Ska få en dvärghamster, lite hjälp tack..!
Det är så att en här i stan ger bort sin dvärghamster (sibirisk dvärghamster sa hon att det var..) och nu ska vi ta henne.
Hon är ensam, dom sa att dom provat sätta ihop henne men att det inte funkat.. Måste hon ha en kompis? Blir hon olycklig annars? Har läst att det kan vara svårt att sätta ihop dom när dom blivit äldre, stämmer det? Här uppe finns inga uppfödare, bara djuraffär..
Har en guldhamster hemma, kan dvärghamstern äta samma mat som guldhamstern? Alltså hamsterblandning, vad den nu hette?
Djuraffärer brukar kalla rysk vintervit hamster för sibirisk hamster, så för mer info om dem finns det i menyn till vänster. Av vad jag vet så ska man enligt lagen ha dvärgar tillsammans, men inte ifall de blir aggressiva, då måste man ha dem själva förstås, så ifall det inte fungerat så klarar den sig nog bäst själv.
Men det finns folk här som vet mer om dvärghamstrar.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Tack för svar :)
Ska bli så roligt med en liten hamstertjej, har nog dom flesta saker som behövs, det viktigaste iaf. Dottern i familjen hade inte tid för lillen då hon hade en hamster till.. Så den är inte jättetam men det fixar nog sig.
Ska skaffa en hörntoa, lite mer klättergrejer (gillar dom att klättra?) och annat roligt till henne
Nu har lillen kommit hem till oss! Hon är nyfiken och gick runt överallt och nosade. Har henne i ett akvarium som är ca 80cm långt och 45cm brett, så hoppas hon ska trivas
Vad roligt! lycka till :)
Hamstrar från djuraffärer kallas ofta för sibirisk. Men dom brukar oftast bli klassad som Hybrid, för man vet inte vad det finns för gener bakåt. Och det kan vara lite kinkigt att få ihop två sådana. Ibland går det jättebra och dom kan vara kompisar för hela livet, men ibland vill dom inte.
Har du möjlighet att prova sätta ihop med en annan hamster så är ju det det bästa.
Det står i lagen att alla dvärghamstrar ska vara 2 och 2, men det finns ju alltid undantag. En hamster som slåss med alla andra går ju inte att ha ihop.
Låter som hon har fått en stor Bur iallafall. Hoppas hon trivs! Fota gärna och lägg upp bilder om du har möjlighet. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Här har vi henne (dom trodde det var en tjej iaf..)
Hon hette Chili hos sin förra ägare, men vi vill hitta på ett nytt namn åt henne, några förslag?
Vad fin hon är! Vilken sorts namn vill ni ha? Tänkte bara säga att hjulet är inte bra, då hamstern kan få nån typs av sår av det hjulet. Då den inte har "hel" yta. Är så dålig på att förklara det, men skulle råda köpa ett annat från närmaste djuraffär. Ett blå gult till exempel ^^ vet dock inte vad dom heter! men är ofta på djuraffärer och dom är blå-gula ^^
#8 Tack för tipset, ska genast byta det. Dom skickade med ett plasthjul men det var minilitet…! Blir nog att beställa nytt, vilken strl ska man ta? 18? 20?
Våran guldhamster heter Sigge, så vi vill ha nåt enkelt, kort namn till henne.
Milla? 18cm blir ok till dvärg. 20 ännu bättre förstås.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Du kan under tiden sätta fast kartong på hjulet. Jag har 20cm till min dvärg på hjulet. Men 18cm kanske också kan gå minns inte vad minsta måttet var på Hjul till dvärg. + Du kan ge samma foderblandning till dvärgen men var lite försiktig med vissa saker då dvärgar kan få diabetes.
Med vänliga hälsningar, Victoria 😊
Du kan under tiden sätta fast kartong på hjulet. Jag har 20cm till min dvärg på hjulet. Men 18cm kanske också kan gå minns inte vad minsta måttet var på Hjul till dvärg. + Du kan ge samma foderblandning till dvärgen men var lite försiktig med vissa saker då dvärgar kan få diabetes.
Med vänliga hälsningar, Victoria 😊
Ser inget fel i det hjulet, har själv 2 st sånna till mina guldar och har aldrig märkt något problem 🙂
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Men guldar har väl lite större tassar tänker jag, att dvärgens minitassar och tår kan fastna i hålen.
Köpte ett tefat till henne :)
Nu ska jag beställa lite grejer från pwss.se Hon ska bli bortskämd ;)
#14 Jo i och för sig 😉
Tefat tycker mina dvärgar också om, de har ett lila hehe 😃
#14 Vad är det för sida? Försöker gå in på den men funkar inte 😇
www.pwss.se fast jag beställde från www.cyberzoo.se istället, hittade inte allt jag sökte på den andra. Ska bli roligt med nya grejer till mini som inte har fått ett namn än..

#13 En omplaceringshamster jag hade, hon hade haft ett sånt Hjul, hon hade sår på undersidan av tassarna av nätmaskorna. :( Så jag skulle sätta kartong runt om jag skulle använda det.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
sigge och signe kanske? ^^
Det blev en Zelda :)
Ser ut att vara en liten pung, men lättare om du skulle kunna lyfta upp henne 🙂
Om det är en hane så är avståndet mellan anus och penis längre men är det en hona så är avståndet mellan anus och vulva kortare :)