Nybliven hamsterägare...
Hej! Ok här är en helt nybliven hamsterägare eller hamstermormor kanske… Min åtta åriga dotter har fått lilla Rocky och nu försöker vi lära känna honom. Jag undrar hur man bäst stimulerar den lille krabaten..? Vi har en ganska stor Bur med rör, Hjul och hus men jag tycker det är lite synd om honom när han irrar runt… När jag tar upp honom speedar han mest runt och man får mest försöka förhindra en rymmning i rummet. Hur ska vi göra så han blir tam och framförallt tillfreds med sin tillvaro. Man vill ju ha lyckliga familjemedlemmar… :-) Tacksam för erfarenheter och råd! Mamma Caroline
Ps. Rocky är en dvärghamster och han är 5 veckor.
Tillägg: Rocky är nog ganska tam… Verkar inte rädd för händer men han känns lite speedad… Kan man få en hamster lugn och gosig eller är det full rulle jämt om han inte sover…?
Vad är det för slags dvärghamster? Kan du lägga upp en bild eller se på hamsterföreningen vilken slags det är(svårt att veta ibland, det finns många färger). Enligt lagen ska dvärghamstrar gå två och två(om det inte är en aggressiv hamster), så planera att skaffa en dvärgkompis. Men du kan ju vänta tills han blivit mer tam.
Ifall det är hans första vecka hos er så kan en bra start vara att mata honom ur handen, och vänta tills han känner sig trygg. Sen om ni har badkar eller annat litet och rymningssäkert utrymme så kan ni sätta er där med honom och låta honom frivilligt börja klättra upp på er(vilket kan ta ett tag).
Förstås, det är råd för de som är ovana vid händer, ifall han verkar 100% trygg med speedad så kan det vara permanent. Jag har för mig att vissa dvärgraser är mer speedade än andra.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Åh tack för era svar! Han är någon sorts specialblandning… Beige med rand på ryggen. Han "finns" alltså inte som sort… Vad jag förstod i affären så ska de vara ensamma? Börjar bråka annars? Nu blir jag helt förvirrad…? Ska man ha två för att dom ska må bra???
Djuraffärer har ofta fel om hamstrars behov, de känner inte till lagen om att dvärghamsgrar ska vara minst två(förutlm när de inte kan). Den där ser ut som en campbell och vill säkert gärna ha sällskap. :) Men, vissa individer börjar slåss med varandra(ovanligt, men det händer).
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Han ser ut att vara mandarin, vilket endast finns hos hybrider :) Supersöt liten kille! :D
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Aha, då hade jag fel. Eller hälften rätt ;)
Jessica Jones (2015-)