och satt dit det igen. Men utan resultat. Men buren blir så liten om man tar bort gallret så vill att han ska ha de. :)
**//Amanda
tyvärr så när de väl börjat är det svårt att få dom att sluta :(
men prova låta han springa ute mer i en hage/ hamstersäkrat rum och se om det hjälper om han får mer aktivering :)
Okej, tack! I absolut värsta fall får vi väl byta till något utan galler. Han får vara ute i ca 2 h annars. :)
**//Amanda
Gallergnagande är ett beteende som uppstår antingen när hamstern är stressad ellermår dåligt på något sätt ( t.ex. Smärta) eller av ren uttråkning. Oftast beror det på att hamstern har mycket energi och behöver göra sig av med den! Det kan man antingen lösa genom en rolig Lekhage att springa, leka och umgås i, en sån Lekhage kan man göra av kartong på marken men ett allternativ är också att låta hamstern gå helt fritt i rummet en stund under uppsyn. Länk till Lekhage: https://m.youtube.com/watch?v=6d2eUTe2vC8 Däremot kommer hamstern med största sannolikhet att springa in i små springor och gömma sig. En Annan Lekhage är ju en 130l samlalåda som man bombar med roliga leksaker och grävmaterial!:) Om gallerbitandet inte blir bättre kanske ni måste byta Bur och då kan SAMLAN vara en ide. Det är också mycket viktigt att buren är rolig att vara i. Ett Hjul kanske inte skulle vara en dum ide om du inte redan har ett?;) Ha mycket roligt för honom i buren och snåla inte med grävmaterial:) Gallerbitande kan också vara något hamstern vill. Innan jag viste mycket om hamsterar hade jag en väldigt social dvärghamster i en gallerbur. Hon gnagde på gallret varje gång jag kom in i rummet för att komma ut och aldrig annars, hon visste att hon fick leka när hon gjorde så. Kanske vill din hamster bara ut en stund? Men det finns också en chans att det bara är så att din hamster slutar efter ett tag när han upptäckt hur tråkigt det är när han kan göra annat. Och om inte så är det väl så att ni får byta bur:( Men det kan ju också vara kul att skaffa ett nytt fint akvarium till exempel som man kan inreda fint och hitta lätt!;) Lycka till!:)
Hej Amanda hamster behöver ha något att gnaga på för sina tänder .Det är ett gnagar djur som du kan ge en fröpinne med gott på samtidigt vässar hamster sina tänder.Lycka till…
Testa annars att bygga ut buren med tex. En SAMLA eller någon annan plastlåda. Jag har gjort så här till min ena dvärgis:
Bilden vill inte komma upp :(