Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1150 ggr
nena25
0

Guldhamster, gått ner lite i vikt

Har en guldhamster (från uppfödare) hona som har vägt ca 200 gr men nu verkar hon väga 185-190 gr. Hon sitter förstås inte still i sin lilla låda jag ställer på köksvågen. Är det mycket att gå ner isåfall? Hon äter och dricker som vanligt och är pigg. Inte som för ett halvår sen men hon börjar ju bli lite medelålders ;-) Hon har ett sår däremot under hakan som jag baddar med Jodopax. Ska göra det ett tag till få se om det läker. Brukar de gå ner lite i vikt när de börjar bli lite äldre. Hon gillar däremot inte så mycket protein längre (ägg, köttfärs, kyckling mm) det hon gillar är lite keso och ost, duger det som proteinkälla eller lär det vara mer "kött". Får frukt och grönsaker och torrfoder.

nena25
0

Hon är ganska exakt 1 år 5 månader…

Mirre395
0

Det är vanligt att hamstrar går upp och ner i vigt:) Men har hon till exempel vägt mellan 198-202g under en lång period och sedan plötsligt gått ner 10g kan det bero på annat. Det är inte farligt eftersom att guldhamsterns vigt kan reglera otroligt mycket:) Det kan självklart bero på saker som att hon inte äter så mycket protein eller blir äldre, så jag skulle inte vara orolig;) Om hon mår bra i vanliga fall så är det inga problem utan verkar vara som det ska med henne:)

nena25
0

ja, jag har ju inte vägt henne på ca 2 månader, men ska hålla koll framöver på "lilla" Madicken❤️

nena25
0

Uppdatering: Hon är inte riktigt pigg märker jag. Väger 175 gram nu ca, gått ner 20 gram på 10 dagar :-(  Äter frukt och grönsaker, ost, keso, kokt potatis, lite pasta. men är lite osäker på hur mycket "torrfoder" hon äter. Är mer svårväckt också, vill sova mer. Hon får alltid komma till sin "lek-låda 2-3 timmar på kvällen där hennes stora Hjul finns. Men hon springer inte mycket alls i det, sover mycket…Det har hon gjort ett bra tag innan hon gick ner i vikt också. bajsar, kissar som hon ska.  Är det "bara" åldern eller nåt annat? Hur vet man om hon börjar gå mot livets slut? Vill inte att hon ska lida. Verkar inte göra det nu, mest mer trött bara och viktnedgång.

panini
0

Barnmat och gröt brukar slinka ner! :) Ge henne även lite nötter.

nena25
1

Tack :-) ska testa med det..länge sen jag köpte barnmatsburkar nu ;-)