Osäker på om min hona är dräktig?
Jag köpte min hamster från en djuraffär för ca 2 veckor sedan och hon har nu börjat boa och blivit lite aggressiv när jag t.ex. ska ta matskålen för att fylla på mer mat. Hon har även fått väldigt små bulor på magen och börjat vandra runt i buren när hon inte sover. Samlar mat gör hon också. Väldigt stora mängder och gömmer det där hon har byggt bo.
Hon gnager även på allt möjligt, kan det vara så att hon försöker hitta mer material åt boet? Jag har hamstervadd åt henne i hennes hus, och har fyllt på med mer lite överallt i buren då jag läst att dem behöver ganska mycket att bygga med.
Har även hört att dem ska äta Barnmat och mycket grönsaker med vätska i. Stämmer det?
Har ni några tips på hur jag ska ta mig till om hon nu får ungar? Jag var inte alls beredd på detta och är inte ute efter att avla på henne, utan hon köptes endast som husdjur helt enkelt.
Tacksam på svar! :)
För det första skulle jag råda dig att byta ut all hamstervadd mot toapapper. Vadden kan fastna kring tassar på hamstern, och strypa blodtillförseln. Toapapper är ett säkrare alternativ, som man oftast har hemma. :)
Sen är det bra att ge mycket näringsrik mat. Broccoli och annan färsk mat som hamstern tycker om. Inte bara gurka och isbergssallad (som just innehåller mycket vätska, men inte lika mycket näring). Barnmat (upp till 6 mån) är också ett bra alternativ.
Ta det lugnt kring hennes Bur. Om du haft henne i 14 dagar, så är det ju snart dags att föda, och då behövs lugn och ro runt buren, så hon inte blir stressad och ev äter upp ungarna.
Sen är det inte så mycket att göra. Ta det lugnt, och börja kolla efter köpare om du inte vill ha kvar alla ungar själv.
När ungarna kommit och det är dags för könsbestämmelse så kan du säkert få hjälp här om du inte kan själv. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#1 Tack för hjälpen! Har nu bytt ut vadden mot toapapper. Har henne i ett mörkt rum som nästan ingen är i, så hon får vara ifred! :)
#2 Ingen orsak! Jag hoppas det går bra för henne, om det visar sig att hon är gravid.
Mvh,
#3 vad konstigt det lät när man sa gravid ;)
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
#4 Haha, kom inte på vad det hette för djur. xD
Mvh,
#5 Dräktig kanske
~ Sajtadmin för Furry Paws ~
#6 Jo, det är ju det. Men stod still i huvudet just när jag skrev inlägget. :)
Mvh,
Men TS, hur gick det då? Blev det bebisar eller var det falskt alarm?
Rätt som det ar så var hon smal igen, antingen så åt hon upp dem eller så var det falskt alarm! Tack för all hjälp! :)
#9 Tror inte att hon åt upp de, hon måste ha varit jätte stressad? det var säkert falsk alarm, det är väldigt sällan de äter upp ungarna.
MVH/ Cata
#10 Det är snarare väldigt vanligt att de äter upp sina ungar…
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Det är vanligt att de äter upp sina ungar tyvärr
SVEA
Säger som de andra, det är mycket vanligt att honan äter upp några eller alla ungarna.
Ganska logiskt med tanke på att hamstern även var ny hos TS.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund