Oplanerat
Idag var jag på en liten djuraffär och fick syn på en liten guldhamsterhona, (Som är en kille) "Hon" var i världens minsta Bur, hon fick knappt plats. Jag gjorde ett spontanköp och köpte henne, vet att det egentligen inte är bra att köpa från djuraffären men det var så synd om henne.
Jag hade en samla låda hemma som jag skulle ha till en hamster jag kanske ska få hem om någon månad, men jag får skaffa en annan Bur till den.
Så här är hon ( Känns konstigt att säga han till den) och buren. Jag vet att det är tråkig inredning men jag ska skaffa mer. Ge gärna tips!
Han är blyg och lugn, men väldigt snäll. Inget namn har han heller så ni får gärna hjälpa mig med det.
Färgen undrar jag också över :)
Ser bra ut. Kanske sätta kartong runt hjulet så att tassarna inte fastnar?
Hur gammal är han?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Var är han?
SVEA
Hur sätter man fast kartongen, limmar man? :)
Han var född i maj, minns inte vilken dag.
han är inte lika slät i pälsen som min förra guldhamster, men "pluffsig". Vad kallar man det?
mer*
Han ser exakt ut som min hamster 😮 Väldigt söt alltså 😎
Ingen aning, men jag vet att folk här har gjort det. Lim går väl bra om guldhamstern inte gnager på den. Men jag tror det är för tidigt för Hjul. 4-5 månader är bäst att börja tror jag.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Men gud så söt! Han är crèmefärgad och vit skulle jag säga. Älskade crèmefärgade hamstrar när jag var yngre! :) Angående namn så är det oftast lite trixigt tycker jag. Men försök se om du tycker dig se några speciella karaktärsdrag och ta inspiration till namn utifrån det! :)
Buren (eller lådan!) så ser den helt okej ut tycker jag! Skulle nog göra någon slags kartonghus också så han kan gömma sig lite mera när han vill sova och kan vara ifred. Där kan du stoppa in lite riven toalett/hushållspapper som han kan bädda med. Förstår att det är lite svårt när du bara har en sådan låda, burar man köper brukar ju ofta ha en våning också så att de kan klättra lite, det är nog det jag saknar med den här buren. Men som sagt, om du gör ett kartonghus kan du sätta en liten "stege" på den, kanske gjort av kartong också, som han kan gå upp på, så får han ännu lite mer yta att röra sig på.
Lycka till med honom och gud vad mysigt! blir lite avis faktiskt! 😃
Tack för svaren! Funderar på att köpa en liten korg av trä och hänga i taket en liten bit från marken, sen en stege som leder till den :)
Ååh, vad fin! Hans färg heter Creme Banded ^^
Cream bandad vilken liten sötis
SVEA
Han är jättesöt och mycket modigare än jag trodde han skulle vara. Han låter mig klappa honom och han är väldigt långsam. Nog för han är osäker nu från början, men jag trodde han mest skulle gömma sig :)
#14 vad kul! det blir säkert superbra ska du se! Jag gjorde faktiskt samma sak som du för ett par år sen, tyckte synd om en dvärgis i djuraffären för han blev "mobbad" av sin burkompis, den bet honom och han var ofta blodig. jag och mina vänner brukade gå dit och titta på honom på rasterna i skolan. Så hjälpte de mig att övertala mina föräldrar att köpa honom! så då gjorde vi det, också väldigt spontant. är dock väldigt glad över det! jättegullig och trevlig hamster! 🙂
Vad fint! Även om man inte vill stödja djuraffärer, iallafall inte den här, så känns det väldigt bra att ge dom ett bättre hem :)
Ja men exakt, jag kände samma sak. Man gör ju ändå en god gärning genom att ta hand om djuret, man vet ju inte var det hade hamnat annars. Många oseriösa människor finns ju. Tyvärr kan man ju inte hjälpa alla djur men ibland så får man chansen och välja att ta den! Så ja du ska känna dig nöjd med dig själv som tog hand om den lilla killen tycker jag!
Hur tänker du ang. papova? Om du dessutom ska ta hem en till hamster.
f.ö var det en söt filur.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Vilken sötnos!
Har själv gjort som du två gånger, ena gången var totalt spontant, skulle bara in och kika på affärens nya hamstrar då jag vet att den inte är bra, fastnade direkt för en svart hona och tog hem henne. Ägaren av affären visste inte ens skillnad på hamstrarna, sa att guldisarna var dvärg och dvärg guldis :/
Sen så var hon ca 5 v men såg betydligt större ut än dom andra. Sen hade dom två små små honor samt en hane i samma Bur :/ Hon var troligen inte alls 5 v utan 2 - 3 månader gissar jag, har dock inte henne kvar längre.
Ägaren hade även nåt år tidigare sålt en hamster som han påstod haltade, inte konstigt då stackaren hade 3 ben bara. Tycker synd om alla djur som finns i den affären :(
Man ska som en ovan skrev inte stödja djuraffärer men ibland hittar man dom små som mår sämst där dom är och kan inte låta bli att ta hem dom.
Lycka till med din lilla filur ^^
Arsatazz hamsteruppfödning
Det kan väl hända duktiga uppfödare också, inte bara de som kommer från djuraffär även om de kanske har en större chans. Hamstarna kommer inte vara i samma rum och jag får vara noga att tvätta mig om jag varit med en av dom sen ska jag vara med den andra, även om det smittas lätt. Men jag kan ju inte bara gå runt och vara rädd för det? Dessutom är det inte säkert att jag ska få hem en ny hamster. Tack! :)
Det kan väl hända duktiga uppfödare också, inte bara de som kommer från djuraffär även om de kanske har en större chans. Hamstarna kommer inte vara i samma rum och jag får vara noga att tvätta mig om jag varit med en av dom sen ska jag vara med den andra, även om det smittas lätt. Men jag kan ju inte bara gå runt och vara rädd för det? Dessutom är det inte säkert att jag ska få hem en ny hamster. Tack! :)
Filur kanske får bli hans namn, nu när du sa det. Lät så gulligt!
Ja för han är ju det ^^
Arsatazz hamsteruppfödning
Tycker Filur är ett jättebra namn! :)
Nja, rätt omöjligt att uppfödare får in papova om de inte tar in importer eller från okänd stam.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det hjälper inte om du tvättar dig noga osv.. OM han har papova så kommer den andra att utsättas för det också, om du tar hem en annan. Så OM du får hem en annan, så behöver du inte tvätta händer osv. för papovans skull, utan för annan smittspridning och framförallt lukternas skull. Finns det papova i hushållet så kan du utgå ifrån att båda får det ändå, eftersom det till och med kan sitta på små dammkorn och följa med runt i huset.
I och med att du har köpt en Djuraffärshamster, så kan det vara bra att sätta sig i frivillig karantän i 8,5 månader, bara för att vara på säkra sidan innan du vet om han har papova eller inte, bara för att inte riskera att smitta andra. Det innebär att du inte går hem till andra som har guldhamstrar eller kommer hem ifrån andra som har guldhamster utan att direkt duscha och byta kläder när du kommer hem. Utvecklar han inga symptom inom karantänstiden så bör han vara papovafri och OM han mot förmodan skulle utveckla något under karantänen, så vet du att du i alla fall inte har spridit smittan vidare till någon annan. ;)
Lycka till med Filur! Han är verkligen jättesöt! :)
Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM