Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 5950 ggr
Pollyssa
0

Hamstern klättrar i burtaket?!

Nu har min 6 veckor gamla hamsterbebis fått för sig att klättra i taket på sin Bur! Hon hänger verkligen upp-och-ner i burtaket som är av galler (dunabur), och klättrar som en liten apa typ… Blir livrädd att hon ska ramla och slå sig?! Hon kommer upp genom att sträcka sig allt hon kan från taket på sitt hus… Vad ska göra tycker ni??

Tanjis
0

Hamstrar gör så för att dom tycker att det är kul. Hon ramlar inte i första taget

fuzzie
0

Oftast börjar hamstrar gnaga på gallret eller klättra på gallret för att de är uttråkade och helt enkelt är understimulerade. Det finns en risk att hon kan falla och skada sig om du/ni har otur, särskilt om det står någonting under och att hon skulle landa väldigt olyckligt. Nu får man ju såklart hoppas att det verkligen inte inträffar! 

Har du massa rolig inredning i buren eller hur ser det ut i den? Låter du henne få vistas i en lek/rasthage ett tag varje dag? Det är annars ett väldigt bra sätt att aktivera hamstrar på då de behöver miljöombyte emellanåt. 👍

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

MaaariaS
0

Vad har du för grejor i buren?

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Pollyssa
1

Hon är nog uttråkad tror jag med, inredningen består förutom hus, matskålen & vattenflaska av en skål med chinchillasand som hon brukar gräva i (som även är toaletten), en sån där tunnel av trä från djuraffären & toalettrullar… jag har ett Hjul till henne men eftersom hon bara är 6 veckor får hon inte ha det än… Försöker komma på mer spännande inredning jag kan men det går sådär :/ Hon får komma ut varje dag och springa på sängen, soffan, senså gömmer jag mat i buren som hon får leta upp. Tips på hur kan man göra en bra rasthage? Har inte behövt det innan då min andra hamster är väldigt lugn och mysig och lunkar fram över soffan och golvet i lugn och ro :p

annlen68
0

#4 Ta bort hyllplanet i buren. Det har vi gjort, och vi har också en duna Bur.

BlackandBlue
0

man kan göra en rasthage av kartonger som man klipper isär o sen sätter ihop med flera så det blir en lång kartongvägg /cirkel ;)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

tilde.wahlgren
1

#5 tror inte TS har hyllplan

Hjärta SVEA Hjärta 

Pollyssa
0

#4 Tog bort hyllplanet när jag köpte buren, tyckte mest det var jobbigt och ivägen… Hon kommer upp via sitt hus, har dock fixat nu så hon inte kan få fäste i gallret just där, genom att trä papper emellan gallerpinnanara :P Så det är löst, men ska att ta tag i orsaken till problemet nu :) Tänkte lägga ner henne i badkaret (utan vatten SÅKLART 😉 och med proppen i sen tidningspapper över eftersom ytan är kall) temporärt tills jag byggt en rasthage :)

Pollyssa
0

#6 Ah bra idé! Då kan man ju bara typ vika ihop det när det inte används så vips tar det väldigt lite plats :) Det ska jag testa!

annlen68
0

Är huset högt då? När hon tar sig upp från hustaket?

Pollyssa
0

#10 Nej det är det inte, det är t.o.m. så att jag måste köpa ett nytt snart eftersom detta börjar bli för litet. Men hon är en jäkel på att sträcka ut sig :P

Pollyssa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg det ut när hon var 4 veckor, nu är hon 8 veckor och dubbelt så stor :P

Pollyssa
0

Ursäkta att bilden är sne, har problem med att lägga upp bilder här så det fick bli från mobilen. Och kan bara säga att ang. hjulet i buren på bilden, det tog jag ut samma dag som jag fick hem henne eftersom jag läste då att de inte ska ha det förrens de är 5 månader! 🙂

annlen68
0

#13  Ser att du också har en duna mini?  Planerar du att byta till något större sen`? Denna är ju i så lämplig storlek så jag önskar jag inte blir tvungen byta; men det är upp till Molly :)

annlen68
0

Behöver inte alltid bero på att de är uttråkade när de klättrar i taket. Möjligen "myror i benen" ;-)  Vi har allehanda varierande saker i buren, tunnlar, olika gnagleksaker, en klätterleksak….men igår kväll var första gången Molly tog sig upp och klättrade i taket :) Hon har försökt länge; hon har t o m stått på hustaket och tagit sats och försökt hoppa upp.  Det enda som kan få henne tillfredsställd är hennes tefat som hon dock bara får ha under begränsad tid. Vill itne att hon ska springa hela nätterna igenom så det blir ett stereotypt beteende.