Göra buren rolig, råd
Hej!
Jag har försökt få inspiration från olika trådar och från internet på hur man kan göra hamsterburen rolig och spännande. Jag undrar om ni har några tips på vad man kan lägga i för roligt??
Min hane verkar rätt nöjd med sin Bur som jag ändrar om då och då , han får även komma ut varje dag springa och upptäcka. Men har nyss införskaffat en bebis på 5 månader som jag håller på att göra tam, hon är vääääldigt aktiv om kvällarna och nätterna och far runt i sin Bur, och allt blir snabbt tråkigt :P När jag känner henne bättre ska hon också få gå på upptäcktsfärder, men än så länge vore det bra om hon kunde få utlopp för lite energi och nyfikenhet i buren :)
Hej! Vi har "samma problem". Barnen och jag söker ofta efter nya tillbehör till vår hamster. Några tips: • Vår hamster gillar toa/hushållsrullar, i de större varianterna brukar barnen klippa hål så hamstern kan kika ut/gå ut ur rullen mitt i. Har även sett att det finns snygga "trästockar" med hål i som säljs i djuraffärerna. • Grenar och pinnar, med eller utan blad. Detta älskar vår hamster också, speciellt om det finns blad kvar på grenarna. Då får han lite att jobba med! :-) Finns även att köpa gnagarpinnar i affären har jag sett. • Vi har en "bro" (http://www.gnagarboden.se/kanin/burinredning/gnagarbro-l) som han också tycker om att spring in i och över. • Ett bra hus. Köpte ett alldeles för litet i början. Nu har vi köpt ett nytt, större, där han har sin "sovavdelning" och ett förråd, har vi sett! Detta hus kan han även gå upp på, och ovanpå huset brukar vi ibland sätta in en sån där godispinne. • Hjul. Detta är ju en djungel! Första hjulet vi hade var helt i plast och lät och hade sig, sen köpte vi ett helt i trä, där han tyvärr skrapade i benen på nåt vis (trots rätt diameter). Detta Hjul åkte också ut så klart. Nu funderar vi på att köpa en platta/disk att låta honom springa på ibland. • Ett extra krypin. Har köpt ett extra krypin (sko ifrån djuraffären) som vi har i ena hörnet och som är betydligt mindre än huset. Där gillar han att ligga och vila ibland. :-) • Sandbad. Han älskar sitt sandbad, som han också använder som toalett! Rensar dock i det morgon och kväll för att det ska hålla sig så fräscht som möjligt. Det som vi dock märkt han tycker allra bäst om är när vi möblerar om och byter ut grenar/pinnar. Då får han lite att jobba med och verkar nöjd. :-) Är också intresserad av fler tips och idéer!
Förresten, en bebis, du menar väl 5 veckor? För om hon är 5 månader är hon så gott som fullvuxen ;)
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Hårt pressat kutterspån för grävande(i en låda kanske). Klipp upp en toarulle och pressa in mycket toapapper som måste slitas ut, remsa för remsa.
Idéer http://hamster.ifokus.se/articles/50ec37cbd3b4fd7a950573ec-hemmagjorda-leksaker-idtorka?articles-1
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#1 Har det mesta på den listan faktiskt, det är bra tips :) Ett andra krypin har jag inte, det ska jag testa! Större hus ska hon få snart, än så länge funkar ett mindre eftersom hon är så liten. Testade att sprida ut lite av maten igår i spånet och det tyckte hon var kul så hon fick gå och samla lite. Ang. Hjul så har jag metallhjul åt båda, som jag har trätt plast igenom så att de inte kan trampa igenom, sedan smörjt med lite olivolja, hanens låter lite men det är ett gammalt Hjul, honans som är nytt låter inte alls :) Dock får hon inte ha det under natten eftersom hon springer frenetiskt i det och så är ju hennes rygg inte helt utvecklad än.
#2 Ja 5 veckor var det haha! xD
#3 Det ska jag testa!
5 veckor är för tidigt för Hjul. Jag tror 5 månader är rekommendationen.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Jag vet det nu, så har tagit bort det helt, det står inte buren utan på golvet bredvid och väntar på att hon ska bli 5 mån :)