Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
Läst 1764 ggr
[MikaelaR]
0

Vad tycker ni om samla lådor?

Vad tycker ni om att använda samla låda som ett boende alternativ till sin hamster? för och nackdelar?

jossa5
3

Jag tycker den funkar bra! Man har mycket utrymme att möblera på, och kan även göra hyllplan så får man lite mer utrymme om man vill. 

Nackdelen är ju att den inte är så snygg, och lite småbökig att städa (när man ska byta spån osv). Men tycker fördelarna väger upp. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[MikaelaR]
0

Hur gör man hyllplan, kan man göra det i trä? finns det någon instruktionsvideo eller någon som vet hur man gör? och sen om jag skulle ha samla låda vill jag inte ha locket stängt vill ha bättre ventilation än så hur löser man det med nät och så? någon som vet? jag vet inte om jag ska ha samla låda men funderar på det

Fiona1234
0

Nej, tycker inte alls om dom tyvärr…

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[MikaelaR]
0

Men varför #3?

jossa5
0

För att göra hyllplan så sågar du till i trä, den storlek du vill ha. Sen måste man förborra i lådan, så att inte plasten spricker. Sen funkar det att skruva fast planet. Ev ha ett stödben eller två ifall det är ett stort plan.

För att kunna ha locket på så är det bäst att köpa galler, och sen skära ut en del av locket för att kunna fästa nätet. Nät finns att köpa hos Jula tex. 
Har man inte sån hög inredning så kanske det går bra att inte ha lock. Jag har själv inget lock till min dvärghamster som bor i en 130l-samla, men guldhamstrar behöver nog ha lock.

Mvh,

Fiona1234
0

Mina har aldrig trivits i sånna, de blir stressade för dom ser inte ut och det blir lätt kondens pga plasten. Sen så är dom extremt otympliga och fula.

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

philippazon
0

Tycker som #6 :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

jossa5
0

Kondens är ju lätt att fixa bara man öppnar upp tillräckligt, annars borde det bli mycket kondens i en dunabur med. Den är väldigt stängd, utom gallret i taket. Så gör man ordentligt med lufthål bör det inte vara någon fara alls.

Är ju bättre att ha en stor, ful Bur om hamstern trivs bra i den, än en liten bara för att den är fin. Hamstern bryr sig inte så mycket om hur buren ser ut.

Mvh,

[MikaelaR]
0

Jag har hört att hamstrar mår bättre av att inte behöva se ut ur buren men det är väl olika, jag har hört om hamstrar som trivs mycket bra i Samla lådor. Skulle jag ha en samla låda skulle jag dessutom inte bara borra hål vill ha bättre ventilation än så skulle också ha den öppen :) men fixa något nät så dem inte kommer ut om det finns en risk till det ;)

Jag har även mejlat jordbruksverket och frågat och dem säger att det är helt okej att ha hamstrar i samla lådor :)

philippazon
0

#8 men om hamstern inte trivs då? :) Det gör inte min.

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

[MikaelaR]
0

#10 om din hamster inte trivs, så gäller det ju din hamster hon sa aldrig att alla hamstrar trivs

jossa5
0

#10 Om hamstern inte trivs ska man ju självklart inte ha den där. :) Då är det ju bättre att ha en annan Bur.

Mvh,

Cindy S
0

Lätt att göra ren, billig, så jag tycker om den. Det är skönt att veta att man kan lätt komma åt i hörnen. Den har ju även Hjul på sig.

Men visst, inte bra insyn.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[MikaelaR]
0

Men då har man samlan på golvet då eftersom den har Hjul? :)

Cindy S
0

Beror på hur möbeln man har ser ut, ifall en bit av samlan med hjulen sticker ut. Annars kan man fixa något som bromsar hjulen. Men jag hade den på golvet.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[MikaelaR]
0

Jag tror det går bra att ha den på golvet den hålls ju också upp lite av hjulen

atlanta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar dem, får rum mycket spån så hamstern kan gräva gångar och det blir ändå bra yta kvar uppe att möblera på. Med ordentligt öppet upp i locket har jag aldrig fått kondens i dem. Har haft båda våra guldisar i samla låda.

Flöffo
0

Jag älskar samlor. Själv tycker jag inte det finns några nackdelar med dom alls. Viss är dom kanske inte jätte snygga men det ser inte jag som ett problem.

//Flöffo

[MikaelaR]
0

Ni som har "galler/nät" på samlalådans topp vart har ni köpt det? går det att beställa över internet?? :) vad för mått/längd på gallret/nätet ska det vara för att det borde passa?

Zaviie
1

Jag tycker om dem. Har använt de i 2 år, aldrig haft problem med kondens eller liknande. Jag har både vita och svarta och hamstrarna är inte stressade för att de inte ser ut, ingen av de jag har haft iaf, däremot tvärtom har jag haft de som blivit stressade i akvarium men lugnat sig efter att jag täckt akvariumet utvändigt. 
Har rasthagar så mina har ingen anledning att bli uttråkade heller för den delen. Jag gör hyllplan ibland av kartong, tex skokartong vänd upp och ner klipp ut sidoväggarna så det blir 4 hörnben kvar och ställ ner den, bra att ha maten på om man har en hamster som gillar att gräva ;) Bara att byta om det blir fult/gårsönder osv

Negativt är att de inte är särskilt snygga, tar mkt plats, inte lätta att stapla.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se