Hjälp med att anmäla ägare!
http://www.blocket.se/vasterbotten/Guldhamstrar_55137725.htm?ca=6&w=3 Det verkar som en oseriös köpare. Vet ej färger och verkar ha dem ihop. Jag anmälde till blocket men var kan jag annars vända mig?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Om du bor i närheten åk dit och "Kolla läget" säg att du vill titta på hamstrarna ta reda på namn och sådär och är "Säljaren" väldigt falsk och verkar ha helt tokiga "miljöer" ring polisen
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Är man oseriös för att man inte skriver ut /kan färgerna? Då får jag väl sälja alla mina djur då jag tycker namnen på färgerna är ovidkommande.
Det ser ut som fotografen stoppat ner dom i en låda för att få med så många som möjligt på bild.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tycker också det ser ut som om att dom bara är nedstoppade tillsammans för att få med alla på bild därav anledningen till att jag gav förslag på att åka dit om TS bor i närheten och "Kolla läget" ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Hen som säljer hamstrarna har tidigare haft 3 lådor ''fulla'' med hamstrar. Jag tycker det ser lite oseriöst ut då det inte heller står något om de finns stamtavla m.m. Håller med #1 fa och titta om du kan. Lycka till
Med vänliga hälsningar, Victoria 😊
Bor för långt borta. Men ja, nu när jag tittar efter så ser jag att det inte finns något bo eller annat i den buren, så kanske de hade ihop alla. Först trodde jag att de hade massuppfödning(fortfarande inte säker på att de inte har det). Jag tänkte att säljaren kanske haft flera ihop och trott att det var fel kön, fått massa ungar och inte vet var de ska göra av dem. Ser ju ut att kunna vara två olika kullar.
Eftersom att jag anmälde till blocket kanske de hör av sig med klagomålet till säljaren som då får reda på vad lagen säger.
#2 Nej, nu överdriver du. Ifall annonsen i övrigt hade varit tipptopp hade jag inte brytt mig, men kolla på resten av annonsen. Ifall man skaffat sig så många hamstrar med flit(och inte av okunskap om kön), då bryr man sig väl om att skriva en ordentlig annons?
Så, för att sammanfatta: det är rea på hamstrar"FÖRST TILL KVARN"(men inte "angora"hamstrarna, antar att de menar långhår), visar genom att bestämt vägra skicka bilder och svara på e-mejl att de inte bryr sig. Hamstrarna har inte blivit sålda efter 4 månader, jag tror inte denna person som inte bryr sig om att skriva ordentligt har 18st olika burar till alla hamstrarna(så många räknade jag till) och i sådant fall tvivlar jag på att det är större än en dvärghamsterbur. Annonsen är slarvigt skriven på många sätt.
Skulle bli förvånad om det inte är en upptagen vuxen som låtit sitt barn tjata till sig flera hamstrar och sen varit för "upptagen" för att sälja hamstrarna ordentligt och nu äntligen sätter ut en annons bara för att bli av med dem.
Så nej, bilden är inte nog bevis, men ju mer jag tänker på det, så är det inte troligt att detta är en annons från en bra ägare.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Jag vet vilka det där är. Har tidigare haft kontakt med dem, det är en grossist i Umeå. Dom lyssnar inte alls på vad man säger utan säljer hej vilt och det bor flera djur i samma burar trots att dom passerat 8 veckor. Dom har själva flera gånger skrivit i annonser "Hanar kan bo två och två". Har själv hört en som köpt av dom att det bott guldisar två och två, som vuxna. Dom slutade med att skicka bilder och svara via mejl efter att vi, ett gäng uppfödare, bombat dom med klagomål.
Deras hemsida: http://www.vikingfoder.se
Sjukt oseriösa och, i mitt tycke, vidriga människor. Har flera gånger kontaktat dem angående lagar för smådjur men dom ger bara en axelryckning tillbaka.
Jag personligen tänker inte gå dit då papovarisken är alldeles för stor då dom importerar djur, det har dom själv sagt när jag en gång (tidigt i år) mailade med dem för att kolla av läget. Märkte snabbt att saker inte stod rätt till och då slutade dom svara när jag började fråga lite mer ingående om djuren. Ju mer man frågar desto mer tar dom avstånd, allra helst om frågorna blir för svåra för dom att svara på.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Har också varit hos dem, har köpt kanin och hamstrar från dem tidigare.
De hade uppemot 300 hamstrar och sade även att de hade 3000 djur sammanlagt med kaniner,råttor, möss och hamstrar, inklusive reptiler som de dock inte sade antalet.. Antalet djur spelar för mig egentligen ingen roll , bara djuren har det bra.
var där för ca 3 månader sedan om ni undrar.
#6 Polisanmälde du?
#7 Men hade de det verkligen bra?
