Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 534 ggr
Cireea
8

Oförskämda köpare?

Stöter ni ofta på köpare/intresserade som är oförskämda och otrevliga? 

Idag hände det mig. 

Då jag fick veta att min ena hane var homozygot silvergrå ville jag ha kvar honom i min avel och kontaktade därför personen som tingat bebisen och förklarade läget. Jag har skrivit på min hemsida att jag tar mig rätten att kunna byta/välja fler bebisar att behålla fram tills dom är fyra veckor gamla och istället erbjuda den person som tingat bebisen en annan hamster. Nu hade jag en hane kvar, silvergrå umb, som jag erbjöd personen. Den här personen började vräka ur sig hur oseriöst det var att "ta" en bokad hamster trots att jag förklarat att det inte är något som hänt tidigare utan att det här var första gången. (Låt mig också påpeka att person X inte har betalat någon avgift för hamster eller på något annat sätt betalat). Dessutom får h*n det att låta som att bebisen som var kvar inte alls var lika mycket värd som någon av de andra, eftersom den trots allt var otingad. Jag förklarade även för h*n att "ni var sist in och fick välja sist, så fungerar intresselistan" - då h*n vräkte på om att "vi fick vänta LÄNGST på att välja". 

Jag blev så rasande över sättet personen uttryckte sig på och hur personen trodde sig äga den hamster dom valt, trots att jag förklarat att det kan hända att bebisen stannar om den på något sätt utvecklas på det sättet som jag söker för min avel. 

Jag kände mig helt chockad över hur personen kunde vräka ur sig saker som denne inte hade någon koll på. Personen i fråga känner INTE mig sedan tidigare, vi har aldrig pratats vid och sen kallar h*n mig oseriös på grund av en sån liten sak att jag ville spara en hamster som jag vill ha i min avel?! 

Förlåt om det är förvirrande eller sådär, men behövde verkligen skriva av mig.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Cindy S
0

Det var ju tokigt, jag har sett den "regeln" på många uppfödares hemsidor. Jag hoppas du får en ursäkt sen.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

koompiis
0

Om man är sist in med intresseanmälan så får man väl helt klar välja sist? eller vad trodde personen ? 
Sen är det väl så med alla djur också. Ägaren har all rätt i världen att säga nej till köparen, trots att ni faktiskt var snäll och erbjöd den andra.

Shalin
0

#0 Nej men gud så tråkigt. Jag hade väl förstått personen lite om h*n träffat hamstern och verkligen förälskat sig i just den. Men eftersom du hade en kvar och kunde erbjuda den, så var det dumt att överreagera på det där viset. Man måste ju ha förståelse för att uppfödaren vill komma vidare i sin avel. Det kanske inte är så lätt att se med en gång att den hamstern vill man ha kvar.

#2 Precis det är ju som du säger också. Känner uppfödaren att det inte alls står rätt till med personen, så har man all rätt att säga nej. Det är inget kontrakt man skriver på precis när man säljer djur.

Cireea
2

#1 Knappast, h*n skrev bara att allt var tragiskt och sedan att dom tänkte köpa från djuraffär istället. 

#2 Håller helt med dig! 

#3 Dom hade inte träffat djuret, bara sett den på bild ett par gånger. Dom verkade seriösa men när h*n skrev som h*n gjorde sa jag ifrån. Jag förstår om man tycker det är tråkigt och att man kan bli lite upprörd men det finns ingen mening att starta någon smutskastning och påpeka hur oseriös en uppfödning är utan att ens varit hit och hälsat på? 🤔Själv kan jag tycka att man ska uppföra sig  vuxet och resonera sakligt istället för att vräka ur sig sådana otrevligheter som h*n gjorde. 

Det är väldigt sårande att höra att man är oduglig bara för att man vill spara ett djur till framtida avel. Aldrig varit med om en sån otrevlig människa förut.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Cindy S
1

Vilken otrolig tur för hamstern i alla fall. Nu slipper den komma till någon tok. Om man är så oresonlig så kanske man inte blir en så bra djurägare.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Zaviie
1

Jag har varit med om det en gång, exakt samma sak.
Det slutade med att jag nekade köp då den heller inte hade betalat tingningsavgift innan. 
Som uppfödare ligger det i mitt intresse att spara den som verkar mest lovande i mina ögon. Jag avlar främst för mig själv, även om jag behöver mina köpare också.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Tessan01
0

Vilket konstig typ. Jag tycker att som uppfödare av ungen har du rätt att göra vad du vill med den, om köparen inte betalat nånting. Det får hen bara acceptera! Hoppas du inte stöter på flera sånna personer, kram!