Hamstermatskål nödvändigt?
Är det verkligen nödvändigt för skålar till tillexempel färskfoder(grönsaker o liknande) eller fröblandningar?
Ja, det är ju ganska självklart ;)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Nej man kan lägga det utspritt i buren eller i en hög men jag tycker det är bra med skål för då ser man hur mycket hamstern får i sig och vad den äter.
Håller med #1 och #2
#1 Jag tycker inte det är självklart i naturen äter inte hamstern från en skål direkt, det kanske är enklare för oss att hålla i en skål för det inte blir lika stökigt i buren. Men jag kommer nog fortsätta göra som jag gör, ha fröblandning i skål och lägga ut färskfoder ute i buren för då kan man bara städa bort resterna nästa dag om det finns något
Enligt djurskyddslagen ska de ha matskål. Mina ligger oftast begravd nånstans under allt strö så hamstrarna får i alla fall leta efter maten, men skulle länsstyrelsen knacka på dörren så kan jag i alla fall visa upp att jovisst, här finns det matskålar i alla burar minsann 😃
Med vänlig hälsning Ingunn
🙂
Jag tycker det är en självklar sak, annars blir ju maten så smutsig .. också kanske det möglar om man inte hittar allt, då behöver man städa ännu mer! Men det är väl upp till var och en, villl man ha det lätt, ha en matskål, svårt blir ju tvärtom 😉
I'm out 
För hamsterns skull behöver man inte alls ha någon matskål. Att inte ha någon matskål kan faktiskt bidra med fördelar för hamsterns mående. Födosök är en stor del av hamsterns naturliga beteende som de ägnar mycket av sin vakna tid åt. Ett djur som inte får möjlighet att utföra sina naturliga beteenden kan utveckla s.k. stereotypiska beteenden som t ex galler bitning. // Jessika :)
Crazy hamsterlady and a turtle! 
Flingans Qito The Legend
#8 men då bryter man ju mot djurskyddsslagen… 😇
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
#7 Jag använder ett bullpapper som matskål till färskmaten, då kan de gegga på bäst de vill och så slänger jag bara pappret dagen efter. Jag har ett tjockt lager torv till mina och det ser ju förskräckligt skräpigt ut men så är det ju i naturen också, jordigt, sandigt och skräpigt. Jag vill inte lägga färskmaten direkt på torven, det blir ofräscht. Men fröblandningen blir ju inte geggig på samma sätt, ibland försöker jag hitta matskålen men oftast strör jag bara ut blandningen i buren så får de leta själva. Vissa är prydliga och pysslar lite försiktigt på ytan bara, andra vänder upp och ner på allting i buren och dyker upp och ner i torven som delfiner i vatten nästan, eller som små mullvader, de ser för roliga ut ibland när de dyker upp alldeles mörka av torv. Så jag håller med #8 till fullo, födosök verkar vara en favoritsysselsättning för de flesta av hamstrarna, och jag tänker som så att så länge det finns en matskål nånstans i buren så har jag ju faktisk följt lagen, men det hindrar ju inte att jag kan låta hamstrarna leta efter maten i alla fall.
Med vänlig hälsning Ingunn
#11 Vadå van? Enligt mig är det viktigt att ge hamstern grönsaker iaf någon dag i veckan. Lägg in lite till en början och sedan kan du öka. 🤔
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Jag tror inte det spelar någon roll om hamstern är "van" eller inte vid färskfoder det är bra för dem att få i sig oavsett och jag tror visst det kan bli uppskattat till slut!
Färskfoder blir lätt kladdigt så de ska ha skål. De kanske tar ur maten därur sen, men det hjälper tills hamstern kommer fram. Hamsterblandningen strör jag helst ut.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#12 & #13 Jag försöker få i honom mer Färskmat men han bara stoppar in det i kindpåsarna och lämnar det att ruttna i ett hörn nedgrävt. Sen så får han diarré efter att ha ätit Färskmat :( men han får pyttelite ibland och då funkar det bra. Typ en ärta funkar och efter det blir han dålig i magen :'( Jag ska försöka vänja honom försiktigt eftersom det är bra för honom att äta det, men han är redan så sjuk och dålig så jag försöker att inte spela bort hans liv :( Men men, nog med OT!
#12 #13 Är hamstern inte van Färskmat så kommer den få diarré, vilket #15 sagt. Och djuren klarar sig utan Färskmat, dom har inte så mycket gurka och sallad att äta i det vilda. Givetvis är det bra om dom kan äta det, men alla hamstrar vill inte.
#15 Är han inge pigg så ge honom inte så mycket grönsaker. Prova annat istället. Barnmat och kokt ägg tex. Små bitar givetvis, men det kanske inte ger honom diarré, och kan hjälpa han att bli piggare. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jag har en matskål med hälften av den dagliga mängden mat, och resten sprider jag ut. Då ser jag om hamstern bara äter vissa frön eller allting , och får samtidigt stimulans. Jag har också en matskål för sallad( färskfoder) och en för vatten. Ibland händer det att det blir en speciell skål för protein t.ex. Kött, mjölmaskar eller fisk m.m. Så jag tycker det är ett självklart alternativ att ha matskål. Självklart behöver man ju inte ha så många som jag:)
Jag har alltid haft matskål. Just nu har min två stycken: en till torrfoder och en med lägre kanter till barnmaten. Grönsaker får han för det mesta så att han kan ta biten själv ur min hand.