Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 952 ggr
kaninennea
0

Klättrar

Hej! Jag undrar om någon vet varför Pepsi klättrar på buren jättemycket? Jag tar ut henne då och direkt när jag sätter ner henne så fortsätter hon.. Vet någon varför? Det är som om hon vill ut, och idag har hon fått komma ut och gå fritt under uppsikt på golvet. Jag har plexiglas på buren, så hon gnagar inte på galler eller så.

tilde.wahlgren
0

Hon kanske är understimulerad du kanske ska lägga in mer leksaker och gömma lite solrosfrön i buren

Hjärta SVEA Hjärta 

Ulltussa
0

Skulle också gissa på understimulerad, det är ganska vanligt att hamstrar med gallerburar klättrar runt. Det är inte alltid helt bra eftersom de kan ramla och göra sig illa. Jag skulle föreslå mer aktivering i buren och om det inte funkar så kan du ju alltid skaffa en Bur där gallret inte är lika lättillgänglig, typ en duna eller en samla låda ^^

Mvh Mikaela

Wellcraft
0

Göm godis på golvet, gör godisspår osv.
Finns massor att hitta på, nästan bara fantasin som sätter gränser!
Agility & hinderhoppning brukar vara kul mot en god belöning.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Scorpio97
0

Om hamstern ofta klättrar på buren skulle inte jag våga ha gallerbur pga skaderisken. 

Det kan dock funka att aktivera mer, exempelvis genom att gömma maten istället för att ge i matskål, erbjuda nya leksaker varje dag osv. Men jag skulle ändå byta Bur.

//Jessie

Wellcraft
0

#4 Hen har en dunabur vad jag har förstått.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Scorpio97
0

#5 Jaha. Då förstår jag inte riktigt hur hamstern kan klättra på buren..?

//Jessie

Wellcraft
0

#6 Oftast finns det rätt mycket i en Bur att klättra på.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Scorpio97
1

#6 Jag som läser för bokstavligt då kanske. Klättra på buren anser jag vara samma sak som att klättra på burväggarna. Att klättra på inredningen är en helt annan sak, det gör dom flesta hamstrar. 

Men rådet är i alla fall samma. Försök aktivera mer, och se över inredningen så att det inte är något hon kan falla ner från när hon klättrar.

//Jessie

Cindy S
0

Kan det vara så(frågar jag er med mer erfarenhet) att hon var vann vid hjulet och nu när hjulet är borta behöver hon springa mer?

#0 Hade säljarna Hjul till henne?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

minihamster
0

Jag tror att hon är understimulerad. Ta ut henne i lekhagen 1 timme per dag, kör lite agility och gör roliga saker med henne. Så ska du se att hon kommer må bättre och inte klättra runt i buren. :) #8 De kan ju stå på någonting högt och sen klättra runt i taket på duna burarna.

//Josephine :)

kaninennea
0

Hon har bara galler på locket, resten är plexiglas och plast eller något, hon är väldigt duktig på att klättra! Men imorse väckte Pepsi mig klockan 5 pga hon hade klättrat upp på sitt trähus och kommit upp i gallerlocket… Hon klättrar upp och ner i taket och gnagar på gallret i locket, sedan trillar hon på ryggen och det gör mig lite orolig!

kaninennea
0

Pepsi har ett Hjul i buren eftersom att när vi köpte henne sa säljaren att Pepsi var van med ett Hjul i buren.

Scorpio97
0

#12 I så fall rekommenderar jag att du tar bort alla hus och saker som är tillräckligt höga att hon når taket från dom, vilket jag vet är svårt. Eller så byter du till en högre Bur, exempelvis största samla-lådan (då måste man dock göra eget tak/lock).

Det är en dunabur då har, så det är plast på sidorna, inte glas (:

//Jessie

minihamster
1

#12 Precis vad jag tänkte att hon gjorde. Min hamster gjorde så nån gång när jag inte hunnit rasta henne. Då gjorde hon sig av med sin energi på det sättet istället… Jag tror hon får för lite motion och helt enkelt har för tråkigt i buren. För att hon inte ska vara rastlös, understimulerad och uttråkad så måste du ta upp henne till en hage och leka med henne varje dag. Så att hon får göra sig av med all sin energi. Bygg en labyrint, hinderbana eller någonting. Det finns massor med lekar man kan göra. :D

//Josephine :)

Cindy S
0

Kanske man kan köra utan lock på samlan? Pröva ifall hon gillar att gräva i mycket pressat kutterspån. Kanske det kan vara roligt nog?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -