roborovski och sibirisk dvärghamster???
Hej! Har numera två dvärghamstrar i olika burar. Ska vilja sätta ihop dessa då min sibiriska hamster är i behov av en kompis. Men med tanke på att roborovski (som den andra är) är så pass mycket mindre än den sibiriska så undrar jag hur de kommer funka? Ska de gå bra ändå? Båda är hanar men väldigt snälla båda två
Nej, de är helt olika arter och ska inte sättas ihop.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Du bör absolut inte sätta ihop två sorters hamstrar!!! Dem skulle få genomlida en hel del stress och i värsta fall döda varandra:( sibirisk finns det ingen ras som heter. Du måste tänka på hybrid(=blandning av vintervit och cambell) som djuraffären brukar kalla dem. Djuraffärshamstrar brukar nästan aldrig funka ihop med hamstrar dem inte träffat tidigare oavsett om dem är av samma sort eller inte. Många tycker att det borde gå att para ihop vilka hamstrar som helst för att dem träffar på varandra i naturen ibland men det är en helt annan sak. I naturen kan dem fly flera mil bort om dem känner sig hotade. Medans dem i fångenskap tvingas leva i trånga utrymmen( oavsett storlek på Bur så är det inte tillräckligt för deras naturliga beteenden) dela mat och ständigt vara oroliga och stressade av den andra hamstern. Du bör istället skaffa en hamster av samma ras till Roborovskin om den behöver det. Det blir nog lite svårare med hybriden:( Men SNÄLLA utsätt inte dina hamstrar för detta! Förlåt om jag låter otrevlig men det är så många som gör liknande misstag och hamstrarna får ta konsekvenserna:( jag säger inte att du gjort något fel, jag bara varnar dig. Det är som om du skulle tvingas leva i ett hus med en mördare. Nu låter jag säkert hemsk men tyvärr är det bara fakta. Lycka till!;)
okej då vet jag!
nej då ska jag inte sätta ihop dem! Hade ingen aning så de e ju bra att veta. Men vad innebär sibirisk då? är det färgen eller?
Sibirsk dvärghamster är ett namn djuraffärer oftast använder på sina "vintervita" som i 99% av fallen är hybrider. Det bästa är ju att köpa två hamstrar (syskon helst) av samma art och kön direkt, från uppfödare.
//Flöffo
#3 Sibirisk dvärghamster är ett påhittat namn som betyder att det är en blandning av vintervit dvärghamster och cambell dvärghamster. Sibirisk är detsamma som Hybrid som det igentligen heter. Om du inte förstår vad jag menar så kan du kolla på svenska hamsterföreningens hemsida. Här är en länk: http://www.hamsterforeningen.se/dvärghamster/arter/hybrider-7803911
#4 Förlåt, jag såg inte att du svarat!:)
#6 Det är absolut ingen fara, inget att be om ursäkt för! Man kan aldrig lära sig för mycket fakta. c:
//Flöffo
#2 Det är nog inte så stor chans att två dvärghamstrar av olika arter skulle stöta på varandra ute i naturen. Dom brukar väl ändå hålla hus i olika områden, vad jag vet i alla fall. :)
//Flöffo
#10 vad är det för duna? Jag är bara nyfiken!;)
Ta reda på vilka uppfödare med campbells, vintervita eller roborovski som finns nära dig och se om de har kullar på gång och är villiga att ta tillbaka ungarna om de inte går ihop med de hamstrar du har.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#9 Jag håller med!:) Detta inget jag tycker eller tror men har träffat flera hamster ägare som sagt liknande saker. Så jag tog det som ett exempel.