Det här var ju mycket värre än jag trodde.
Jessica Jones (2015-)
#9 Vi kan väl ta det via PM?
Vi fick inte gå in i de så kallade "Djurrummen" , hant bara snabb kika in i hamsterrummet, vilket var ett rum absolut propp fyllt med burar ändå upp till taket, burarna såg ju ok ut men fick inte gå in i rummet.
För mig är det viktigaste att djuren har det bra, inte antalet djur, men jag vet ju självklart inte hur dessa djur har det.
Man får inte komma till dem efter kl:19 för då ska djuren ha lugn och ro och tas om hand, utfodras m.m… Eftersom att vi har ringt på den hamster annonsen.
#10 Om du vill så, det är ett känsligt ämne och jag vill inte få dig att må pyton över hur de betet sig. #12 Verkar som om de verkar dåliga, av vad andra sagt. Här får man verkligen vad man betalar för.
Jessica Jones (2015-)
Denna person är en hamster farmare. tillfrågade satte personens annonser förr.. Då hade hen 300 honor att sälja och 9000 ungar för hen vänta på fler ungar.. PS Om det är tillfälligt foto alla är tillsammans varför massa skit blandat i sågspånet?
Anmäl till till djurinspektörerna i länet där dom finns .
När man går in på hemsidan som #6 har skrivit så verkar den ju helt konstig. Färgerna på hamstrarna stämmer ju inte på långa vägar bl.a
**//Amanda
Hahaha, dom har 9 arter av hamstrar. Mycket spännande! 😂
Men seriöst så hoppas jag att nån anmält dom, för dom verkar ju inte veta vad dom sysslar med.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Håller med #15. Anmäl till länsstyrelsen. Det är deras jobb att åka ut och kolla sånt och då behöver inte vi sitta här och spekulera.
Ja jag önskar att de inte höll på med djur överhuvudtaget.. Varför kan en del människor inte ägna sig åt att sticka strumpor och skicka till fattiga barn istället…
:(
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jo,det är ju Länsstyrelsens uppgift att kolla upp sådant, så får man ju se sen om det fanns fel eller inte.
I vissa fall behöver man ju tillstånd om man t.ex har en större skala verksamhet med djur.
Jag anmälde till djurskyddet, men annonsen var redan borttagen. Blocket agerade rätt, men utan mer info kan inget göras. Har ni info om plats,,kontakt etc så skicka meddelande.
Jessica Jones (2015-)
länken högst upp fungerar nu
Anmält annonsen igen.
Nu ser jag att de tog bort bilden för att luras.
Nu hotade jag att anmäla blocket för medskyldigt till djurplågeri ifall de inte tar bort annonsen, får se vad de säger.
Jessica Jones (2015-)
nu är det ingen bild med istället
min mail_: mideria.silverhill@live.se
har facebook också
Jag köpte tre stycken guldhamstrar av dom.
Hanarna var tillsammans och hade stora sår på kroppen :0
Honorna såg väl skötta ut :-)
kvinnan så till hons son att ta bort dom hamstrarna som hade sår. Hamstrarna såg unga ut. Men jag börjar undra vad hon gjorde med hamstrarna med sår hon har ju reptiler :0
Kan min hona vara dräktig? Hon är mycket fetare en den andra honan jag köpte och vill vara ifred och bygger ett stort bo.
Det är ingen lag på att man måsta hamsterhjul men då ska den få vara ute mycket och springa i några timmar har jag för mig
SVEA
Jag skulle ta foto av såren och anmäla och berätta vad som gjorde. Referera till den här tråden om de vill veta mer.
Det är nog bättre för hamstrarna ifall de som är sjuka tvångsomhändertas och avlivas och blir reptilmat.
Jessica Jones (2015-)
Såren kan ha uppstått efter slagsmål mellan hanarna eller någon sjukdom som dom inte velat ta itu med. Oavsett om dom blir reptilmat på grund av såren eller inte tycker jag det är märkligt att dom inte börjar fundera över VARFÖR såren uppkommit. Tror knappast, med tanke på vilka detta gäller, att det var första gången sådana sår uppkommit. Dom får knappast sålt alla ungar ur alla kullar då det inte är sån stor marknad i Umeå för just guldhamster. Föder dom upp ungar för att avliva dem sen när det inte går att sälja?
Om man går in på deras sida och klickar på råttor så ser man på ena bilden väldigt många burar som är väldigt låga för att vara tåttburar, stackars djur…. Förstår inte att länsstyrelsen omhändertar katter från någon som "har en för mycket" men blundar för sånna fall…. PS. Undrar vad en takråtta är o.O
hell is empty. All the demons are here
"hamster rea" Bara det fick mig att haja till. Vilka människor det finns :(
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
Blocket vägrar ta ned annonsen … 😕